Varför använder man en sidepull?

L

lotta_k87

Ja, varför använder man sidepull? Har aldrig sett nån rida med en sån. Är det nån som kan förklara varför man använder den? för/nackdelar? :confused:

Man använder den för att man av olika anledningar inte vill använda bett. Till exempel så minskar risken för strul med bettet ju högre utbildad hästen (och ryttaren) är. Alltså är det många som väljer att skola sina hästar en bra bit på vägen med sidepull eller kapson.

man kan göra det mesta med sidepull som man kan göra med tränsbett, utom själva skolningen av munnen förstås!

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka