Varför säljs så många ston dräktiga?

purity_666

Trådstartare
Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag kanske kan förstå om det sker i typ februari och senare, mycket kan hända på vägen, men när stoet hyfsat nyligen blivit dräktigt. Är det många som köper ett sånt sto? Många som vill ha både vuxen häst och föl samtidig? Eller säljer den nya ägaren den ena kanske?

Jag fattar helt enkelt inte vitsen med att betäcka ett sto som ska säljas. Känns som det måste bli svårare att hitta köpare. Hur många hobbymänniskor vill ta på sig ansvaret?
 
Jag antar att de som köper ett sto till avel vill veta att hästen faktiskt tar sig. Sälja ett tomt sto till avel på hösten efter att möjligheten till betäckning är slut känns ju inte så intressant från köpar synpunkt (då kan man lika gärna spara kostnader och kolla efter sto på våren).
 
Är man uppfödare så betäcker man ju sina avelsston, sen kan det hända något som gör att man måste ändra i hästbeståndet, och då säljer man.

Att köpa ett tomt avelssto ett halvår innan betäckningsäsongen börjar kan kännas som ett halvår då man bara väntar.
 
Fast nu pratar vi ju inte om avel, ts sa ju hobby.
Jag ser sjukt många dräktiga ston, jämt ute på annons om det är en shetland, travare, avelsmärr eller tävlingshäst verker spela mindre roll.

Jag skulle inte vilja köpa, oftast är det någon konstig blandning eller så har men en helt ok hingst och vill ha multum för sto+föl. Löjligt.

Man kanske säljer och hoppas att köparen ser det som 2 for the price of 1.
 
Ja, jag tycker också det är skillnad på avel och hobby.
Att avelsston säljs dräktiga är inte alls konstigt, men att sälja ett dräktigt hobbysto... tja? Vad ska man säga? Har stoet intressant stam kan det säkert vara intressant, men om det rör sig om typ grannens hingst rymde och betäckte stoet då vet jag inte om jag tycker det är lika intressant längre.

Som hobbyägare är det vissa risker med att köpa/ta hand om ett dräktigt sto. De som redan håller på med avel, vet i regel vad de ger sig in på.
Såklart finns det undantag inom hobbyägarna också, men tja...

Samtidigt kan jag själv känna att jag hellre skulle vilja välja hingst än att köpa ett dräktigt sto, men det är jag det och jag tillhör inte dom som håller på med avel. :)
 
Fast nu pratar vi ju inte om avel, ts sa ju hobby.
Jag ser sjukt många dräktiga ston, jämt ute på annons om det är en shetland, travare, avelsmärr eller tävlingshäst verker spela mindre roll.

Jag skulle inte vilja köpa, oftast är det någon konstig blandning eller så har men en helt ok hingst och vill ha multum för sto+föl. Löjligt.

Man kanske säljer och hoppas att köparen ser det som 2 for the price of 1.
Men det är ju TS som undrar om hobbymänniskor vill ha dräktiga ston, antar att det kanske inte är just hobbyhästar som annonseras ut, utan avelsston.
Som fler skrivit så är det knappast någon avelsmänniska som vill köpa ett tomt sto den här årstiden, och föda i 1,5 år innan det ens kommer något föl... Köper man ett dräktigt sto har man ju sparat in ett år;)
Är ju dessutom inte det lättaste alla gånger att få ston dräktiga
 
Men det är ju TS som undrar om hobbymänniskor vill ha dräktiga ston, antar att det kanske inte är just hobbyhästar som annonseras ut, utan avelsston.
Som fler skrivit så är det knappast någon avelsmänniska som vill köpa ett tomt sto den här årstiden, och föda i 1,5 år innan det ens kommer något föl... Köper man ett dräktigt sto har man ju sparat in ett år;)
Är ju dessutom inte det lättaste alla gånger att få ston dräktiga

Precis
 
Jag är en hobbymänniska dom köpte ett oinridet dräktiga sto på hösten av en avlare.

Förälskade mig i hästen och satt in henne på hösten sedan fick hon vila tills fölet var avvant och sålt.

Hade inga planer på att köpa ett dräktiga sto utan en valack.

Ångrar mig inte en sekund.
 
Jag kan ofta tänka precis tvärtom. Tänkte man sälja som avelssto, varför är hon inte betäckt då...?

Du måste förstå att det finns olika kategorier av både köpare och säljare.
De jag tänker på har inte sålts som avelssto, utan bara "vanligt sto" som är dräktigt just då.
Dessutom får man ju inte välja pappa då, kan ju vara vilket skit som helst.
 
Jag undrar tvärt om, varför slösa bort ett helt år och varför går ett avelssto tomt är det ett krångel sto?

Jag antar att de som köper ett sto till avel vill veta att hästen faktiskt tar sig. Sälja ett tomt sto till avel på hösten efter att möjligheten till betäckning är slut känns ju inte så intressant från köpar synpunkt (då kan man lika gärna spara kostnader och kolla efter sto på våren).

Är man uppfödare så betäcker man ju sina avelsston, sen kan det hända något som gör att man måste ändra i hästbeståndet, och då säljer man.

Att köpa ett tomt avelssto ett halvår innan betäckningsäsongen börjar kan kännas som ett halvår då man bara väntar.

Det är alltså inte avelsston jag menar, utan vanliga ston till ridning som råkar vara dräktiga just då. Står inget om att de säljes som avelsston eller något om de haft föl tidigare
 
Men det är ju TS som undrar om hobbymänniskor vill ha dräktiga ston, antar att det kanske inte är just hobbyhästar som annonseras ut, utan avelsston.
Som fler skrivit så är det knappast någon avelsmänniska som vill köpa ett tomt sto den här årstiden, och föda i 1,5 år innan det ens kommer något föl... Köper man ett dräktigt sto har man ju sparat in ett år;)
Är ju dessutom inte det lättaste alla gånger att få ston dräktiga
Nej de annonseras inte som avelsston. Då hade jag inte reagerat. Utan vilken häst som helst liksom. Står inget om tidigare avkommor. Hästen kanske är nån skum blandning osv. Hästar som folk köper och har till ridning/körning. Eller ja klart man kan börja avla, men det är inte det hästen annonseras som
 
Det är alltså inte avelsston jag menar, utan vanliga ston till ridning som råkar vara dräktiga just då. Står inget om att de säljes som avelsston eller något om de haft föl tidigare

När anser du att stoet övergår från hobbyhäst till avelssto?

Jag tänker att en hobbyhäst mycket väl kan ha ett stort avelsvärde på grund av sin stam. Någon inser detta och sätter henne i avel. Sen händer något som gör att man måste sälja.

Jag har faktiskt aldrig tänkt att det skulle kunna finnas en gräns mellan hobbyhästar och avelsston.
 
När anser du att stoet övergår från hobbyhäst till avelssto?

Jag tänker att en hobbyhäst mycket väl kan ha ett stort avelsvärde på grund av sin stam. Någon inser detta och sätter henne i avel. Sen händer något som gör att man måste sälja.

Jag har faktiskt aldrig tänkt att det skulle kunna finnas en gräns mellan hobbyhästar och avelsston.
Ett avelssto, om man säljer någon som avelssto och har den "uppgiften", då tänker jag det är en häst som man tänkt ta flera föl på. Man satsar inte på att rida/köra i främsta hand, med tanke på de långa uppehållen som blir.
De hästar som jag då tänker på har sålts som rid/körhästar. Står inget om avel, att stot är betäckt nämns lite sådär i förbifarten. Ofta står inte ens hingstnamnet med.

Såg en idag. Betäckt sto. Står inget om tidigare föl, står inget om hingst och stamtavla finns inte heller. Säljes som ridhäst.
 
Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag kanske kan förstå om det sker i typ februari och senare, mycket kan hända på vägen, men när stoet hyfsat nyligen blivit dräktigt. Är det många som köper ett sånt sto? Många som vill ha både vuxen häst och föl samtidig? Eller säljer den nya ägaren den ena kanske?

Jag fattar helt enkelt inte vitsen med att betäcka ett sto som ska säljas. Känns som det måste bli svårare att hitta köpare. Hur många hobbymänniskor vill ta på sig ansvaret?

Jag betäckte mitt sto med tanken på att ha kvar både sto och föl, men mkt hände i mitt liv under vintern så kände att jag inte längre orkade vara hästägare vilket gjorde att jag fick sälja. Men ja det var ju framåt februari och inte en "nydräktig" häst :) Mitt sto var hos mig hobbyridhäst, SWB betäckt med welsh cob. Köparen köpte för att ha en snäll ridhäst i skogen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Fiorano
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Senast: emma-vsm
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp