Varför är marknaden för hästar så dålig?

Flinga

Trådstartare
Man läser ofta om att marknaden för att sälja hästar är dålig fler och fler lägger ned sin avelsverksamhet etc. Det skulle vara intressant se en djupare analys om varför marknaden ser ut som den gör och vilka faktorer som påverkar den. Vilka orsaker ligger egentligen bakom den försämrade marknaden? Det finns nog många aspekter som bör tas i beaktande och som behöver förbättras för att marknaden ska återgå till ett mer normalt läge. Om den nu kommer göra det? När tror ni vi kommer se en ökad efterfrågan och köpkfaft? Det vore intressant att höra både verksamma och privatpersoners tankar kring marknaden för hästar i denna tråden. Finns det studier gjorda lägg gärna in tips.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Tja, det är lågkonjuktur, hög arbetslöshet och folk har väl helt enkelt inte råd. Kanske är marknaden mättad?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

En kombination av överproduktion av hästar samt att efterfrågan ändrats till att fler och fler vill ha hästar med potential?

Tänker också att den s k mullemarknaden är mättad, övermättad, just för att där byter folk inte hästar stup i kvarten, utan köper man en häst så har man den länge = ingen eller låg omsättning. Då kan denna marknad inte svälja överskottet som blir när uppfödningarna inte passar den reguljära marknaden, tävlingsryttare.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror ju inte att det är en separat företeelse utan hänger ihop med all annan ekonomi i landet och världen.

Sen är det kanske så att hästar var för högt värderade för 5-10 år sedan? Ingenting är värt mer än vad någon vill betala och en familj med normala inkomster har svårt för en investering för kanske 100 000 kr.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det man tror är väl det allmänna ekonomiska läget, det har varit en lågkonjunktur och då köper inte folk lyxartiklar, och att ha häst är ju inte direkt gratis.

Fast om man ska tro tidningsartiklarna senaste halvåret så har svenskarna mer köpkraft nu. Bostadspriserna stiger igen och julhandeln slog nytt rekord.

Kanske kommer marknaden för hästar också att vända 2014?

Sen så är vi nog mer medvetna om vad vi lägger pengarna på idag. Att köpa häst har alltid kostat en slant, men att stalla upp den har inte behövt bli jättedyrt. (Om man inte bor i storstadsområdena) nu vill de flesta ha vita stallplatser med analyserat foder och tillgång till ridhus. Det kostar en del så klart, och då blir kanske själva hästägandet dyrare än tidigare.

Sen tror jag många som haft häst och tvingats sälja pga lågkonjunkturen upptäckt hur skönt det är att inte ha häst. Man kan ta sovmorgon, spontan-resa och ha massa tid och pengar över!

Jag tror att det i första hand kommer att bli en ökning av ridskoleelever och folk som vill bli medryttare innan vi ser en ökad hästförsäljning. Då kommer nog priserna att gå upp igen eftersom marknaden anpassat sig och uppfödare lagt ner osv.

Samtidigt så är det lättare än någonsin att köpa häst från utlandet, så svenskfött kanske aldrig kommer att gå med vinst pga våra högre kostnader.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja man ser ju annonser på utländska hästar som kostar 30-35 tusen så varför ska man betala 100 tusen för en likvärdig i Sverige? Så tror jag att många resonerar.. inte minst alla tusen trådar man ser om folk som känner sig lurade ;)

BRA hästar går alltid att sälja, men tyvärr så övervärderar folk sina hästar något kopiöst.

Enligt en annan tråd så råder det brist på välutbildade hobbyhästar.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Många tror att de gör fynd utomlands och köper billiga hästar på postorder. Vad de inte tänker på är att någon förstås tjänar pengar på dessa billiga hästar.

Av de billiga importer som finns omkring mig är de hela och friska i minoritet. Min uppfattning är att allt färre tror att de kan göra fynd utomlands.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

I och med inträde till EU så blev det ju superenkelt att köpa hästar utomlands. Lastbilarna har ju gått i skytteltrafik och hämtat fina, välstammade hästar och det är ju klart att i ett sånt litet land som Sverige så måste ju efterfrågan bli mättad någon gång. Jag fick mycket mer häst för pengarna när jag köpte utomlands och är fortfarande nöjd med dem. Ang svenska hästar bedrivs inte aveln storskaligt och professionellt utan kostnaderna blir för höga.

Sen håller jag med sthu att det är lågkonjunktur sedan 2009 och arbetslöshet. Detta borde väl inte undgått någon.
Svårare att köpa hästgård när man bara får låna 85%.
Högre bensinkostnader.
Ja, många faktorer är det som samspelar.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

BRA hästar går alltid att sälja, men tyvärr så övervärderar folk sina hästar något kopiöst.

Enligt en annan tråd så råder det brist på välutbildade hobbyhästar.

Kl delvis..

Som uppfödare så har jag svårt att se att man övervärderar sina hästar. Att ta fram en häst de första 3 åren med alla kostnader inräknade landar minst på 100 000. Säljer man en häst för mindre så har man förlorat sin egen arbetskostnad eller egna investeringar på något sätt.

Jag tror att det är SKILLNADEN mellan uppfödare/privatpersoner. En privatperson saknar insikt i vad det faktiskt kostar att föda upp en häst och vill inte betala. En uppfödare inser att det inte är någon idé, varför ta fram hästar och gå back på det?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl delvis..

Som uppfödare så har jag svårt att se att man övervärderar sina hästar. Att ta fram en häst de första 3 åren med alla kostnader inräknade landar minst på 100 000. Säljer man en häst för mindre så har man förlorat sin egen arbetskostnad eller egna investeringar på något sätt.

Jag tror att det är SKILLNADEN mellan uppfödare/privatpersoner. En privatperson saknar insikt i vad det faktiskt kostar att föda upp en häst och vill inte betala. En uppfödare inser att det inte är någon idé, varför ta fram hästar och gå back på det?

Visst kostar det att producera en häst.
Men om man sätter en så hög prislapp på sin häst, är det troligt att den inte blir såld.

Det är väldigt många människor som har häst i Sverige. Det produceras oerhört många hästar här, både professionell uppfödning och stoägare som tar föl på sitt sto. En del av de "hobbyavlade" hästarna hamnar också på salumarknaden.

Det vore intressant att se siffror på antal födda hästar, samtliga raser, per år
antalet importerade hästar

och jämföra med antalet avlivade hästar.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror att det är SKILLNADEN mellan uppfödare/privatpersoner. En privatperson saknar insikt i vad det faktiskt kostar att föda upp en häst och vill inte betala. En uppfödare inser att det inte är någon idé, varför ta fram hästar och gå back på det?

Här är ju en del av svaret på frågan. Marknaden är mindre (färre köper häst), det finns ett överskott av hästar på marknaden (importer och inhemska hästar). När uppfödarna lägger av blir det ännu fler hästar på marknaden (säljer både avelsston och ev. sparade avkommor) och priserna sjunker eftersom det finns fler hästar än köpare.

Sedan är det lågkonjunktur, folk har helt enkelt inte tillräckligt med pengar att avsätta för att hålla häst. En stor hästgeneration har hittat andra intressen (de flesta av mina vänner är numera hästlösa från att ha haft 1-flera hästar). En köpstark hästägargeneration som inte längre är i marknaden i samma utsträckning.

Lägg till en utredning av aktörer som t ex stallhållare (vilket gör att en del av de billigare oseriösa alternativen) försvunnit (vilket bidrar till att det är lite dyrare att ha häst (seriösa näringsidkare) - marknaden blir mindre.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror att det också finns två faktorer till:

1. Tid, folk har mindre tid över. Fler bor i lägenheter, fler bor i storstan, det finns färre små "eget-stall-på-gården"-stall, och att ha häst innebär då att ha ett till ställe att pendla till, varje dag. I kombination med barn etc kanske det helt enkelt inte går att ha häst, även om pengarna finns.

2. Färre hästar avlivas/slaktas. Jämför med när skrotningspremien för bilar togs bort. Är det dyrt att skrota/avliva, så är det fler som säljer vidare hästar/bilar som borde ha fått gå vidare. Och marknaden svämmar över av billiga billiga hästar.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Nja, just i den här delen av världen har var och varannan hästgård känns det som. Däremot har många insett att det inte var så himla pittorieskt att ha hästen hemma. Det enda man inte gör, är att rider. Man lagar hagar, hämtar foder, fixar gödselstack, anlägger ridbanor, grusar gångar etc. Det kostar pengar och tid, och därför har en hel del flyttat tillbaka till inackorderingsstall. Men ännu fler har lagt av med hästeriet.

Här står många boxar/stall tomma.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Där har man ju som uppfödare två val egentligen. Antingen fokuserar man sin avel på individer som marknaden (den bedömda) då vill ha och har möjlighet att få tillbaka pengarna. Som jag ser det avelsdjur med egna meriter, alt att de lämnat så bra så att mer eller mindre samtliga avkommor är av otroligt hög kvalitet.

Eller fortsätter man som uppfödare avla efter sitt eget huvud, på individer som inte är förärvningssäkra etc etc, och då kan man heller inte räkna med att få tillbaka pengarna, utan får kalkylera med x antal pengar i förlust.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sätta en hög prislapp? Ja men om det kostar 100 000 kr från seminering till 3-årstest så måste väl prislappen ligga där eller? Det är inte fråga om värdering, det är fråga om faktiska kostnader.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Man läser ofta om att marknaden för att sälja hästar är dålig fler och fler lägger ned sin avelsverksamhet etc. Det skulle vara intressant se en djupare analys om varför marknaden ser ut som den gör och vilka faktorer som påverkar den. Vilka orsaker ligger egentligen bakom den försämrade marknaden? Det finns nog många aspekter som bör tas i beaktande och som behöver förbättras för att marknaden ska återgå till ett mer normalt läge. Om den nu kommer göra det? När tror ni vi kommer se en ökad efterfrågan och köpkfaft? Det vore intressant att höra både verksamma och privatpersoners tankar kring marknaden för hästar i denna tråden. Finns det studier gjorda lägg gärna in tips.
Är marknaden dålig för alla raser som är avsedda för ridning? Om inte vilka raser har bättre marknad?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sätta en hög prislapp? Ja men om det kostar 100 000 kr från seminering till 3-årstest så måste väl prislappen ligga där eller? Det är inte fråga om värdering, det är fråga om faktiska kostnader.

Ja om det är en BRA häst med ett BRA möderne..så är ju chansen större, men allvarligt så är det nog mer så att måååånga avlar på sitt söta/skadade/whatever sto och tror dom ska få hurmycketsomhelst för att dom valde Cardento som pappa.. typ. Men med ditt resonemang ska ju en 10 åring som går 120 hoppning kosta över en halv miljon och det förstår ju vemsomhelst att man inte kan tänka så?

Jag tror kanske att dom duktiga seriösa uppfödarna som avlar på BRA material fortfarande kan få ut hyfsade pengar för sina avkommor.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror kanske att dom duktiga seriösa uppfödarna som avlar på BRA material fortfarande kan få ut hyfsade pengar för sina avkommor.

Dom 3 jag känner till som har några bra ston i avel har inga problem med att sälja (med vinst) sina föl/unghästar, dock har dom inte sålt några hästar inom landet på många år.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Är marknaden dålig för alla raser som är avsedda för ridning? Om inte vilka raser har bättre marknad?

Det där är intressant fråga. Jag har dock inga svar, men kanske att intresset för halvblod och islandshästar har minskat för de vanliga hobbyryttarna somju ändå är i majoritet. Nordsvenskar verkar många köpa, iaf här uppe.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

För mig är det en blandning av hur det ser ut i samhället m bla arbetslösheten. ökade utgifter på annat/problematiskt att äga eller bedriva stall/hästgårdar och att hästmarknaden står stilla, för många hästar, för konstiga priser..det är helt klart köparens marknad ännu.

Marknaden är väldigt mättad och hästar till överpris i mängder..som någon annan skrivit: Valet blir för många väldigt lätt att importera i stället för att man kan hitta precis likadan häst utefter de krav man har men till betydligt billigare pris ink import/transport från utlandet och då försvinner altså inte hästen från vår marknad utan ersätts av ytterligare en och så är det i många fall, altså att det försvinner mindre och tillkommer fler från annat håll. Utbudet är med andra ord nästan för bra.

Många svenssonhästar är alldeles för dyra och jag tror få skulle drömma om att köpa hästar som inte är unika för 45.000 och uppåt..jag ser till och med ofta diverse korsningar utan meriter eller bra stam för den prislappen på annons.. Man vill få valuta för pengarna helt enkelt och börjar inte priserna sänkas så tror jag att problemet kommer att kvarstå. Krasst sagt så kan man inte få så mycket betalt för hästar idag som inte gjort något eller inte kan förutspås någon framtid heller, vill man tjäna pengar på hästar måste man ha en unik häst, bra stam och allt som hör därtill..en köpare skiter fullständigt i vad säljare haft för utgifter på hästen. En hobby/skogsmulle häst som är obetydligt utbildad eller meriterad ska inte kosta lika mycket som en tävlingsfärdig häst..men glappet där finns nästan inte utan dessa två kan ligga inom samma prisklass.

En stor förändring idag är att vi är kräsna och har betydligt bättre kunskap om vad vi vill ha för häst. Ingen jag känner till idag köper "en häst" utan alla är ute efter just "den hästen"..

Sen tror jag också på ett "generationsskifte" i mycket. Jag känner till fruktansvärt många som lägger av i brist på intresse/vill testa annat i livet eller byter bort hästarna till förmån för sina barn, skaffar barn etc. Altså inte enbart en ekonomifråga utan även en tidsfråga
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 010
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp