Varför är det sån statusskillnad???

Lill76

Trådstartare
Håller just nu på att leta efter en "billigare" sällskapshäst för lättare ridning och en sak som slår mig när man tittar på alla hästannonser är vilken fruktansvärd prisskillnad det är på varmblodiga och kallblodiga travare.... En varmblodig travare kan du i pricip få till slaktvärdet medan en kallblodig får du inte under 25000 kr - varför är det så? Vad är det som gör kallblodstravaren så mycket mer värdefull? Dom är ju tränade och avlade för samma sak?
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Kallbloden är ju oftare mer lättridna än varmbloden. Bättre galopp och lite roligare hästras...
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

För att varmblodet är mer likt "ett känsligt halvblod men med sämre gångarter för ridning" och kallblodet är nästan som en Nordsvensk = mysig att köra & skogsmulla med fast sportigare och mer explosiv"?

Bara flummigt spånande... :p;)
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Jag är varken för den ena eller den andra, men tycker bara att skillnaden är lustig... Att ett kallblod skulle vara roligare..?? O bättre på att vara skogsmulle... Nä det köper jag inte - jag har haft minst ett varmblod som varit både roligt och skogsmullig ;) Tror det bara blivit så att kallblod är mer status att ha än ett varmblod. Finns underbara hästar bland båda sorterna och även fruktansvärda.... :p
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Förmodligen för att den genomsnittliga kallblodstravaren är mer exteriört lämpad för ridning än den genomsnittliga varmblodstravaren, eftersom aveln mellan de båda raserna tidigare har skiljt sig väldigt mycket åt. Numer avlas väl dock även kallbloden på ett helt annat sätt än för säg 50 år sedan, vilket säkerligen kommer börja påverka framtida generationers användbarhet som ridhästar.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Som flera skrivit: det är stor skillnad i ridbarheten mellan de olika raserna.

Det de har gemensamt är att travträningen oftast lett till häst som är van att springa i full fart, och kan bli stressade när de inte får springa.
Gemensamt är också att de ofta är ganska hårda i munnen efter travträningen.

Vbl-travarna har många gånger svårt att över huvud taget hitta galoppen, de har vinklar i bakben/kors som inte lämpar sig för samling.
De har många gånger gångartstrassel och taktproblem med mycket laterala rörelser som kan försvåra (egentligen samma karakteristika som gör islandshästarna populära för sina gångarter).

Kbl-travarna har vinklar som många gånger lämpar sig särskilt för samling och bärkraft. De har sällan problem att hitta galoppen även om den förstås inte är bärig från första dagen. De har sällan lateralt rörelsemönster med pass.

Jag har båda typer.
När min kbl-travare var riden i två år, kunde han debutera i LA dressyr med strax under 60% (det resultatet är inte rapporterat till TDB men fanns). När han var riden i 4 års tid, debuterade han MSV C dressyr med som bäst 59.78% och har gått godkänd LA:4.

Mitt vbl som är riden ca två år (OK, lite kortare) är inte i närheten av godkänd LC vilket nog beskriver skillnaden i ganska konkreta termer.

Den kbl-travare jag haft för inridning sedan i midsomras, klarar svårare övningar än vbl trots att kbl är riden ett halvår och vbl i 1½ år. Bättre på samling, stadigare trav. Vbl har lite bättre galopp men det beror också på att jag jobbat galoppen väldigt lite på kbl.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Jo så är det! Det finns ju ett överflöd av varmblod. Jag har alltid varit nyfiken på om man satte ett varmblod i träning hos någon dressyrryttare tex markne? Hur snabbt den skulle utvecklas? Jag menar inte att "vanligt" ridfolk är dåliga men det skulle vara mkt intressant hur långt det skulle kunna gå?

Jag har sett jättemånga fina varmblod och jag imponeras av de tjejer och killar som rider och utbildar dessa.

Kallbloden är ju också väldigt poppis hos barock och akademisk ridkonst folket vilket trissar upp priserna!
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

det går att utveckla vbl travare snabbt som ridhästar också, bara man är konsekvent och har tålamod. köpte en vbl travare på 9½ år som sällskapshäst, ett år senare tävlades den i dressyr och hoppning med placeringar och den kunde ej galoppskänkel eller dylikt när jag köpte den.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Min åsikt - för att du med en varmblodstravare börjar på minus och kämpar i motvind ridmässigt. Gäller alltså den genomsnittlige varmblodiga travhästen. Det finns exemplar som är exteriört mer lämpade för ridning, och som har ett rörelsemönster mer lämpat för ridning.

En kallblodig travare så tar du en som är lång som ett tåg så kommer du börja på minus och kämpa i motvind ridmässigt. Men den genomsnittlige kallblodstravaren har en exteriör som är betydligt mer lämpad för ridning och ett rörelsemönster mer lämpat för det. Så du har en högre ridbarhet och inte samma motvind där.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Kallbloden är ju också väldigt poppis hos barock och akademisk ridkonst folket vilket trissar upp priserna!

Att priserna trissas upp kan jag inte hålla med om.
Jag har tre stycken, och har under en tid haft ytterligare en.

