Värde på halblodskorsning(typ gatukorsning)?

M

mellon

3 årig vallack, tjuvbetäckt av misstag av 2 åring som skulle kastreras.
Både fader och moder är korsningar. Blir lite över 160 cm.
Aldrig verkad (i allafall inte på senaste året), hovarna sneda och smala, men ändå långa. Helt ohanterad. Knappt ledbar.
Oförsäkrad, ej registrerad.
Är 15.000:- för dåligt att erbjuda av mig?
Ägaren vill ha mycket mer, men min magkänsla säger detta pris?

Sv: Värde på halblodskorsning(typ gatukorsning)?

Jag anser att ägaren skall var mycket glad om han /hon får ett sådant bud!!! Go for it!!!

Tack för stödet.
Skall ringa i kväll. Det får bära eller brista.
Jag har en annan på gång, inriden och klar.
Fick dock inte samma känsla för den, men det kan ju växa fram
med tiden.

KAnske 15.000 till och med är lite högt!!! Jag menar då att du måste ta hänsyn till kostnader som kommer med detta hästköp utöver vanliga "driftskostnader"

Du kommer att få kostnader för vet besiktning, grundvaccinering, fixa hovar kanske till och med specialbeslag. Id-kontrollant, registrering, pass kostnad, Osv....

Som jag skrev i en annan tråd så köpte jag en vbl-korning som inte var hanterad, inga papper, inte försäkrad, inte vacc, eftersatt hovvård mm mm.... fick hästen för 4000:-

Men innan jag fått henne försäkrad, fixad i fötterna, vet besiktad, grund vacc och registrerad med pass så hade hon kostat mig ytterligare runt 10 000kr. (lågt räknat)

Alltså hade jag de facto betalat 14 000 för hästen!!!

Det är ett argument du kan använda dig av till ev säljare...
Är hästen värd 25 000 kr? I så fall... go for it!

Herregud, varför köpa på sig problem?

Jag skulle inte betala mer än slaktpris för en sådan häst. Nä, jag skulle inte ens fundera på att köpa den. En ohanterad treåring? Varför riskera livhanken?
Och ägaren begär MER än 15 000??? Himmel.

Det finns så många vettiga hästar därute, vad ska du med denna till?????

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig betala 15 lax för en sådan häst.

begärt pris är 25.000:- för denna.
Ägaren var ej hemma igår, så jag får vänta tills i kväll.

De säger att priserna ligger så här. Och för mig som inte köper häst så ofta så har jag ingen prisblick. Ialla fall inte när det gäller halvblod (korsning).
Var ligger en normalt hanterad osv. skött treåring, halvblod, ingen jätte känd stamtavla. valack?

Säljaren har fel. För 25 000:- kan du få mycket mera häst än en ohanterad treåring som är en korsning. Jag tycker att 15 000:- är i absolut överkant för en sån häst.

Jissess :eek:

Säger som CillaW och Görel

skulle inte ens erbjuda 15.000. Om hästen tex aldrig är verkad, hur ser den ut i benställningen, osv? Håller med ngn annan, har du otur kan du köpa på dig problem, helt ohanterad häst dessutom.... inte en SPÄNN mer än 15,000... och då är du otroligt generös om du frågar mig....:)

Jag betalade 10 000 kr för en buskavlad hbl korsning som då var 1 år och åtminstone ledbar. Den var väldigt väl byggd, men inte skött som den skulle och kostade en hel del innan den blev klar, men var absolut värd det i mina ögon! Fin rörelsemekanik och trevliga proportioner, en snygg häst.
Håller ändå med övriga som tycker det är överpris att ge 15 000 för den du nämner. En korsning kan vara hur fin som helst, men en vanvårdad och ohanterad treåring är problem som kommer att kosta i tid och pengar, och det finns risk för dålig hållbarhet.

- Dels är en ohanterad 3 åring är svårare att uppfostra än en yngre och mindre häst.
- Dels har du missat möjligheten att bygga upp en bra fysisk grund i unghästen innan den kommit upp i ridbar ålder. Å andra sidan behöver du inte vänta två år på att komma till ridning.
- Avgörande för framtida hållbarhet är dock om hästen haft god rörelsemöjlighet, i flock, i bra hagar. Om inte - köp inte! Du kan inte lägga en tillräckligt stark grund på en häst som fyllt tre, om den inte fått stärka sig tidigare.
- Dels har den gått länge på dåliga hovar - vad gör det för framtida hållbarhet? Hur är vinklarna i benen och rörelserna idag - de lär inte gå att justera nu när benen växt klart. Hovvården framöver kommer att få bestå av mycket försiktig och långsam korrigering, och kan bli rejält dyr. För att inte tala om svår att genomföra på ohanterad häst...
- Har den fått en grund i övrig vård: fått lämpligt foder, blivit avmaskad som den ska? Vaccinerad?

Det kan bli svårt att få den igenom en veterinärbesiktning utan anmärkan, med tanke på ben och hovar. Det kan göra den svårförsäkrad, eller ge reservationer som kan stå dig dyrt längre fram.

Jag är alltså inte emot att köpa sig en korsning om hästen tilltalar en, men det finns ingen anledning att betala överpris för en. Du kan i princip få en frisk travarkorsning för slaktpriset (om du har ett visst kontaktnät), och för 15-20 000 kan du få alla möjliga sorters hästar - galoppörer som inte passar på banan, unghästar som slumpas bort, t-märkta avelsston, förvuxna ponnys, äldre läromästare... Araber, nordisar eller fjordingar brukar gå till underpris, osv.
Framförallt ska man vara försiktig med en häst som är ohanterad - vad finns det för anledningar till det? Och en häst som är illa skött kan som sagt leda till rejäla merkostnader i uppfodring, grundvaccin, tandvård, avmaskning, x antal verkningar osv.
Man är heller inte garanterad friskt skelett bara för att man köper en korsning, det finns lika goda skäl att röntga en billig häst som en dyr egentligen, på jakt efter lösa benbitar, pålagringar osv.

Jag håller med övriga om att priset låter högt. Själv skulle jag inte ge mig på det projektet, men det är upp till var och en. Vad gäller priser på hbl-korsningar så varierar de mycket beroende på vad som är korsat, ålder, utbildning, friskhet m m.

Som exempel kan nämnas att jag gav 30000 kr för min häst som grundriden 3-åring för 2 år sedan. Priset var kanske i överkant, men jag tyckte att det var acceptabelt med tanke på vad det kostar att föda upp en häst. Säljaren hade gjort ett bra jobb, givit hästen en god start och det är en bra häst. Hästen är korsning welsh-hbl, ca 155 cm, pass som svensk ridponny. Avlad med flit för att bli ridponnyhingst efter elitpremierad welshhingst och halvblodsmorsa med hyfsad stam, men kastrerades av olika anledningar. Hyfsad exteriör, trevliga gångarter, utmärkt psyke, väl inriden och uppfostrad, frisk vid köpet (inga problem nu heller, peppar, peppar), regelbunden hovvård, vaccinerad, avmaskad etc.

Jag betalade 15 för min istort sett ohanterade 4-åriga sto men alla papper ok och en bra stam, så 15 för en ohanterad 3-årig val utan papper är alldeles för mycket.

Mvh

Camilla

mellon skrev:
begärt pris är 25.000:- för denna.
Ägaren var ej hemma igår, så jag får vänta tills i kväll.

De säger att priserna ligger så här.

Herregud vilket skitsnack!!!

mellon skrev:
3 årig vallack, tjuvbetäckt av misstag av 2 åring som skulle kastreras.

Alltså :rofl: kanske lite elakt av mig, men det lät så roligt.

Om vallacken som har blivit tjuvbetäckt får föl, så lär det vara en sensation värd en del pengar ;)

Ja, det var lite kul skrivet. (skratt) hoppa ni förstod ändå.
Ibland blir det fel när man skriver, jag brukar inte lusläsa det jag skrivit, det går lite fort i bland.

Skall tillägga att denna häst är uppfödd i en stor lösdriftsflock, och jag har fått för mig att psyket är extra bra på sådana hästar.
En del säger att även benen är härdade. Är uppfödd på ensilage, och lite kraftfoder ibland. En del säger att det är bra, för då växer de i sin egen takt, och blir inte drivna att växa för fort.
Det låter bra, men jag vet inte om det är helt rätt.

Det är bra för unghästar att växa upp på lösdrift, men de måste också hanteras, för att inte bli farliga som vuxna.

Växande hästar behöver mat, mat och åter mat. Endast ensilage och "lite kraftfoder i bland" räcker inte.

Benen blir inte härdade av att gå overkade, med felaktiga vinklar i lederna, felaktig belastning etc.

Sorry, om du fortfarande tänker lägga pengar på den hästen, då bevisar du bara vad säljaren hoppas på; att den sista idioten inte är född än.

Kan inte annat än hålla med CillaW. För en unghäst är det otroligt viktigt att avmaskningar, verkning och utfodring sköts korrekt eftersom det är då grunden läggs för hållbarheten. Det som brister när de är föl och unghästar går aldrig att rätta till i vuxen ålder, man kan förbättra men det blir aldrig bra. :crazy:

Min egna åsikt, grundad genom många erfarenheter är att många gånger är det bättre att få hem en helt ohanterad unghäst, en att få en som någon okunnig amatör(ofta stor klantskalle) varit och fördärvat. det tar lång tid att rätta till en dålig grundutbildning...
En häst som är ohanterad har iallfall inga dåliga erfarenheter med sig vad det gäller ridning, hantering mm

Jag skulle inte heller ge mer än slaktpris.

Tänk dessutom på att det kommer kosta några tusenlappar att få honom registrerad så att du kan skaffa pass till honom.

Veterinär som besiktigar och försäkringsbolag kommer säkert oxå ha synpunkter så risken för att du köper på dig problem är oerhört stor så det ska definitivt tas med i prisdiskussionen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka