Värden - sockeranalys ?

fjodur

Trådstartare
Ni som har sockeranalys på ert grovfoder, vad har ni fått för värden?

Vi har 121g/kg TS.

Det har varit svårt att få besked om huruvida detta är högt, lågt eller ... Eurofins hänvisar till Kraffts foderrådgivare och de vet inte...Svenska foder visste inte...

Efter att ha gått runt på Falsterbo idag och frågat dem som säljer foder (bla grovfoder för fånghästar) så tror de att värdet kan vara acceptabelt för häst med IR. Eg är det väl så att man inte riktigt vet än men några riktvärden måste väl ändå finnas?

Har inte heller lyckats få några vettiga träffar när jag googlat.

Sv: Värden - sockeranalys ?

Jag har läst att det är önskvärt med under 10%. Ditt grovfoder innehållar alltså 12,1% och ligger ju högre än vad som är önskvärt.
Jag reserverar mej dock för att jag kan minnas fel och att det är under 12% som är önskvärt.
Jag hoppas att någon som har bättre koll rättar mej isåfall.

Nu har jag läst i en brochyr från St Hippolyt om EMS (den var informativ o bra) att optimalt är att sockervärdet ligger under 8%.

Det skulle vara intressant att veta hur sockerhalten ligger i andras hö. Vårt blev relativt sent skördat i år och det sänkte säkert sockerhalten en del.

Har också "hört" att under 12% är önskvärt men har ingen direkt källa för detta.

Att hö´t skördas sent har mindre med hur mycket socker det innehåller att göra. Minst socker innehåller gräset på morgonen när det är molnigt och det kan det ju vara både i maj och i augusti. Mest socker innehåller gräset när det har varit frost och när det har regnat efter en torkperiod.

Ni som har sockeranalys på ert grovfoder, vad har ni fått för värden?

Vi har 121g/kg TS.

Det har varit svårt att få besked om huruvida detta är högt, lågt eller ... Eurofins hänvisar till Kraffts foderrådgivare och de vet inte...Svenska foder visste inte...

Det första du bör göra är att ta reda på exakt vilka fraktioner som Eurofins har analyserat. Det finns en risk att det är WSC som dom har analyserat och kallar detta för ”socker”. WSC är vattenlösliga kolhydrater och omfattar både sockerarter (glukos, fruktos och sukros) samt fruktan som inte är ett socker och inte ger upphov till en insulinrespons.

I USA där man har större erfarenhet av IR-hästar och ”säkra” foder så brukar man ange att summan av socker och stärkelse i ett foder till en IR-häst inte bör överstiga 10%. Där använder man en testmetod som kallas för ESC (Ethanol Soluble Carbohydrates) dvs. kolhydrater som har lösts upp i 80-procentig etanol. Denna fraktion innehåller i princip mono- och disackarider dvs. socker. Det är troligt att man även kan få med en liten andel kortkedjiga fruktaner i ESC men denna metod är den säkraste som finns för närvarande för att bestämma andelen socker i ett foder.

Hur mycket socker och stärkelse som en IR-häst tål är högst individuellt. Men erfarenheten i USA tyder på att dom flesta IR-hästar klarar av ett grovfoder med högst 10% socker och stärkelse. Mindre känsliga hästar kan tåla högre halter och för väldigt känsliga hästar kan 10% vara för mycket.

Ett annat problem är att svenska analysföretag inte analyserar stärkelse. Stärkelse är farligare än ”socker” för en IR-häst eftersom all stärkelse i princip omvandlas till glukos. Svenskt grovfoder innehåller dock normalt en ganska liten andel stärkelse eftersom våra grässorter lagrar energi som fruktan. Det är endast fröställningen som innehåller stärkelse. Andra växter som t.ex. baljväxter lagrar dock energi som stärkelse. Har du inslag av vitklöver i grovfodret kan stärkelsehalten vara högre.

Tack för svar!
Det står NIR som metod/ref. så jag får ta reda på vad det innebär.

Tack för svar!
Det står NIR som metod/ref. så jag får ta reda på vad det innebär.

NIR står för ”Nära Infraröd Reflektansspektroskopi” (Near-infrared reflectance spectroscopy) och är en förenklad analysmetod som inte anses vara så tillförlitlig som de kemiska analysmetoderna särskilt när det gäller sockeranalys. En NIR-analys kalibreras mot en kemisk metod och frågan är vilken kemisk metod som Eurofins NIR-analys är kalibrerad mot, WSC eller någon annan metod (Ekelunds metod)?

På Agrilab:s följesedel kan man kryssa i om man vill ha stärkelse analyserat, förutom socker och de vanliga analyserna.
Det finns även en extra ruta där man kan lägga till eget önskemål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka