varför betfor?

Sv: varför betfor?

Minst det dubbla med vatten, gärna mer, jag blandar 1del betfor o 3 delar vatten, det tycker jag blir bra.
 
Sv: varför betfor?

Här har du en tråd om veteklin:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=627821&page=2
(Kolla HH:s inlägg).
Helena Handberg är jätteduktig på foder, det håller jag med om, men jag har också viss utbildning inom foder (sådär ett års studier på högskolenivå) så jag känner mig inte helt novis. Jag har mina skäl för att gå på de rekomendationer som SLU har tagit fram och följer även forskningen noggrant för att hålla mig uppdaterad.
 
Sv: varför betfor?

Jag vet att du är duktig, men ville bara flagga för rönen - inte promt få dig att ändra foderstat. Det kan vara bra för fler att läsa ;)
 
Sv: varför betfor?

Jag vet att du är duktig, men ville bara flagga för rönen - inte promt få dig att ändra foderstat. Det kan vara bra för fler att läsa ;)
Nej, då, som sagt så är det inte fosforn egentligen jag är ute efter (kunde som du säger lägga till den separat) utan proteinet. Eftersom det handlar om en mycket gammal häst så gäller det att proteinet (och energin också för den delen) är så lättillgängligt som bara är möjligt och enligt uppgift är den mer lättillgänglig i vetekli och soja än lucern t ex (just för gamla hästar alltså OBS!!!) Därför blev det den foderstaten för alla hästarna. (de andra får inte mer än 100 resp. 200 g per dag så de påverkas säkert inte av det egentligen) Som proteinkälla för hästar i normal ålder föredrar jag dock lucern eller soja beroende på hur mycket grovfoder de äter och hur mycket proteintillskott de behöver (lite off topic...;))
 
Sv: varför betfor?

:bow:
been there, done that. Men vår var inte fin när vi fick den. Det är ju däremot din åldring! :)
 
Sv: varför betfor?

Jag ger vetforför att han fick kolik i vintras/våren/hösten (har glömt när) då rekomenderade vetrinären betfor för att smörja tramarna+ att han får extra enegrie=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 772
Senast: svea
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp