Värden i hösilage

wrangler

Trådstartare
Ok, en fråga som inte går att svara på jag vet men försök ;)

Har hittat en foderleverantör som har två skördar hösilage. Han har ingen analys men det tänker jag fixa, undrar bara vilket av dessa två partier som det troligast är bäst värden i?

Det ena är 1:a skörd, taget runt midsommar, ganska torrt men lite grövre, med en del klöver.

Det andra är 2-a skörd taget i början på september, spädare.

Vet tyvärr inte mer än så just nu men kan man gissa om något vad gäller värdena i dessa jämfört med varandra.

Sv: Värden i hösilage

Ingen som vill/vågar spåna lite om detta?

Jag skulle vilja veta vilket som rent troligast är bäst och om analysen är till belåtenhet behöver jag inte krångla med det andra så att säga....

Det beror på vad du vill ha?
Vad har du för hästar?

Jag som har lättfödda ponnisar skulle nog satsa på den första skörden, då det låter som om den har lägre värden generellt och förhoppningsvis lite högre Sbrp/Mj kvot, om det dessutom är grövre så inbillar jag mig att det tar liiiite längre tid att äta....

Men hade jag större och normal- svårfödda skulle jag nog välja den andra....

Senast ändrad:

Det beror på vad du menar med bäst? Vad vill du ha? Höga eller låga energi- och proteinvärden? Torrt eller blött?

Förlåt! Med bra värden menar jag så höga som möjligt, speciellt proteinet! O gärna mineralmässigt också. :o

Torrt eller blött spelar mig mindre roll, sålänge det inte är hö eller koesilage typ.

Jag vill alltså ha så mycket "malla" som möjligt :D

Avelsston och unghästar som ska äta.

Jag vill alltså ha så mycket "malla" som möjligt :D

Avelsston och unghästar som ska äta.

Då är min gissning septemberskörden.
Midsommar är lite sent för proteinvärdet.
Men sen kan man inte vara helt säker pga torkan i somras hur 2:a skörden är.

Jag lägger min röst på 2:a skörden.
// Linda

Jag tänker nog som du jag! Provar 2-a skörden först!

Sedan vet man ju som sagt aldrig med detta jäkla grovfoder men man kan ju gissa lite iaf, ska bli intressant att se vad analysen säger!

Väntar...... :D Ville inte skicka precis innan helgen.

Har två hösilage och ett hö (varav analys nu tas på det ena silaget tillsvidare + hö't) samt havrehalm och vetehalm att välja på så förhoppningen är att jag får ihop det på någit sätt iallafall!

Återkommer!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I år har vi två olika analyser från två företag på samma vallar (hösilage). På ena analysen diffar ju värdena litegrann men ändå inom...
Svar
19
· Visningar
1 259
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 226
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka