Värden på hö och hösilage

M

Maxmax

Vad har ni för värden på ert hö eller hösilage i år?
Anser ni att det är bra värden i år eller dåliga generellt??
Vart i vårt långa land bor ni?

Sv: Värden på hö och hösilage

Är det inte någon som har något att säga??? Tycker ni att det är bra eller dåliga värden??

Är det inte någon som har något att säga??? Tycker ni att det är bra eller dåliga värden??

Det finns redan trådar om detta...

Med undantag av rena missväxtår så beror ju kvalitén på grovfodret till stor del på aktiva beslut av producenten: Mognadsgrad, vallens artsammansättning, gödning, skörde- och lagringsmetod är bara några av de saker som påverkar resultatet. Som konsument så kan du antingen "köpa grisen i säcken" och analysera själv eller köpa ett foder där producenten analyserat.

Att tala om att det generellt är "dåliga" eller "bra" värden känns därför konstigt för mig som producerar själv. Jag har ju planerat min odling för att nå ett visst resultat! Analysen vägt mot skördevolymen är "facit" på hur jag lyckats i min planering.

OKi tack då vet jag lite mer. Varför är det så svårt att få tag på hö?? Verkar som om alla använder sig av hösilage nu för tiden. Tycker det är lite vanskligt att köpa det. Man vet ju inte hur mycket man får kasta bort om det är mögligt. Det är ju lättare att se i en hö bal. Då kan man ju lukta med. Men hösilage får man verkligen köpa grisen i säcken. Hur säker kan man vara att det inte är fult hösilage? Finns det något man kan kolla efter??? Eller fråga när man pratar med bonden??

OKi tack då vet jag lite mer. Varför är det så svårt att få tag på hö?? Verkar som om alla använder sig av hösilage nu för tiden. Tycker det är lite vanskligt att köpa det. Man vet ju inte hur mycket man får kasta bort om det är mögligt. Det är ju lättare att se i en hö bal. Då kan man ju lukta med. Men hösilage får man verkligen köpa grisen i säcken. Hur säker kan man vara att det inte är fult hösilage? Finns det något man kan kolla efter??? Eller fråga när man pratar med bonden??

Som lantbrukare så har man mer och mer frångått hö eftersom det kräver längre torktid och stora lagringsutrymmen (inomhus) samt jobbig hantering i övrigt. Ett ensilage är det snabbare hantering, kortare torktid och lättare att lagra (utomhus). Därför så blir det ju automatiskt svårare att hitta någon som säljer hö. Om man har egen mark så kan man ju som hästägare välja att ta antingen hö eller ensilage beroende på tycke och smak och lagringsmöjligheter.

Har du bara några få hästar bör du ju hitta någon som säljer småbalar annars så funkar det ju om man har hyfsat många hästar med storbal. Är fodret rätt hanterat i alla stadier så är risken för mögel minimerad och köper man av någon som t.ex. använder fodret till mjölkkor så får man ett bra foder. Sedan är det ju upp till dig själv hur du fortsättningsvis hanterar öppnad bal. Har du liten erfarenhet av ensilage så är det ju bra att fråga den lantbrukare som du köper av hon/han kan då hjälpa dig med tips och råd.

Är man aktiv lantbrukare med t.ex. mjölkkor så har man alltid analys på fodret, men om man inte normalt brukar sälja till hästägare så har man ju kanske inte analys gjord för häst utan endast idisslare.

Kicki :)

Hö är extremt arbetskrävande och tål lagring mycket sämre. Ensilage/hösilage som hanteras rätt ger ett kvalitetsmässigt ypperligt foder som håller jämn kvalité över hela säsongen. Men var uppmärksam, det finns två typer av producenter ute på marknaden: de som aktivt arbetar för att producera ett bra hösilage och de som egentligen skulle göra hö men räddar skörden med plast för att det regnat.

Köp inte oanalyserat foder, det finns ingen anledning! Seriösa odlare arbetar endast med analyserat foder.

Vi har oftast haft hö fram till för ett par år sen. Hö innebar mycket krångel, en bal kunde vara lite fuktig och sen var halva partiet smittat. Bönderna är så väderberoende när de pressar hö också, det går inte om det kommer ett duggregn på vallen.
Hösilage har såklart också sina nackdelar men vi tycker det är mycket enklare. Vi köper småbalshösilage med kvaltetsgaranti, så vi får varje dålig bal ersatt av en ny. Tryggt för både oss och leverantören. Och framför allt väldigt smidigt med småbal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
563
Senast: Elo
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka