Varför ger man foderjäst?

W

Wilma02

Jag har hört att många ger foderjäst till sina hästar. Min fråga är av vilken anledning o vad är det bra för? Jag läste nånstans att det är bra för hästar med känsliga magar. Stämmer det?
Mvh Linda
 
Innehåller B vitamin, i en form som är nyttig för hästens mage, tarmfloran. Dessutom vitaminberikad och proteinrik.
Bra för känsliga magar, magar i obalans, vid raska foderbyten, vid pälsfällning/sättning.
Ett fodermedel som ökar hästen generella välbefinnande, enligt min erfarenhet.
:)
 
okej. Jag har en tvååring som oftast är lös i magen o jag har inte hittat nått som hjälper ännu. Det kan vara nått o prova då? :confused:
 
Vad har du provat (och uteslutit) innan?

Min magkänsliga häst blev INTE hjälpt av foderjäst (som han fick av andra orsaker).
 
Jag ger henne förtillfället bara betfor och lite lusern. Jag provade innan med att ge henne hippo alfa (lr rättare sagt hon som ägde henne innan mig. Jag har bara ägt henne en vecka) men då fick hon kolik dock blev hon fastare i magen. nu vågar jag inte ge henne nått annat då jag är rädd för att hon ska få kolik igen. Jag har hört att betfor ska vara lösgörande. Hon får hösilage nu ca 7-8 kg (som jag inte har några värden på tyvärr). Jag vet inte riktigt vad jag ska våga ge henne då hon är väldigt känslig. Ägaren innan fick rådet att ge henne alfa men det verkade inte fungera även om det var små mängder hon fick.
:confused: :confused:
 
Hon var alltså lös i magen hos förra ägaren också? Hur länge har det hållit på? Vad säger veterinären?
 
Mitt bästa råd (och jag har haft stora problem med förra hästen) är att ge en kur med dubbel dos Mag/tarm-balans från Krafft. Det brukar t o m de hästar som är värst drabbade bli hjälpa av. Sedan gäller det att försiktigt prova sig fram. Har du provat att ge hö istället för silage? En del hästar har svårt att hantera dels syran och dels de ibland högre värden som finns i silage.

Linfrön kan vara bra att ge som "underhåll", men först när man fått ordning på vad det är som är problemet (och inte symptomen)
 
Enligt förra ägaren så har hon alltid varit lös av o till. Hon hade oxå provat att ge hö istället utan resultat.Om man frågar sig runt så får jag ständigt höra att araber är lösa i magen( hon är korsning arab/connemara). Jag vill inte riktigt tro på det då det inte är kul alls då hon är skäck o mestadelsvis vit. :crazy:
Hon mår bra förövrigt. Fin päls oc lagom hull och pigg o så men jag hoppas verkligen det finns nått o göra fö hennes mage då det knappast kan vara bra för henne.
Men en sådan mag/tarm kur verkar vara nått o sedan väldigt sakta gå över till hippo alfa. Lr vad tror ni?
 
Jag har en ponny som är 50% arab och den har aldrig varit lös i magen. Tror knappast att det har med rasen att göra. Däremot tycker jag att hästen ska undersökas ordentligt av veterinär, speciellt om den "alltid" har varit dålig. Inte kul om den skulle bli sämre, och det i efterhand visar sig att det var någon som hade gått lätt att åtgärda.
 
Försök stabilisera magen med Mag/Tarmbalans. Blir det inte bättre, sök veterinär (klinik) för att ta prover etc.

Min hade kronisk obalans i magen, det var vansinnigt jobbigt att leva med-. Han föll ur väldigt lätt och var ofta irriterad i magen. Kunde dessvärre inte byta till hö då han var bronkithäst, annars tror jag att hö hade förbättrat hans status.
 
okej.. Jag ska prova den mag/tarm kuren o se hur det går. Tycker ni jag ska fortsätta o ge hene betfor o lusern? Hö är nog inte heller dumt o prova igen.
 
KRAFFT MagTarm
Bibehåller sund grovtarmsfunktion genom att tillföra B-vitaminer, jästorganismer samt ämnen som motverkar försurning.

Det är denna du menar?
 
Japp, det är den jag menar.

Min (duktiga) veterinär föreslog gräsfröhalm som komplement till hösilage, men bättre om du kan få tag på hö...
 
Personligen utesluter jag alltid allt utom hö/silage i foderstaten när jag "felsöker". Men det förutsätter ju att man har ett grovfoder med så pass bra värden att man inte svälter hästen genom att ta bort kraftfodret...
 
Jag ska försöka få tag på bra hö o sedan göra som du sa prova mig försiktigt fram. Tack för hjälpen :p
 
Jagdkulle absolut ta bort hösilaget. Min sköthäst klarar inte hösilage alls, minsta tuss och magen rasar. Han får foderjäst dagligen, men är ändå ganska lös i magen, risken är nämligen att om de är lösa i magen för länge, kan problemet bli kroniskt, tarmväggen kan tillslut skadas och då blir det riktigt allvarligt.

Det är alltså inget trams-problem utan man ska iallfall göra allt man kan för att få rätsida med det.
 
Jag har oxå hört det att många hästar inte tål det o det var det första jag tänkte på men enligt förra ägaren så ska dom ha provat med att byta ut mot hö men det hade inte hjälpt. Jag ska prova med det iaf o se om det hjälper...

Mhv Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: screen
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp