Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Status
Stängd för vidare inlägg.

maiagull

Trådstartare
Efter att ha botaniserat lite bland bebiskläder och saker så har jag blivit upprörd. Jag visste inte hur tidigt och hur mycket man styrs mot pojke-flicka köret. Jag hade tänkt köpa en pyjamas igår, men både för att jag inte vet vad jag har i magen och för att jag av ren princip retar mig på rosa-kläder-med-blommor/änglar på eller blå/mörkgröna-kläder-med-tåg/bilar/eldsflammor. Varför finns det inte rosa kläder med bilar eller blå kläder med änglar?? Eller bara en liten gulrandig pyjamas? Efter att ha backat några meter så konstaterade jag att på affären jag var in på hänger det bara rosa eller blå babykläder med ytterst få undantag.

Och barncyklarna... Antingen svarta med eldsflammor och vattenflaska eller rosa med cykelkorg. Varför inte en svart med cykelkorg eller rosa med vattenflaska?

Det kommer att bli jobbigt det här :cool:
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Det är ett rent h*lv*te att hitta kläder som man tycker om... Både åt killar och tjejer... Man får helt enkelt strunta i etiketter och hintar från personalen och köpa sånt man gillar...
Annars är "hemförsäljningsföretagen" faktiskt bättre... Och bättre kvalitet...
Ljusgrönt och gult brukar man kunna få tag på oxå i babykläder... Titta på katalogföretagen så har de startpaket som jag tycker ha varit väldigt bra!
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Utbud och efterfrågan! Så länge folk fortsätter att efterfråga (=köpa) rosa flickkläder och blå pojkkläder kommer det fortsätta finnas. Slutar vi köpa det och efterfrågar annat, kommer utbudet på marknaden att se anorlunda ut.
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Men eftersom det inte finns annat att köpa i affärerna så måste man ju köpa det :crazy: och då minskar ju inte den egentligen efterfrågan.. fast den ändå gör det... om du förstår hu rjag menar :smirk:
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

:confused: Nog tycker jag det finns tillräckligt många barnkläder som är i andra färger än blått och rosa. Har personligen inte haft några problem med att det inte finns i alla fall..
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Nu har jag inga barn själv, men har ändå haft anledning att besöka barnklädesavdelningar och nog tycker jag det finns annat, om än inte lika mycket. Vitt, grönt, gult, rött... Sedan är det ju inget som hindrar att man köper ett par mörkblå byxor med en bil på till en tjej...? Funkar ju på båda könen.
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Jag hade i alla fall inga problem att hitta bebiskläder i neutrala färger, handlade på H&M och Lindex. Det fanns massor av fina kläder i bl a beige:t, brunt och vitt att välja på.
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Jag har beställt ett startpaket. Det var jättefint och i grått. Dom andra alternativen var blå och rosa...
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Garpen skrev:
Utbud och efterfrågan! Så länge folk fortsätter att efterfråga (=köpa) rosa flickkläder och blå pojkkläder kommer det fortsätta finnas. Slutar vi köpa det och efterfrågar annat, kommer utbudet på marknaden att se anorlunda ut.

Jag lovar, jag tänker göra mitt bästa för att hitta alternativ till rosa och blått, jag blev tvärsöver...

Och jag har inga problem med att ta på en flicka blått och en pojke rosa. Men jag vill gärna kunna välja annat också.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Bri skrev:
Jag hade i alla fall inga problem att hitta bebiskläder i neutrala färger, handlade på H&M och Lindex. Det fanns massor av fina kläder i bl a beige:t, brunt och vitt att välja på.

Jo det är lite bättre på såna ställen, men fortfarande lite killaktigare i mörka färger och tjejaktigare i ljusa. Men där kan jag hitta nåt.
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Ja det har jag undrat oxå :)

Men som sagt var det går om man bara vill, det svåraste just nu tycker jag är att hitta bra tjejbyxor till en treåring som ska vara mjuka och sköna men samtidigt hålla för lek.
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Har haft tur och kunnat ärva en del riktigt gamla kläder - det var bättre förr!

Annars finns det dyra nya kläder som hoppat på en "medveten" jämställdshetstrend och ibland lite mittemellanplagg på tex pop (fast de är ju också dyra nya)

Smulan - funkar inte mjuka jeans eller neutrala "killbrallor" ? Vad har hon för storlek?

Jag blir deppig när jag ser tjejerna på barnens dagis i lila/rosa opraktiska plagg de inte kan leka ute i :( Och med "IQ-glipa" i midjan :(

Idag har Vidar en knallturkos (självvald på pop outlet i Barkarby) T-shirt som det står SOMMAR på och ljusgrå neutrala mjukisbrallor med förstärkningar på knäna - passar perfekt till vädret :love: Och Eskil har OUTSLITLIGA snickarjeans från 80-talet (säkert tjejmodell men det syns inte på något opraktiskt sätt) och grön/vit-randig tröja från 60-70 talet.

Jag gillar när de är BARN och inte små tuffa machokillar. Fast Vidar vill ha skelett och tigrar och monster och hajar ibland. Som finns i lagom dos i det lass kläder vi köpt begagnat.

Faktum är att jag nog skulle gillat en del av de kläderna själv som liten :angel:
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Jag har kört hårt på killbyxor till Elin... Jag vägrar att klä min dotter så hon inte kan leka... Fast ibland undrar jag om jag har gått för långt... Jag själv tycker att det är "svårt" att röra mig fritt i klänning/kjol och har därför knappt satt på Elin det när det är dagis, men hon börjar fråga efter det själv och då är det klart att hon får ha det! Men det skulle aldrig falla mig in att då säga att hon ska vara "rädd om klänningen". Har jag satt på henne kläder till dagis så får man även tåla att de blir smutsiga och ev trasiga...

En klar "fördel" just nu när jag har varit "hård" på att kläderna ska fungera att röra sig i, är att det mesta kan även Fredrik ha... ;)
Och nu ska jag inte påstå att jag är "rabiat" på att det inte får vara gulligt, för Elin har en hel del söta och ryschpysch kläder oxå men vardagskläderna ska fungera att leka i, annars får det vara!!
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Tycker även jag att det är svårt att få tag i kläder som det inte är NÅGOT på..
Trodde förra året att jag hade fått tag i ett par byxor till Moa som var helt neutrala, men inte då.. När jag kollade mer noggrant när jag kom hem så var det minsann en liten broderad blomkvist bak på byxan:mad:
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Coola länkar mino - men PRISERNA ? :eek: :eek: :eek:

Jag tycker jag handlar på smärtgränsen när jag köper ngt enstaka plagg för upp emot 100 kr ibland :crazy:
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Fina!:love:

pojke.jpg
flicka.jpg
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

Så lagom fint att de finns i EN ENDA STORLEK :mad: (som min senaste aldrig ens passerade ?? Hur gick det till ?)

Och allvarligt, 250 spänn för en pytteliten body som barnet växer ur på två månader :crazy:

Men idén är ju gratis ;)
 
Sv: Varför är alla babykläder rosa eller blå?

erosa.jpg


...ett annat tips på lite förvirrande plagg - som passar båda könen är polarn och pyrets långärmade T-shirt som Eskil är färgmatchad i - kostar 75 spänn på Barkarby.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp