"Varför andas de så konstigt?"

M

marijaa

Ja, varför andas de så konstigt? en fråga som jag fått höra många gånger, på turridning eller av hästfolk som inte håller på med islandshästar.

Ni vet om man töltat en bit och sen stannar, det ser ju ut som om de ska kolapsa har jag förstått att andra tycker. Själv har jag aldrig funderat på det, har väl blivit "hemmablind"...

Häromveckan fick jag dock höra en teori från en veterinär. Att den häftiga andningen är något som islandshästen utvecklat eftersom när hästen var huvudsakliga transportmedlet tog man sin islandshäst, töltade järnet till byn/affären/grannen och sen band man upp hästen där. På grund av klimatet var det mer hälsosamt att andas ut värmen än att svettas ut den.

Så, vad tror ni? Har ni överhuvudtaget lagt märke till "andningsfenomenet"?

Sv: "Varför andas de så konstigt?"

Asså, en vältränad Islandshäst andas presis lika normalt som vilken annan häst ras som helst, annarss är det ju något fel på hästen i sig skulle jag vilja säga.. Har ALDRIG märkt skillnad på min Islandshäst och min D-ponny vad det gäller andningen:crazy:

hmm, kunde tänka mig att det skulle missuppfattas, hästarna har varit vältränade, mycket vältränade i vissa fall.

Det är kanske bara något som gör att det "ser ut" som att de andas annorlunda, ville bara ha olika reflektioner eftersom det är många som tagit upp det...

Eftersom det var en veterinär som själv tog upp det men inte såg det som något onormalt så får man ju gissa att det ligger något i det i alla fall. Det var i samband med en vetbes som vi diskuterade detta, ett arbetsprov då de kollade pulsen med jämna mellanrum och det var inget som visade på något onormalt för övrigt, hästen var i god kondition och är kärnfrisk rätt igenom.

Jag tror att andningsfenomenet kan komma sig av felaktig ridning, när hästen sen stannar kan den andas på normalt sett. Vid en mera korrekt ridning är andningsvägarna mera öppna, än tex vid ett uppdraget huvud och sänkt rygg.

Ok, då har ni pekat ut mig för en som rider felaktigt. tack för den. :cry:

Men arbetsprovet gjordes vid longering i fri form, det vill säga den form som hästen själv valde. Det var i trav och hästen jobbade "rätt"

om man töltat en bit...

jag kunde lika väl skrivit travat! Det var inte det som var poängen. Glöm hela första biten då om jag uttryckte mig slarvigt och kommentera veterinärens teori, det var den jag ville ha igång en diskussion kring.

Men det är alltså ingen annan som uppmärksammat fenomenet? Och veterinären har helt fel?

Om du känner dig utpekad, det kan jag tyvärr inte göra något åt. I varje fall var det inte ämnat som det, jag framställde min åsikt utifrån frågeställningen. De gånger jag överhuvudtaget sett det du beskriver som andningsproblem på en häst utan ryttare, sista gången var en häst med kronisk bronkit.

Jodå jag har uppmärksammat precis det fenomen som du beskriver!
Faktum är att min häst andas precis så och jag har även märkt det på några andra islandshästar, dock inte alla.

Min häst djupandas ganska häftigt och det kan ta ganska lång tid innan hon flåsat klart. Det är inget fel på henne och hon har väldigt bra kondition. Ridningen är det inte heller fel på utan hon rids korrekt.

Intressant teori om att de andas ut värmen istället för att svettas ut den..

jag fattar precis vad du menar har varit med om det många gånger...på turridningar tex är hästen ju mkt vältränad annars hade de aldrig orkat...när jag red lektion på turridning så galopperade vi sista sen skrittade vi 10minuter minst och upp till stallplanen sen hoppa vi av, varenda häst av de som varit med stod och flåsade.

min häst har även gjort det någon enstaka gång för jag tycker det verkar som att de gör det ju merde kommer upp i kondis.

min kompis hästar står så ofta och flåsar man ser flanken gå ut och in snabbt lixom har aldrig sett det på andra hästar.
så ser de allmänt, "slutköra" ut...men när man ser går iväg med dom eller rider vidare(på tur) så är de som nya hästar igen.

kan kanske ha nåt att göra med att när man på island red så långt och hårt äntligen stannade så tog hästen minsta lilla tillfälle i akt att vila upp sig för jag märkte när jag var där att så fort man stannade o hoppade av så parkerade hästarna sig och börja äta man behövde inte hålla i den bortknäppta tygeln för de stannade kvar.

känner mig inte utpekad men det är ju den slutsatsen man drar av inläggen.

Dina två inlägg är väl varandras motsvarigheter, den häftiga andningen efter ridning med högt huvud och sänkt rygg.
Men enda gången du sett det var på en häst utan ryttare...

jag beskrev det inte som ett problem utan som ett fenomen som en veterinär tog upp med mig. Jag har aldrig upplevt det som något extremt, då hade jag ju sökt veterinärvård!! Och som sagt man kan utesluta sjukdom i alla fall på hästen som var och vetbes.

Men visst, din teori om felaktig ridning kan man väl tänka sig på tex turridning...

Gullan86 skrev:
min häst har även gjort det någon enstaka gång för jag tycker det verkar som att de gör det ju merde kommer upp i kondis.

Vi människor svettas ju lättare när vi är vältränade, är det samma för hästar och veterinärens teori stämmer skulle det ju betyda att en mer vältränad häst behöver andas ut mer!?! *bara en fundering*

Jag har också hört talas om detta.
Kan inte säga rakt av att jag själv har upplevt det men har diskuterat det tidigare med ridkompisar.
Har för mig att det var i Danmark jag hörde det första gången och de sa att det var vanligt att just islandshästar gjorde så.
Jag kan förstås inte stå för att det verkligen är så, har inga som helst vetenskapliga bevis.

Det här har jag aldrig märkt??

När en häst verkligen var väldigt anfådd o flåsade hemskt var det för den hade en infektion i kroppen, det är den enda gången jag liksom tänkt på det, men det kanske inte kan jämföras med vad du menar?

Dina två inlägg är väl varandras motsvarigheter, den häftiga andningen efter ridning med högt huvud och sänkt rygg.
Men enda gången du sett det var på en häst utan ryttare...

Skulle jag inte påstå, därför att en felriden häst i fritt tillstånd speglar den ridning hästen används för.. En häst som inte jobbar med bärkraft i träning kommer ej heller att uppvisa något sådant i fritt tillstånd. Man kan även se många hästar med obefintliga rörelser i ryggen utan ryttare, med ryttare förvärras detta ytterligare.

det jag syftar på är när man ridit (i vilken gångart som helst egentligen) och stannar, då verkar många islandshästar andas häftigare än hästar av andra raser - då är det folk som frågat varför deras häst andas så häftigt (tex på turridning)

Men en teori kan ju också vara att det bara ser ut som de andas häftigare???

Man kan ju fortsätta spekulera, kan det ha med den tjocka pälsen att göra?

Det kanske helt enkelt bara handlar om individuella skillnader som hos oss människor, att en del har lättare för att bli anfådda och svettas, andra blir det sällan...

etc etc.

Det måste naturligtvis inte vara så här men jag tyckte att det var intressant när veterinären tog upp det och ville ha andras tankar om hennes teori... Det är hon som är experten, inte jag...

Senast ändrad av en moderator:

Mitt islandssto kan ibland andas på det sätt du beskriver. I början blev jag orolig för att hon hade någon infektion eller nåt, men det var det inte. Hon behöver inte ens vara jobbad speciellt hårt. Håller på en liten stund och andas sedan normalt. Intressant det där med att "svettas" genom andningen, så gör ju hundar. Kanske någon korsning långt tillbaka;) .

Jag har också upplevt det du beskriver, och även pratat med en veterinär som förklarat att detta är något som är lite speciellt för islänningarna. En kompis fick akut åka till klinik med sin raggsocka eftersom distr.vet. tyckte att hästen flåsade onormalt och förmodligen hade luftrörsfel så allvarliga han han förmodligen måste tas bort :eek: På kliniken såg de helt oförstående ut och skickade hem henne, det där var ingen sjuk häst... Tydligen har de erfarenhet av att just denna vet. inte verkar ha koll på att isisar skulle vara lite annorlunda... :crazy: Vart lite dyrt i onödan kan man tycka... :smirk:

marijaa skrev:
Ja, varför andas de så konstigt? en fråga som jag fått höra många gånger, på turridning eller av hästfolk som inte håller på med islandshästar.

Ni vet om man töltat en bit och sen stannar, det ser ju ut som om de ska kolapsa har jag förstått att andra tycker. Själv har jag aldrig funderat på det, har väl blivit "hemmablind"...

Häromveckan fick jag dock höra en teori från en veterinär. Att den häftiga andningen är något som islandshästen utvecklat eftersom när hästen var huvudsakliga transportmedlet tog man sin islandshäst, töltade järnet till byn/affären/grannen och sen band man upp hästen där. På grund av klimatet var det mer hälsosamt att andas ut värmen än att svettas ut den.

Så, vad tror ni? Har ni överhuvudtaget lagt märke till "andningsfenomenet"?
Jag har väl inte direkt lagt märke till detta, men jag vet att i samband med en annan studie, så noterade man att islandhästen hade/har en högre andningsfrekvens. Vad orsaken till detta var forskade man inte direkt vidare i, vid detta tillfälle, eftersom studien handlade om något annat (kommer inte ihåg om vad tyvärr). Jag har för mig att det var en studie utförd av SLU, kanske det går att hitta på deras hemsida?

det ska jag leta efter. Synd att de inte utredde varför...

jag fförstår precis.
min häst andas så ibland med.
för mig vet jag att det inte hadlar om att " rida fel "
när jag rider för min tränare ett helt normalt
pass, så andas hon så med.
men det hanldar inte om att jag har ridit henne fel,
eller att hon har något problem.
jag tror det handlar om att islandshästen har en
annan andningsfrekvens.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser