Vardagsrum/Tv-rum HJÄLP!

Nenii

Trådstartare
Rummet som vi älskar och hatar! Vi behöver hjälp med hela rummet, både hur vi ska möblera och med vad samt belysning.. jag har kört fast.

Nu ser det ut som på bilderna, allt är ett ihopplock från våra separata lägenheter och vi är öppna för att byta ut allt i princip.

Vi kommer inte byta golvet, men väggfärg/tapet är tänkbart.

Det jag gillar mest i rummet är mattan och fåtöljerna som står bredvid öppna spisen (syns dåligt i bild) men de behöver kläs om så jag blir av med det rosa ;)

Vi vill ha in förvaring och jag vill gärna hänga upp TV:n på valfri vägg.

Bilder som följer..

Såhär ser planskissen på rummet ut, stora fönster som sitter ca 40 från golv och tak.
bild-3.jpg

img_1086.jpg

img_1084.jpg

img_1085.jpg

img_1088.jpg

Sv: Vardagsrum/Tv-rum HJÄLP!

Eftersom det är så lågt i tak hade jag målat/tapetserat vitt eller ljust. Sen TV-bänk och sånt, jag hatar TV-bänkar, finns ju inga snygga:p Men en bra start är ju att tex börja och utgå från en väggfärg och tex en soffa. Alltså välj soffa och väggfärg och jobba utifrån det.

Ja, kan mkt väl tänka mig att måla om ljusare. Men det är 2,55 i takhöjd och det är väl inte så lågt?

I övrigt tänkte jag lägga upp lite inspirationsbilder, men jag hann inte så det får bli ikväll. Förstår att det inte är lätt att råda uran en aning om vad jag tycker är fint ;)
Men om nu funderar på alternativ möblering sålänge, förslag på om man kan ha en annna soffa och var? Alternativ plats för tv:n? Vill gärna få en mer central plats för fåtöljerna.

Vilken vacker parkett! Jag skulle ha sett till att väggarna blev vita med undantag för "tvväggen" som jag skulle ha satt en fondtapet med brun botten på för att ta igen det bruna i fönstret (om ni inte målar det vittt). Vit tvmöbel som döljer elektroniken (kanske en skåpvariant som går att stänga och blir ett vackert skåp då ni koncentrerar er på mys vid brasan. Soffan hade jag nog gärna haft beige eller vit. Jag hade också kunnat tänka mig grön matta (alternativt vit/beige) och soffkuddar i grönt.

När ni vill ha tillgång både till att ligga och kolla på brasan och tv:n så blir sofforna rätt optimalt placerade. Är det överhuvudtaget nödvändigt med fotöljerna?

Jo, jag vet att sofforna är bra placerade nu egentligen men jag skulle gärna testa något nytt. Fåtöljerna är inte helt nödvändiga men jag vill gärna ha dem (arvegods) och har inte riktigt plats för dem i något annat rum..

halv kl

Jag leker med tanken att flytta TV:n till väggen mellan lilla fönstret och den vägg som TV:: står vid nu, plocka bort sofforna och ställa in en lite större framför stora fönstret. Då skulle det gå att placera fåtöljerna mitt emot soffan.

Ev måla om i en ljusare nyans och ha en soffa i brun/beige ton, teak eller vita möbler och klä om fåtöljerna i en matchande ton?

Förslag på mediaförvaring? Skulle det funka att ha på det som är fondvägg i dagsläget?

Vad kan man hitta på med hörnet mellan lilla fönstret och öppna spisen? Om det nu inte ska vara lekhörna :)

Hur ska man tänka kring belysning och vad ska jag ha i fönstren? Är inte så förtjust i gardiner..

Vi som bor här är två vuxna och ett barn. Rötter i mellanöstern och skandinavien. Huset är ganska stramt till formen och byggt 1967.
Inredningsmässigt gillar vi förvaring och inte för mycket synliga prylar ;) Ljusa och naturnära toner åt det varma hållet. Jag är inte så mycket för "stora fluffiga" möbler utan mer lite renare linjer och "nätt".
Rummet ska fungera som umgängesrum i första hand, men till vi renoverat gillestugan är det även vårt enda TV-rum. Vi ser inte så mycket på TV utan mest blir det film, 3-5 ggr i veckan.

Drygt 100 visningar nu, någon mer med input?

Jag håller med om att rummet skulle få sig ett lyft med vita väggar (kalkvitt, lite brutet så att det inte blir sjukhuskänsla). På väggen till höger om öppna spisen/kaminen skulle jag vilja sätta upp en större hylla med skåp nertill och sen hyllplan (eller vitrinskåp) upptill.

Inspirationsbild:

18955_32fa0c7c440e6a2f26ce2640dd3289a5.jpg

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Igår var jag och sambon och mätte nya lägenheten vi köpt, tyvärr blev jag lite besviken. Vardagsrummet var mycket mindre än vad jag...
2
Svar
30
· Visningar
7 830
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025