Vårfällning?

K

kazam

Har någon på buke hästar som börjat fälla redan?
Min gamle 28år har börjat fälla stora sjok av vinterpälsen och han brukar vara lite "sen" annars om åren, tjejen 12år fäller nästan inte alls.

Vet någon om det kan ha att göra med att jag har börjat ge honom sojamjöl för en tid sedan, har någon varit med om detta?

Sv: Vårfällning?

Ena hästen fäller för fullt över rygg och kors sen ett par dagar tillbaka. Började lite lätt för nån vecka sedan. Han har satt och fällt tidigt alla år hittills, så det är inget ovanligt.

Det märks ju redan att det är ljusare ute också.

Min har börjat fälla lite över ryggen...å jag bor i norraste norr!!! Inte värme att skåda minst på 3 månader framåt.

*knapplån*

En nyfiken fråga: Har ni skimmlar eller relativt ljusa hästar?

// M

(Som helt ovetenskapligt menar att ljusa hästar fäller först)

Hos mig fäller alla sedan några veckor och ingen är skimmel (bruna, fux). De börjar alltid fälla vid den här tiden på året.

min ena började fälla i början av december, han e svart.
den andra som är skimmel tänker nog inte fälla förrän tidogaste aprill... :p

Jag funderade mycket om och kring det med hårfällning när jag märkte att han fällde, det kändes fel att han började så tidigt... och kallaste månaden har ju inte varit än.. Så jag satte på han vintertäcke... men tog av det nu i veckan för han går rakt igenom eltråden med täcket som skydd.
Kan man ge dom nåt i maten för att dom fäller för tidigt eller nåt?

Min gammelman (25 år) började fälla den 23/12 och fäller för fullt nu. Han brukar börja fälla tidigt, och sedan ta en paus i februari, för att sätt fart i mars.
Men nu verkar det som om han vill bli av med all päls på en gång!:o
Han har ju mammutpäls (kallblodstravare), så det tar låång tid att bli av med den, även nu när han är "fartrandsklippt";) .
Går ej att rida barbacka nu, dels pga att han är konvalencenthäst och tokvild:D , dels pga att man får en fin, hårig röv!:eek:

Mitt sto började fälla för ett par veckor sedan. Känddes lite konstigt att hon började så tidigt.

japp, sen en vecka tillbaka! Massvis med päls!! =)
Hon är skimmel. :)
Ingen av de andra i stallet fäller, dom är bruna och svarta.

Min skäggiga dam har det börjat lossa några få hårstrån på märkte jag igår. Men så har hon också MASSOR av päls, hela vinterpälsen var borta till veckan efter midsommar förra året!:D Sen fäller hon sommarpälsen i augusti... :crazy:

Men så är hon ju islänning också med decimeterlångt skägg året runt!:D
Färgen är musblack.

12-åriga stoet började fälla några dagar före jul, 18-åriga stoet fäller inte än.
Båda är islandshästar.

he, he det stämmer inte alltid men ofta ;)
Min fjording fäller inte ett enda strå ännu, tyvärr.

// M

Mina hästar har börjat fälla för ca en vecka sen!
Den ena är brun och den andre e mörkbrun nästan svart :bump:

Mitt kallblod med björnpäls har börjat fälla lite smått!(Man börjar närma sig den tiden på året då man kommer ha hår överallt:p ) Hon sätter alltid vinterpäls tidigt och fäller tidigt så det är precis som det brukar vara.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Cactus
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama