Varför bara avelsdiplom som treåring?

Egonson_

Trådstartare
Har funderat bra länge men hittar inga svar, så någon här kanske vet, varför ett sto bara kan få avelsdiplom/diplom vid tre års ålder? Jag vet vad som krävs för att få diplom osv (40 p och minst 7 på alla delmoment tex.) och jag har uppfattat att folk pratar om att det är den viktigaste grejen i avelshästens liv.

Nu blev inte mitt sto (Shetlandsponny) visad förra året (hon är fyra nu) på grund av min egen hälsa, så kan inte få diplom på henne förstås men funderar på varför det verkar så otroligt viktigt att just visa sitt sto som treåring. Varför inte senare liksom, varför är tre år den "gyllene åldern".
Är ett sto som inte fick diplom vid tre års ålder men får 40 poäng på premiering vid 4 års ålder, inte lika bra?
Varifrån kommer detta system?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet och jag vill lära! :)
 
Utan att ha totalkoll på detaljer: delar av premieringssystemet går tillbaka på en tid när hästaveln var en angelägenhet för statsmakten. Det var i statens intresse att det fanns gott material i fråga om ridhästar för kavalleriet och arbetshästar för andra delar av försvarsmakten samt att använda i jord- och skogsbruk i händelse av krig.

Premieringarna var ett sätt att få koll på hur det såg ut i landet. Ägare till hästar av god kvalitet fick penningpriser. Man ville ju också att de bästa djuren skulle gå till avel. För bara några decennier sedan tävlade man inte hingstar i alls samma omfattning som sker idag och även stona gick ofta rakt in i avelsboxen. De bästa stona ville man ha in tidigt i aveln så att de kunde få många avkommor. Tre år var väl en lämplig ålder att bedöma vilka som ansågs extra lovande. Stambokfördes gjorde de senare med föl vid sidan.

Här är en dagstidning från 1913. Längst ner till höger finns en sammanställning av 1912 års premieringsresultat. Där får du kanske en känsla av hur pass viktigt detta med hästaveln var ur ett allmänt perspektiv för lite mer än hundra år sen. (Olympiaden i Berlin 1916 blev aldrig av p g a första världskriget.)
 
Myrten har rätt, det handlar om tradition och ett vedertaget begrepp från den tid då sen svenska hästaveln kontrollerades av staten. För att få lantbrukare och andra uppfödare att sätta sina bästa unga ston i avel så kunde unga hästar tilldelas skådepenning och avelsdiplom på premiering, och att det var just treåringar antar jag främst beror på att de är relativt opåverkade av utbildning mm men ändå tillräcklig utvecklade för att bedömningen skulle ge ett rättvist resultat.
Idag det fortfarande ett användbart "verktyg" vid avkommeprövning av föräldradjur inom renrasavel.
 
Har funderat bra länge men hittar inga svar, så någon här kanske vet, varför ett sto bara kan få avelsdiplom/diplom vid tre års ålder? Jag vet vad som krävs för att få diplom osv (40 p och minst 7 på alla delmoment tex.) och jag har uppfattat att folk pratar om att det är den viktigaste grejen i avelshästens liv.

Nu blev inte mitt sto (Shetlandsponny) visad förra året (hon är fyra nu) på grund av min egen hälsa, så kan inte få diplom på henne förstås men funderar på varför det verkar så otroligt viktigt att just visa sitt sto som treåring. Varför inte senare liksom, varför är tre år den "gyllene åldern".
Är ett sto som inte fick diplom vid tre års ålder men får 40 poäng på premiering vid 4 års ålder, inte lika bra?
Varifrån kommer detta system?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet och jag vill lära! :)
Diplomet är ett kvitto på en bra ponny som utvecklats tillräckligt tidigt.
Det finns inget som säger att ett sto som inte fått diplom är sämre. Vissa ston visas inte som 3-åringar, av olika orsaker. Andra är sent utvecklade. Behöver inte vara sämre för det...
Mitt första shetlandssto var aldrig visad när jag köpte henne som 6-åring. Hon fick flera guld på utställning och blev elitpremierad på minsta antalet avkommor som krävs... (6 st)

Sen är det det här med poäng för avkommevärdering. Diplomet ger 30p. Visas de på premiering senare än 3 års ålder så kan det inte ge mer än 20 p oavsett resultatet på premieringen. Men har de 2 guld på utställning (olika år, olika domare) så ger det 30p vilket alltså är värt lika mycket som diplom.
(man kan ha åsikter om hur systemet fungerar, jag bara berättar hur det är)
 
Tackar så mycket för era svar! Nu ska jag läsa noga och förhoppningsvis bli lite klokare :)
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 095
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 856
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 633
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp