Värdigt liv?

I

Ishest

Vår 11-åriga islandshäst insjuknade i kronisk fång + grov hovbenssänkning och rotation i februari detta år. Hon fick medicin och stå inne i box på vila i ca 4 månader. Efter det fick hon 3 återfall. Just nu skrittar hon relativt opåverkat i korta stunder, men kan inte ta trav. Ber man om trav börjar hon kasta med huvudet, nafsa i luften och visa smärta. Hovslagaren tror att hennes beteénde kan bero på muskelspänningar eller att hon är lat, men vi tror hon har så ont i hennes hovar (som dessutom är varma). Hästen har alltid varit en väldigt pigg och vaken häst som inte skulle dra sig för att springa.

Vet. har skrivit ett intyg om triangelmärkning, och prognosen för överlevnad enligt honom är tveksam. Vi har fått en tid för t-märkning om tre dagar, men nu har vi börjat fundera om hennes liv blir värdigt? Om det inte sker något mirakel så ser hennes framtid ut att bli i en sandhage och aldrig få ta en tugga gräs. Det är då man börjar fundera på om hästen hellre skulle vilja komma till hästhimlen. På grund av ändrade familjeförhållanden kommer vi bli tvungna att transportera henne 100 mil bort, klarar hon den resan?

Vad tycker ni och hur skulle ni göra? Det här känns mycket jobbigt då denna dam är en kär familjemedlem och vår första häst.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värdigt liv?

Nu är jag tyvärr väldigt dålig vad gäller tillfrisknandet från det du beskriver, men jag tycker ändå att det är starkt av dig att fundera över om det är ett värdigt liv.. Det man kan ha i åtanke är att hästen faktiskt inte lider av att få somna in, jag tycker det inte låter som något vidare roligt hästliv.

Jag har nyss tagit bort en älskad ponny så har erfarenhet.
Förstår att ditt beslut blir svårt men hade det varit jag hade jag inte velat låtit en häst leva i sandhage istället för att somna in även om det är ett mkt svårt beslut.
*stödkramar*

Min första tanke när jag läser är : Ta bort henne.
Men sen har jag ingen personlig erfarenhet av fång. Jag känner inte heller hästen.
Hade beslutet gällt något av mina djur som var i liknande situation så hade det inte vart så lätt för mig heller.

Kan hon gå i hage utan att få ont? Har ni ngn kompis som kan gå med henne och leva under samma "förhållanden"?
Har ni fått utlåtande från flera olika veterinärer, ni kanske kan få nys om några metoder ni inte prövat ännu?
Det finns ju massor av hästfolk här inne på buke som har stor erfarenhet av fång. Kanske någon av dessa kan utbyta ideér och tankar med dig?

Skickar en styrkekram, sådana beslut är nog det värsta man kan stå inför.

Har hon haft tre återfall sen i JULI?

Sen är det lite väl snabbt med trav nu om hon haft sänkning och rotation i feb.

Hursom, det du beskriver är för mig ingen tvekan - låt somna, absolut inte T-märka. En häst som inte kan skritta, trava och galoppera smärtfri i hage ska inte T-märkas enligt mig, utan få somna.

Så tycker du tänker helt rätt ang värdigheten, och att låta henne somna istället.

Jag hade tagit bort henne direkt. En häst ska inte ha så ont att den inte kan trava, i så fall ska den få smärtstillande och det fungerar ju inte ett helt liv.

Har hon fått så många återfall som 3 st. trots korrekt vård så tror jag inte det finns mer att göra.
Jag tog själv bort en älskad häst som blev sjuk i fång (2:a gången mitt i vintern) och det var formligen fruktansvärt...:cry: Men han hade så ont att smärtstillande inte hjälpte nämnbart så efter en tids kamp fick han somna in och det var faktiskt en lättnad att han inte längre behövde ha ont.

Jag skickar en styrkekram och hoppas att ni kommer fram till ett beslut ni kan leva med. Kram/Sar

* skickar massor av strykekramar* om det hade varit jag så skulle jag ha valt avliva hästen. det är hästen bästa man gör det även fast det inte är kul men man vill väl inte att hästen ska få lida. ,men jag hoppas att fattar rätt beskut snartast .

Tack för era snabba svar! När man ser henne stå i hagen skulle man inte tro att hon är så sjuk som hon faktiskt är, hon ser så glad ut. Det är bara när hon rör sig hon ser olycklig ut. Tyvärr har vi ingen kompis till henne som lever under samma förhållanden, utan hon har gått med vår friska häst som också ska flytta till en annan ort (dock inte samma).

Avlivning. Skulle inte triangelmärka en häst i det skicket. Avliva eller fortsätta behandla. Men med så många återfall? Nej.

Hon har haft tre återfall sen juni. Förstår inte varför du tycker att det är snabbt med rörelsetest i trav? Vi har absolut inte ridit henne alls sedan hon insjuknade, om det är det du tror.

Modigt av dig att tänka på hennes bästa!! Tyvärr håller jag med de andra. Låt henne somna in! Tror inte att hon kan få ett värdigt liv ;( Sänder massa styke kramar

Om hon sedan juni haft tre återfall är det snabbt att kolla rörelse i trav redan nu.

Med tanke på sänkning + återfall borde hon väl snarare stå på box?

Enligt flera vet. som känner till hennes historia så ska hon stå ute i sandhage och kunna röra sig opåverkat. Så vi följer dessa råd.

Hon har haft tre återfall sen juni. Förstår inte varför du tycker att det är snabbt med rörelsetest i trav? Vi har absolut inte ridit henne alls sedan hon insjuknade, om det är det du tror.

Nejdå, tog det inte som ni ridit, men förstår inte riktigt vitsen med att ens prova trava varken en som hade sänkning & rotation i feb, eller en som fick fång i juni eller senare.

Du skrev boxvila 4 mån, det är rätt kort för att vara en med sänkningar & rotationer, och om hon hunnit ha fång 3 ggr sen i juni är det fort att ens prova trava henne nu. Så jag menade.

Sen vidhåller jag mitt svar, att för hennes bästa tänker och gör du rätt i att skippa T-märkningen och låta henne somna.

Har hon haft rejäla sänkningar och rotationer så behöver hoven få läka = växa ut så mkt ny hov det bara går. Det tar sin lilla tid. Och blir det sen återfall på det så finns det ju en ny skada i hoven som behöver läka (växa ut ny hov).

Hon hade samtliga återfall kring juni.

När hon kom ut ur boxvilan? Fick hon nya på den nya boxvilan, eller har hon fått dem i sandhagen?

Utan att bli alltför långrandig så OM du vill tror jag det finns en hel del mer att göra... Samtidigt så är det INTE fel att ta bort en sådan häst, absolut inte.

När hon kom ut i sandhagen. Har du några förslag på metoder? Enligt alla vet. vi har pratat med går det inte att göra mer för vår tant. Vila, självklart, men vet. menar att det ändå inte kommer kunna läka tillbaka.

Boxvila mer. Dock, du ska givetvis lita på vet, och jag vill inte på något vis tycka att 'den där går minsann att rädda'. Det vet jag inte. Däremot är själva konvalescensen inte såsom den konvalescens som rek är. Sen kan det alltid diskuteras hur värdigt liv DEN är (jag hade tagit bort min treåriga ponny med fång direkt om han haft kraftiga sänkningar/rotationer, just för det är inte för mig och den hästen värdigt med konv som blir), men normalt så konv för en med lägesförändringar är mycket lång boxvila, ev liten boxhage utan rörelse. Mycket lång är alltså ett halvår och uppåt. Och för lindrig fång utan förändringar handlar det även där om dryg konvalescens.

Så jag tycker det gick väl snabbt innan den fick komma ut i sandpaddocken och röra sig.

Nu kan den ju dock ha väldigt svåra sänkningar/rotationer som gör att det därför är kört, men då borde inte T-märkning vara ett alt? Eller kan de säga att hon kanske blir återställd som haghäst, men absolut inte som ridhäst och därför T-märkning?

Är inte så kunnig när det gäller fång, utan har litat på vet. till stor del. Det går ju förstås alltid att titta tillbaka och viljat göra annorlunda, men här är vi nu. Beslutet om T-märkning togs för några veckor sedan då vet. tyckte att vi kunde T-märka henne för att sedan om det inte blir bättre till hösten låta henne somna in. Det är först nu vi har fått en tid för det.
Den veterinären trodde att hon skulle kunna överleva vintern, men tyckte att det inte skulle vara så värdigt ifall hon har ont.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 139
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar