Värde på travare?

Malva1978

Trådstartare
Min dotter har en foderhäst.
En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget mer. Är snäll i hanteringen men har ganska mycket nerv. Svårlastad.
Hon har ganska fin stam.
Hon är till salu för 30 000:- utan utrustning. Är detta ett ok pris?
Tycker mig se att travare generellt sett ligger betydligt lägre,men då är det oftast annonser på lite äldre hästar som gått klart på banan.
Vad anser ni om priset?

En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget mer. Är snäll i hanteringen men har ganska mycket nerv. Svårlastad.
Hon har ganska fin stam.
Tycker mig se att travare generellt sett ligger betydligt lägre,men då är det oftast annonser på lite äldre hästar som gått klart på banan.
Vad anser ni om priset?
Skulle säga att max halva priset är rimligt att få om man faktiskt är motiverad att få hästen såld. Priset för en sån häst hade kunnat motiverats om stammen var fantastiskt bra och att hon hade ett avelsvärde, men "ganska fin" stam räcker inte.

Skulle säga att max halva priset är rimligt att få om man faktiskt är motiverad att få hästen såld. Priset för en sån häst hade kunnat motiverats om stammen var fantastiskt bra och att hon hade ett avelsvärde, men "ganska fin" stam räcker inte.
Jag är iofs inte jätteinsatt i trav,men ett par av namnen har jag iallafall hört talas om och har förstått har varit fina hästar som sprungit in en hel del. Men vet inte riktigt hur mycket det påverkar hennes värde.

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Antar lite att det handlar om en ridtravare? Är hon inte alls utbildad, kan inte gå i hyfsat stadig form i alla gångarter, så är nog priset väl högt. Att hon är svårlastad påverkar nog en hel del med, många som vill ha ridtravare verkar vilja ha just de lätthanterliga hästarna .
Egentligen är det väl inte orimligt, de kostar mycket att föda upp och är ofta trevliga hästar. Men det stämmer nog inte med marknaden i dagsläget.

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Absolut inte.

Hade det varit en kallblodstravare hade väl priset varit rimligt, och kanske tom lite lågt. Ett varmblod däremot som därtill ej ens är inkörd...nej, alldeles, alldeles för högt. Dessutom inte haft föl, nervig och så svårlastad på det. Det går redan som det är tretton varmblod på dussinet tyvärr, och bättre exemplar än den du tar upp slumpas bort för mkt, mkt billigare.

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Näe det är dyrt..jag gissar att ägaren passar på och ökar på priset för att det förmodligen är en chans att få sålt hästen till er för att ni gillar hästen och vill ha den. Om ägaren envisas med priset så stå fast vid att ni vill lägga en mindre summa, kanske runt 15-17' tänker jag.

Jag gissar också hej vilt att det också finns en anledning att hästen inte är inkörd eller ens provad för travet?

Om det var så att jag ville köpa hästen skulle jag också ta en diskussion med ägaren, eventuellt låta henne ha hästen ute på annons en stund och ha is i magen om jag ville riskera att köpare ändå dök upp. Det är absolut ett överpris (vilket är lite sjukt egentligen, men så är det.).

Senast ändrad:
Instämmer med samtliga, låt er inte luras, det är ALLDELES för dyrt!!!
Nu fattar jag att det såklart är JUST DEN hästen som dottern vill ha; men kolla på annonser på hästar/ponnyer med ridhäststam och vad du skulle få för samma pengar som jämförelse.

Travskolan här försökte sälja en häst som blev för stark för eleverna vid snabbjobb; den var helt fantastisk att långsamköra och jogga i skogen, supersnäll att rida osv.
Också ett sto med hyfsad stam - de annonserade ut henne för 5000 kr men fick inga köpare...

Jag hade inte betalat det.

När jag köpte min senaste travare så var hon ute på annons länge, efter ca 6 månader uppdaterades den med "hon går till slakt snart om ingen köper". Jag åkte dit och fick ta hem henne på prov (här skulle vi kommit överens om pris innan såklart).
Hade haft henne en månad, ville köpa och då ville de ha 20 för henne. Sa då att de får ta tillbaka henne för det priset hade inte jag tänkt mig. Men de kunde de inte... så det blev det priset jag ville ge.
En fin häst, 5 år och välskött. Lättlastad, inga skador.

Sålde vår för 75. Utbildad dock, och inmätt som ponny. Generellt är travare betydligt dyrare nu än för 10 år sedan. Men visst, är den helt outbildad så skulle jag inte gett 30 för den.

Det här med "fin stam" är något folk som inte själva pysslar med trav gärna skriver ut. Grejen är att nästan ALLA travare har "fin stam", men om stoet själv inte presterat eller, som sagt, har presterande avkommor betyder det i princip ingenting.

Köpte min, valack då 15 år, ridhäst sen han va 9år, inkörd (men körd sen travet), snäll å fin, 160+ hög, för 20k. Så dedär kändes lite högt..

Tack för alla bra råd här!
Ja jag förstår ju nu nu att priset är ordentligt i överkant. Det är bara otroligt svårt att pruta inför säljarna som är jättefina personer.
Även såklart jobbigt att behöva säga nej till dottern som har fäst sig väldigt vid hästen och såklart tycker att hon är värd betydligt mer..
Men jag kommer att ha is i magen och sen ge ett prisförslag. De har försökt sälja henne sedan feb-24 om jag minns rätt.
Jag förstår ju också att de hoppas att vi ska vilja köpa för priset de begär,de har uttryckt att de mer än gärna ser att hon stannar hos oss.

Jag vet faktiskt inte varför hon aldrig blev inkörd,men hon kan vara rätt lätt i baken mot andra hästar,så det kan ju kanske vara en anledning till att man inte vågade sätta henne i vagn. Sen är hon liten till växten också, ett par cm över ponnymått.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja jag förstår ju nu nu att priset är ordentligt i överkant. Det är bara otroligt svårt att pruta inför säljarna som är jättefina personer.
Även såklart jobbigt att behöva säga nej till dottern som har fäst sig väldigt vid hästen och såklart tycker att hon är värd betydligt mer..
Men jag kommer att ha is i magen och sen ge ett prisförslag. De har försökt sälja henne sedan feb-24 om jag minns rätt.
Jag förstår ju också att de hoppas att vi ska vilja köpa för priset de begär,de har uttryckt att de mer än gärna ser att hon stannar hos oss.

Jag vet faktiskt inte varför hon aldrig blev inkörd,men hon kan vara rätt lätt i baken mot andra hästar,så det kan ju kanske vara en anledning till att man inte vågade sätta henne i vagn. Sen är hon liten till växten också, ett par cm över ponnymått.
Det låter som att de försöker utnyttja att ni fäst er vid hästen och försöker få ut så mycket pengar som möjligt.

Ni kan ju prova att ge ett motbud och se vad de säger. Speciellt om hon har varit till salu så länge.

Eventuellt diskutera om hästen kan komma som helhet med all utrustning i alla fall. 🙂
Är det hyfsad sadel och ett gäng täcken och liknande går ju priset upp rätt snabbt. Sälja utrustning var för sig är mest ett merjobb ändå.

Går hon att mäta ner till ponny? Tror möjligen att priset kan bli något högre om hon är ponny. Håller dock med övriga att det låter som ett pris rejält i överkant. Om det vore jag, så skulle jag nog föreslå ett rejält lägre motbud som matchar andra annonser på liknande hästar. Ett förstasteg kanske kan vara att prata medägarna och säga att ni tittat lite på prisläget och fråga vad det är som gör att de tycker att hon är värd det högre priset, dvs be dem motivera varför de tycker att ni ska betala så mycket mer än vad som verkar vara marknadsvärde?

Hon har ganska fin stam.
Vad anser ni om priset?
Nej det är inte ett ok pris. Överpris i mina ögon. Är det just ridtravare ni söker finns det andra som är mer utbildade för lägre pris. Är det just denna ni vill ha får ni förhandla om priset tycker jag.

Jag tycker det är ett överpris - men hade jag verkligen velat ha just den hästen hade jag köpt den ändå. Hästar är ju dyrt att hålla på med oavsett, så att lägga 15 000 extra för att få en häst man verkligen gillar och vet fungerar kan vara värt det. Köper ni en likvärdig annan häst för 10 000 och den t.ex. skadar sig vid hopsläpp eller är knepig att hitta sadel till är "vinsten" snabbt uppäten ändå.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 946
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom... 2
Svar
26
· Visningar
4 728
Gnägg Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar. Tänk er in i följande situation: Du har ett ungsto som...
Svar
4
· Visningar
997
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 345
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025