2001: 9-årigt sto, otrolig ridbarhet, aldrig travtränad, alltid ridhäst. A1-försäkrad. Kostade 15 000.
2006: 3-årigt, välstammat sto, aldrig travtränad, lite riden. A1-försäkrad. Priset var 0 kronor.
2012: 4-årig valack, bildskön, tävlad i trav, inga olater, supertrevlig. A1-försäkrad. Kostade 15 000.
2013: 4-årigt sto, mycket vacker och fullständigt fri från olater. Tömkörd, sutten på. Pris 12 000.

Och jag håller på med akademisk ridkonst sedan 2003.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Jag håller inte med dig om det där med att de långryggade kallblodstravarna skulle vara svåra. Min svarta, nu 22-åriga, Best har en extremt lång rygg (158 i mkh och drar 155 i täcken) och hon har alltid haft en fantastisk ridbarhet med lätt för samling.
Mitt 5-åriga ungsto har också väldigt lång rygg, men ser ut att ha lätt för sig även hon.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Nä kanske inte trissar upp priserna men du hittar ju sällan kallblodstravare ridna/oridna för under 15.000:- Jag tror du hittade mkt billigare kallblod innan år 2000? Sen är kallblodstravarna mkt poppis som turridningshästar uppöver...
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Jag håller inte med dig om det där med att de långryggade kallblodstravarna skulle vara svåra. Min svarta, nu 22-åriga, Best har en extremt lång rygg (158 i mkh och drar 155 i täcken) och hon har alltid haft en fantastisk ridbarhet med lätt för samling.
Mitt 5-åriga ungsto har också väldigt lång rygg, men ser ut att ha lätt för sig även hon.

Finns alltid undantag givetvis, och det är ju inte bara ryggen som avgör. Det jag hade i bakhuvudet när jag skrev var "lång rygg och byggd som mitt gamla kallblodssto" (som ang täcken hade 155 och var 153 cm i mkh. Dock var det inte bara längden utan hur hon var byggd i övrigt med som gjorde det). Fast det hade ju inte hjälpt läsaren ett dugg ;)


Och för alla eventualiteters skull, jag älskade min kallblodstravare, och hon var en SUVERÄN häst på så många vis. Men hon var verkligen inte byggd för samling och fick kämpa sig blå om det var över LC-nivå. Inget jag höll emot henne och beroende på vad man vill ha så är det heller inte det viktigaste.
Men det finns de som är sämre byggda för ridning bland kallbloden med, och de börjar man på minus med också (oavsett om det är rygg, vinklar bak eller annat) - men de är mycket färre som är byggda så bland kallbloden än varmbloden. Det var min poäng.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Jag ser massor av kallblod som ligger mellan 10-15 också.

Ett kallblod för 25 direkt från banan? Låter isf som att priset har gått upp det håller jag med om.
Är däremot hästen ung och redan är ridutbildad sen länge, dvs ej direkt fr travbanan så är inte priset så högt då de kan ha en ganska ljus framtid med många användningsområden

I övrigt så håller jag med övriga, kallblodstravaren är lite mer eftertraktat än vad varmblodstravare är
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Nu köpte jag ju inte min första häst förrän 2001, men jag tror ändå inte att de var så mycket billigare några år innan. Definitivt är det inte AR som "trissat upp priserna", eftersom de allra första utövarna i Sverige började runt 97-98.
För min del köpte jag hästen för att jag blev väldigt förtjust i henne.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Ok sex st hittade jag från de senaste två veckorna för under 12 lax på hästnet. En av dem fortfarande i träning, ett gammalt avelssto, en skogsmulle, en från en hästhandlare, en som verkar väldig svår och en 21 åring.... men resten ligger iaf över 12.000 många runt 20.000...

Men ska du har en fräsch häst så kommer du få betala över 15.000kr lätt.
 
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Fast i dina exempel låter det ju som att säljarna är ute och cyklar gällande priset ..vem lägger den summan på en 21-åring eller en svår travare?
12.000:- är ingen stor summa, men jag tror ändå att prisbilden där är lite fel snarare än den generella prisbilden..åtminstone så kan inte spekulanterna vara många..

Jag ser fräscha och ok kallblod fr 10-15 ofta på annons..aldrig så mycket som 20 i regel utan då ska kallblodet ha nåt "extra", tex bättre utbildad samt varit ridhäst i ett par år. Har aldrig sett ett kallblod som kommer direkt från banan kosta mer än ett par tusen..max 10.

Är dem däremot fortfarande i åldern att den fortfarande får starta så kan ju det givetvis också ta upp priset lite

Sen inte att förglömma..söker man på nordsvensk dyker det upp en hel del kallblodstravare där också..vilket jag tycker är sjukt störande som ofta håller utkik på bruksarna..och så dyker en massa travare upp..
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är det sån statusskillnad???

Bara att kolla hästnet ;) Tycker också det var knasiga priser för dessa hästar MEN bra! Hästar skall inte säljas under 10' Nu var det dock länge sen jag letade kallblod i början av 2001- 2009 kanske men då låg priserna på 15.000kr... FAst jag tycker att de ligger stadigt där oavsett om de kommer fr banan, skogsmullar eller ridna/utbildade. Självklart kan man få hästar billigare ´men då ska man ju oftast ha kontakter...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 342
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 573
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 259
Senast: Totola
·
Ekonomi & Juridik Jag var tvungen att ta bort min gamling i fredags p.g.a. sjukdom. Så nu är jag på jakt efter en ny (jag har lånat sällskapshäst...
Svar
8
· Visningar
1 789
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp