Varför sover han inte?

Kalaspinglan

Trådstartare
Filip, ett år i mitten av november, är jättejättetrött och hängig och grinig, men somnar inte på dagarna längre. Han dunar möjligtvis in i en kvart, sedan vaknar han och jollrar, leker med något.. eller skriker och gråter hysteriskt för att jag försöker få honom att sova...

Han sover heller inte hela nätter (vilken han väldigt sällan gjort), därför tycker jag att han borde vara supertrött och verkligen behöva sömnen.

För bara en vecka sedan fungerade sömnen dagtid (förmiddag och eftermiddag) kanon. Ca 1-2 h på förmiddagen och 1 1/2 h på eftermiddagen.

Vad tusan ska jag göra? Varför strular han nu helt plötsligt? För nog behöver han sömnen väl (sover max 12 h på natten, med två tre uppvaknanden)?
 
Sv: Varför sover han inte?

Barn är ju kända för att ändra sina vanor stup i kvarten ibland.
Kan vara en övergående period eller så kan det vara så att han känner att du är trött & absolut vill få honom att sova vilket gör att han blir ännu mer trotsig, de känner sånt där.

Du kan ju börja bygga upp samma rutiner igen & vara konsekvent så kanske du får rätsida på det hela.
Ang sömn finns det många metoder, men dessa kanske lämpar sig bäst på natten.
Jag skulle nog stå ut & vänta & se om lill chefen ändrar sig;)
Ett annat alternativ som ajg brukar göra är att låta barnet ligga under sin mobil & jollra, din son kanske blir skrikig just för att han känner press att sova , klarar han att ligga själv & vara vaken så är det väl inga större problem, han börjar säkert sova när han blir trött.
 
Sv: Varför sover han inte?

Åh, jag har tänkt att starta en sån här tråd ett tag nu. helt plötsligt, för ca 1 månad sen (Då Sebastian var 12 mån) så slutade han att sova på dagarna.

Han skriker sig blå om jag ens tänker tanken på att lägga honom, och eftersom han är så himla trött så gnäller han ungefär 70% av sin vakna tid. Mindre kul för någon av oss.
Det kom också bara från en dag till en annan. Jag har lyckats få honom att somna någon enstaka dag sen dess, under mycket protester. Ibland kan han somna i bilen också, om vi kör en längre bit på eftermiddagen.

Jag håller hoppet uppe om att det ska bli bättre när han börjar på förskola. Då borde han ju vara TRÖTT när han kommer hem, ännu mer trött än vad han är nu. Så jag räknar dagarna nu ;)
 
Sv: Varför sover han inte?

Försök att få in en sovstund per dag, vid ett års åldern har inte mina sovit mer än en gång på dagen.

Hur ser dagarna och nätterna ut annars? Vad har ni för rutiner runt läggning?

Vid ett års åldern har mina sovit ungefär mellan 20-06 och sedan sovit en gång mitt på dagen, ofta i vagnen, ungefär två timmar.
 
Sv: Varför sover han inte?

Tack för era svar!

Tänk att lillplutt börjar bli STOR. :D Sova en gång om dagen... jiiises... *S*

Nåväl. Efter 1 1/2 h har han äntligen somnat. Sista halvtimmen lät jag honom gråta, kanske han har bättre skådespelartalanger än jag anar och har lärt sig "falskgråt" ganska hyffsat.. Mellan gråten har han hoppat i sängen, dragit i gardinen som han lyckas nå nu, kastat ner både täcke, kudde, nappar och gosedjur på golvet och även legat och jollrat. Hur som helst så sover han nu. Skönt.

Jag har faktiskt ganska fasta rutiner angående sovtider och läggritualer, det är därför som jag blir lite förvånad över att det helt plötsligt blir bakut.

Vi får väl se hur det fortlöper. Jag får väl helt enkelt försöka ställa om honom till sova mitt på dagen. Eller om det kanske dyker upp en elak tand om någon dag...

Må så gott!
 
Sv: Varför sover han inte?

På Growingpeople.se står såhär:
"När barnet blivit 1 år är ungefär 14 timmars sömn per dygn det vanliga. Någon gång mellan ett och två års ålder kommer det antagligen att börja sova middag bara en gång om dagen.

