varför betfor?

A

anni0301

Jag satt här å funderade på min treårings kommande foderstat (går på bete nu) och han fick betfor hela våren tillsammans med kornkross och krafft groov 90 och jag kan inte komma på varför jag ger betfor... det har bara blivit så. Han fick betfor av sin förre ägare och mina tidigare hästar (foder) har oxå ätit betfor. Det är ju mest socker i betfor, eller är jag ute å cyklar?

Men varför? Varför ger NI betfor?

(Jag har minne som en guldfisk så glömmer ju ofta att blötlägga betforen på morgonen så måste ju blöta när jag rider och sen ut sent på kvällen å fodra kraftfoder bara för att det ska svälla tillräckligt så därför funderar jag på varför man ger betfor egentligen)
 
Sv: varför betfor?

Betfor innehåller fibrer som är bra för magen. Det innehåller inte så mkt socker som många tror utan den mesta av energin finns i fibrerna. Däremot innehåller det naturligtvis energi.

Jag ger betfor till alla våra hästar. Dels för att det är bra att ge tillsammans med mineraler, för att de tycker att det är gott och för att det är bra för magen. De stora hästarna som behöver mkt energi får mer än de små som inte är i ngt behov av extra energitillskott.
 
Sv: varför betfor?

Jag ger betfor och vetekli som enda kraftfoder till mina hästar på grund av att min gamla häst lättare tar upp energin och proteinet i dessa fodermedel. De andra hästarna får hänga på det fodervalet helt enkelt. Sedan tycker hästarna att det är mycket smaskigt med betfor, det är billigt, blir stor volym av ganska lite (för vår hungriga tjockis), alla hästarna har bra avföring (varmblodet var ganska lös i magen förut) men det beror nog på veteklin egentligen. Efter övergången till betfor som energifoder har jag minskat mina månadskostnader med närmare 1000 kr, men det beror ju också på att mitt grovfoder i år passar bra med betfor och vetekli (och lite soja till gammelman). Men det är främst som energifodermedel man använder betfor. Om du glömmer att svälla betforn på morgonen kan du hälla på varmt vatten på betforn innan du går ut och rider. då sväller den fortare än om det är kallt vatten.
 
Sv: varför betfor?

åå tack för tipset med varmvatten!

Ja betfor är ju billigt och ser väldigt gott ut (!), men jag tänkte att om det egentligen inte tillför så mycket mer än välsmak så "måste" han ju inte äta betfor.

Vetekli har jag ingen erfarenhet av, vill du berätta mer?
har som sagt var en treårig valack, rätt lugn och stabil, lättfödd och det är ju en DJUNGEL med alla dessa kraftfoder!
 
Sv: varför betfor?

Så om man kanske är igentligen nöjd med att bara ge hö, men vill lägga till lite mineraler och oljor och sånt, så är betfor bra att blanda med?
 
Sv: varför betfor?

Jag ger betfor av ungefär samma anledning som Forest Autumn.

Till TS, har du aldrig funderat över varför du ger korn? De senaste rönen gör ju gällande att det kanske inte är det bästa kraftfodret, stod t ex i Ridsport för nåt nummer sedan?
 
Sv: varför betfor?

Jag har betforn mest för att få i mina hästar mineraler, sojamjöl och extra salt som jag blandar i betforn.
En bonus är att det oxå binder dammet i det krossade kornet en av hästarna får. Och sen älskar hästarna det !
 
Sv: varför betfor?

Proppat av fibrer som är väldigt bra för mage och tarmar. Magen får jobba. Bra för tarmfloran.
Ger alltid hästarna betfor varje dag förutom på betet.

Som energifoder tycker jag inte att betfor ger något alls. Det är socker som ger höjt blodsocker en liten stund efter att de ätit. Men därför är det bra att ge betfor efter en kraftig ansträngning.
 
Senast ändrad:
Sv: varför betfor?

åå tack för tipset med varmvatten!

Ja betfor är ju billigt och ser väldigt gott ut (!), men jag tänkte att om det egentligen inte tillför så mycket mer än välsmak så "måste" han ju inte äta betfor.

Vetekli har jag ingen erfarenhet av, vill du berätta mer?
har som sagt var en treårig valack, rätt lugn och stabil, lättfödd och det är ju en DJUNGEL med alla dessa kraftfoder!
Jag föredrar att ha en enkel foderstat och har egentligen inget särskilt emot färdigfoder och så om man vill det (har själv haft fibergi i många år, och det har funkat bra). Men av ekonomiska skäl så är trots allt våra vanliga foderspannmål att föredra. Att jag har en så "grötig" foderstat till mina hästar beror som sagt på att jag har en mycket gammal häst som kräver mycket energi och protein då han inte kan tillgodogöra sig näringsämnena i samma omfattning i grovfodret som han kunde förr. Dels för att han har nerslitna tänder och dels för att näringsupptagningsförmågan i tarmen också blir sämre på en gammal häst. Betfor innehåller ganska mycket kalcium vilket i sig inte är farligt, men för att få en bra kvot (Ca/P) tillsätter jag vetekli som har en hög fosforhalt istället. Vetekli innehåller också mycket protein som är lätt för gamla hästar att ta upp. Vetekli har använts mycket inom hästbranchen före färdigfodrenas tid (färdigfoder innehåller också oftast vetekli). Eftersom vetekli innehåller en stor mängd fosfor så får man vara lite försiktig och inte ge för stora givor av det. Men hundra gram/hundra kilo häst och dag är i allmänhet inte några problem. Unghästar svarar ofta bra på vetekli i foderstaten. Och sedan blir magen glad av vetekli, om det är så att hästen är lite lös i magen då och då.
 
Sv: varför betfor?

JAg ger min häst betfor och vetekli på vintern kokar upp vatten och häller på 3 timmar innan servering, ger hästarna glans och välmående det lärde jag mig på Irland och i Österrike:-).
 
Sv: varför betfor?

Jag ger inte mina hästar betfor!

Dels pga av att jag inte tycker de behöver socker och dels för att min förra häst hade kolik ofta, tro det eller ej hon hade aldrig en kolik efter vi tog bort betforn.

Tycker att magarna är mer jämna efter jag slutade med betfor har inga dagar med lösa/hård magar utan de är alltid lagom.
 
Sv: varför betfor?

Undrar då svagt varför dina hästar fick kolik låter som om betforn inte var tillrekligt uppblött i mina öron, eller helt enkelt förmycket.
 
Sv: varför betfor?

Blötte betforn precis som man ska!
Så den anledningen var det inte kan ju vara så enkelt att hon bara inte tålde det.
 
Sv: varför betfor?

Blötte betforn precis som man ska!
Så den anledningen var det inte kan ju vara så enkelt att hon bara inte tålde det.
Klart att det kan vara så. Min kille fick kolik i samband med utfodring av ensilage. Man kan ju inte vara hundra på att det var det koliken berodde på, men jag vågar inte testa igen på honom i alla fall (annars har jag inget emot ensilage alls). De flesta hästar funkar trots allt bra på betfor. Din hästs risiga mage tyder ju också på att h*n inte tålde betforn;)
 
Sv: varför betfor?

Vad olika det kan vara, sedan jag började med betfor så har min kolikhäst blivit mycket bättre och hon har inte haft jätte kolik sedan jag började med det :)

TS
Jag ger min egna häst betfor för lilla magens skull. Foderhästen får lite lite betfor bara för att han åt det när han kom i midsomras (sedan igår äter han nästan bara lusern och mineraler.)
 
Sv: varför betfor?

Jag ger betfor till min C-ponny för att det är bra för magen, hon får fin päls och för att hon såklart tycker det är supergott :D (men jag blandar i biotin/mineraler och då är jag säker på att hon får i sig dom ;) )

Jag brukar blötlägga betfor direkt när jag kommer till stallet. Sen tar jag in hästen, borstar och rider. Är klar ca. 1½ - 2 timmar senare och då får hon betforn. Den är då perfekt enligt mina ögon.
 
Sv: varför betfor?

Dock har jag för mig att fosforn i vetekli är svår för hästar att dra nytta av, det har något med formen etc. Sök på Helena Handbergs inlägg, hon har förklarat det nån gång.

Lättillgänglig fosfor hittar du annars i Fosforbalans (från Biofarmab).
 
Sv: varför betfor?

Dock har jag för mig att fosforn i vetekli är svår för hästar att dra nytta av, det har något med formen etc. Sök på Helena Handbergs inlägg, hon har förklarat det nån gång.

Lättillgänglig fosfor hittar du annars i Fosforbalans (från Biofarmab).
Jag behöver proteinet i veteklin också. Med tanke på att man har rekommenderad max-giva på vetekli på grund av fosforn så borde fosforn i veteklin vara tillräckligt "smältbar"
 
Sv: varför betfor?

Har glömt hur mycket vatten man ska blanda med..
I stallet där jag hade foderhäst innan så hade hon en spann hon hällde upp i ett visst antal mått betfor och sen upp till kanten med vatten, så jag har inte koll på andelar vatten/betfor. Står det på påsen?

Om jag ska testa det nu i vinter att blanda mineraler i (den ena tål inte havre riktigt, som hon fick det i förra vintern). Jag ska ju bara ha pyttelite, kanske en dl/häst (shettis) hur mycket vatten ska jag ha då?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp