Varför långsammare invänjning på lusern?

tgd

Trådstartare
Varför skall lusern invänjas långsammare än andra fodermedel? Jag har trott att det bara var att betrakta som ett superhö och normal försiktig invänjning, inte mera försiktig än normalt. Vad är det hästarna kan reagera på i lusern? (Källa: C Planck)
 
det tror jag inte - lusern innehåller ca 105 g smrp/kg, t.ex. Krafft Protein och soja innehåller ju över 300. Även vetekli har ju mera protein än lusern.

Fler funderingar??
 
Du har ju långsam invänjning även på dessa foder, eller hur? ALLA högproteinfoder kräver långsam invänjning, oavsett märke. Jag rekommenderar igen : räkna på foderstaten. Allt för många överutfodrar sina hästar. Granska vilken typ av arbete hästen används till och hur du kan få ihop din foderstat att passa just din hästs behov.
 
Enl. Planck så skulle det vara ännu långsammare invänjning på lusern än på övriga fodermedel. Stod rekommendation också för hur mycket man skulle öka per dag under invänjning. Däremot stod inte varför. Jag är bara nyfiken och lärvillig!

(Ps. den egna hästen står med kvot på 5.9 - så den får nog inte för mycket protein, får 60 MJ i energi så det är inte alls tal om stora givor mat. Höet är analyserat och inte gissat)
 
då undrar jag nyfiket hur rekommendationen ser ut? Hur mycket ska man öka med per dag tex?

Det undrar jag eftersom jag själv inte har läst den boken och i dagarna börjat med lucern...för att se om jag tar det tillräckligt långsamt eller inte...
 
Jag har kört på hejvilt med Lusern och det har gått utmärkt. Min häst tål lusern bra, jag har inte haft några som helst reaktioner vid införandet av lusern.

Gav ca 1 kg i början och nu ska ham få 2 kg.
 
Min häst tålde tydligen inte lusern när jag började ge. Hon fick nässelutslag och kolik... Så nu blir det tyvärr annat tillägg för vårt usla hö. Synd, för hon gillade verkligen lucern och det kändes bra att ge lite mer "strå"...

Inget svar på din fråga dock! :crazy:
 
Så här skriver Planck: "Vid övergång till utfodring med grönpellets (andra kända namn är lusernpellets och grönbriketter) krävs en längre tillvänjningsperiod än för fodermedel i allmänhet (första veckan 0.1 - 0.2 kg, andra veckan max 0.5 kg)". Sid 26 i boken "Rätt foderstat - bättre häst", skriven av Björn A. Olsson och Christina Planck.
 
Jag har inte tagit det lugnt de gånger jag har fodrat med lusern. Som senast tex så fick jag hem hästen den 23:e dec och han äter redan nu 2,5 kg/dag. (fick 1 kg från första dagen)
 
Varför hästar (iaf vissa?) behöver en långsammare invänjning på lusern är nog en fråga för riktigt kunniga eller utbildade personer på foder gissar jag. Däremot kan jag bara hålla med C Planck.
Min häst har visat tydligt att lusern ska vänjas in sakta och när jag inte tagit det sakta nog har hon fått utslag och knölar som det sedan tar ett bra tag innan de försvinner. Första gången jag vande in lusern tänkte jag inte på det och ökade 100 gram varannan dag och efter bara nån vecka fick hon utslag. Gick ner lite på lusernet igen och ökade sedan saaaaakta och då fick hon inga utslag eller reaktioner. Ändrade under denna tid INGET annat i foderstaten och det fanns inget direkt att äta på i hagen.

Men så är min häst lite grand känslig för foderbyten, vilket jag tror fler hästar är än ägarna nödvändigtvis är medvetna om. Från både min veterinär och flera hovslagare har jag fått höra att foderbytena syns tydligt på hennes hovar, ett tecken på att dem gått för fort, ex syns det tydligt när hon släpptes på bete, trots att jag tyckte mig ge henne en väldigt lång tillvänjning.

Jag är absolut försiktig med invänjningen av lusern numera.
 
jag gav min fjording lucern förra veckan. Jag började med att ge honom 50g 2 dagar (bytte hela tiden ut fibergi motsvarande mängd mot lucern), 75g 2 dagar och 100g 3 dagar. Just eftersom han har haft fång tidigare (senast för fem år sen) så ville jag vara väldig försiktigt. Igår när jag kom till stallet och hade tänkt öka givan till 150g hade han kolik :cry: stackars häst...veterinären kunde inte säga om det berodde på lucern, men tyckte jag skulle ta det ännu långsammare, ifallatt. Hon kunde inte säga alls vad koliken berodde på, hon sa bara att det är många som drabbas så här års. Jag kan dock inte låta bli att undra om lucernet kan ha påverkat.. och jag lider av tanken på att jag orsakat honom den smärta han hade igår..

Jag undrar i vilken takt du vänjer in med lucern? Jag vill ha ett konkret tips på hur man ska vänja in, med mängder och så. Jag ska upp till 300g, och ska även ge 150g krafft protein. Ska jag vänja in honom på lucernet helt först innan jag börjar med krafft protein? Eller ska man ta det i omgångar, ex vänja in honom upp till 200g lucern, sen 50g krafft protein och sen fortsätta med lucernet (upp till 300g) osv? :confused:
 
Jag hade nog vant in ett foder i taget, men om det är "rätt" vet jag inte, men det känns mest skonsamt på nåt sätt. Jag kanske är extrem men efter min häst fick utslag beslöt jag mig för att höja 50 gram var 5-7:e dag ungefär, men riktigt så sakta är nog inte nödvändigt ;) Nu ska jag höja lite igen och tar det hellre extra sakta än för fort.
Min pålla äter just nu 400 gram lusern och det funkar bra.

Eftersom din häst verkar så himla känslig så kan det ju vara värt att höja riktigt sakta OM det nu var lusernets fel. Inte så kul att chansa kanske...

Fast jag är ingen expert, detta är bara hur jag gör :)
Hoppas det går bra!
 
Jag har aldrig vant in lusern utan bara gett mina och dte har aldirg varit några problem. Jobbat i tävlingstall där vi gjorde likadant och ingen av dem hästarna syntes det på heller.

Jag ger mina lusern vid längre transport resor till tävling och lusern mix på meetings och nästan aldrig annars och det fungerar. Vissa hästar är käsnliga andra inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 607
Senast: Fraegd
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 868
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp