Värden i MORÖTTER?

Sv: Värden i MORÖTTER?

Tack men det där är ju värden till MÄNNISKOR :p .

Och nu kom jag på att kanske finns morötter med i boken jag har hemma... *duh* Och visst fanss det det!

MJ/ts är 11.8 och 67smbrp. TS-halt 12% (dvs är det 88% vatten!)

Läste i någon bok ( kan det vara Planck?) att 7 kilo morötter motsvarar 1 kg havre.

Läste i någon bok ( kan det vara Planck?) att 7 kilo morötter motsvarar 1 kg havre.

Ja det kan nog stämma rätt väl... 1kg morötter ger nämligen 1.4MJ och 8gsmbrp. :D ta det ggr 7 = ca 9.5MJ och 48 g smbrp (om jag räknar rätt i huvudet). (Smbrp blir lägre dock eftersom havre innehåller ca 80g smbrp/kg)

omen förlåt då..Trodde de va värden som värden liksom

Det är ingen fara.

Men bara lite fakta (för att vara snäll):
Det är absolut inte samma till människor och hästar! Likväl som det inte är samma till alla djur... Det är skillnad både på hur vi smälter maten och tillgodogör oss näringen i det samt på sättet att ange näringen i foder. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30