Förmågan att sova hela natten kommer gradvis och ofta utan att man behöver göra så mycket. Men det finns en del enkla råd om hur man kan hjälpa barnet att fortsätta att sova och att somna om själv om det vaknar upp under natten."
 
Sv: Varför sover han inte?

tänder?

annars så låter det då helt normalt....min dotter har sovit ca 1-2 timmar på dagen sen hon var några månader... och kliver upp före fan... 04-06 oftast och då gärna vaknat flera ggr innan det..... zzzzzz
 
Sv: Varför sover han inte?

Sebastian har visserligen en tand på uppväxt, men det känns som om det är mer än så tyvärr.

Jag får också vara stenhård och låta honom gråta litegrann om han ska sova någonting allspå dagen. Sen 3 dagar tillbaka har han heltplötsligt börjat gråta på kvällen också, och det har inte hänt en endaste gång i hans liv tidigare! Och då har han sovit hela nätter sen han var ca 6 v gammal, och alltid somnat själv i sängen, med samma ritual. Känns urjobbigt det här verkligen.
 
Sv: Varför sover han inte?

Min yngste började vid dryga året vakna efter ett par timmars sömn på kvällen, han skrek som besatt. Det visade sig att han hade äggallergi. Vi slutade med ägg i maten och vips gick det sova igen.
 
Sv: Varför sover han inte?

Min son är mjölkproteinallergiker, och får självklart inget sånt alls. kanske kan det vara något annat också nu då?

Går det inte över snart (Typ när tanden är uppe, då brukar det mesta förbättras igen ju) så ska jag nog boka en ny tid hos läkaren och kolla upp det. Det är ju tydligen ganska vanligt med flera allergier ihop, speciellt med mjölkprotein då.
Usch, jag hoppas inte att det är så. Det är krångligt nog med en allergi i matlagningen :crazy:
 
Sv: Varför sover han inte?

Jag minns inte om sonen sov sämre dagtid också , men han sov aldrig speciellt mycket så det kanske inte märktes.
Mjölk och ägg är ju förhållandevis lätta att plocka bort alla kan äta samma mat utan problem, det finns andra saker som är sämre.
Min son fick man inte trösta heller när han vaknade, han satt i ett hörn i spjälsängen och illvrålade tills han slocknade av ren trötthet.
 
Sv: Varför sover han inte?

Det ska tydligen vara vanligast med sojaallergi,ihop med mjölkallergi. Då blir det rätt så krångligt verkar det som.. Men det är bara att hålla tummarna att det går över snart, för mer allergier vill vi inte ha :p
 
Sv: Varför sover han inte?

Ja, på så sätt är det ju lätt. Men det finns soja i mycket, mycket mer än man tror. Jag har fått hoppa över en hel del som det finns mjölk gömt i, men där det finns soja för det mesta. Nej, usch, den tanken vill jag knappt tänka.

Vi får se vad läkaren säger om det inte försvinner.
 
Sv: Varför sover han inte?

Jag gjorde så här:

Jag satte mig vid datorn och drog på rejält med musik. bredvid hade jag barnvagnen med sonen i. Sen drog jag vagnen fram och tillbaka med foten medan jag surfade. Jag slutade rulla vagnen innan han somnade, för att hjälpen inte skulle följa med in i sömnen (ofta om de får en insomningshjälp med sig in i sömnen så behövs den också nästa gång de vaknar). Om han då började komma längre upp i vakenhet så började jag rulla vagnen igen - och slutade precis innan han skulle somna.

När han somnat så lät jag vagnen stå bredvid mig. Om han vaknade inom en timme så vagnade jag igen, vid minsta tecken på vakenhet. Det tog bara några dagar innan han sov två timmar på fm och två timmar på fm, istället för att bara sova 20 min i sträck och vara grinig dessemellan.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 533
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Har senaste veckorna funderat lite över vår hunds mat- och sömnklocka. Hon blev 10 månader häromdagen (vallhundsras) och har sedan...
Svar
7
· Visningar
3 788
Senast: Sleepan
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 899
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp