Vardagsmat

Energi

Trådstartare
Jag och sambon har fastnat i vårat mattänk och behöver lite tips och inspiration.
I nuläget äter vi typ torsk och äggsås, köttfärssås, risgratäng med kassler och pannkakor. Har ni några tips på hyfsat billiga och någorlunda lättlagade vardagsmiddagar?

Gillar starkt, vitlök, sallader och fisk. Vi är dåliga på kött, typ som köttbitar så det undviker vi helst. Färs, kassler, bacon, fläsk och korv går bra.
 
Sv: Vardagsmat

Den här kycklinggrytan gjorde jag i helgen - supergod:d:

http://receptfavoriter.se/recept/kycklinggryta-med-paprika.html

Ändrade något lite i receptet, bl.a. var det extrapris på röda paprikor så jag blandade inte in andra färger ;). Ingen cayennepeppar heller, men däremot chilipeppar. Jag använde kycklingvingar i vår gryta.

Annars gör vi mycket potatismos (med korv eller köttbullar), potatisgratäng, diverse soppor och grytor, hemgjord pizza.....
 
Sv: Vardagsmat

Tips, köp boken Din matkasse. Enkla, bra recept som är väldigt goda! Toppen när inspirationen tryter.
 
Sv: Vardagsmat

Ikväll gjorde jag en pastasås som jag nog gjort hur länge som helst. Studentmat :angel: Men gott och smidigt!

Jag fräser lök, vitlök och paprika. Sen tillsätter jag bara krossade tomater (med basilika är gott, eller tillsätt det) och kryddor, jag brukar använda Vegeta (typ som buljong i kryddform), salt och peppar, ev paprikapulver. Låter det koka ihop sig lite, sen i med majs och bara puttra igång det. Servera med pasta.
Enkelt och snabbt! Jag gör oftast vegetariskt om jag ska göra helt från scratch för det är så smidigt, har sällan tinat kött förutom bacon i kylen. Något annat jag gör ofta är stekt falukorv med stuvade makaroner. :d Den går ju att skiva även om den är fryst, hehe.
 
Sv: Vardagsmat

Kasslergryta! :d

Stek tärnad kassler, hiva i chilisås, tärnad paprika och grädde av något slag(jag brukar ha matlagningsgrädde) och låt puttra ihop en stund. Min syster har alltid i champinjoner också, men jag käkar inte svamp :p
Servera med ris.
Så jäkla gött!
 
Sv: Vardagsmat

Lax i ugn med citronsås
Sallader - kyckling, ceasar, tonfisk, grekisk, pasta
Hemmagjorda hamburgare
Nachos med olika dipsåser osv
Lassagne
 
Sv: Vardagsmat

- Toad in a hole (enkelt förklarat, tjockare pannkaka med korv, tomat, lök och ja, det ni vill blanda i).
- Fusk-risotto (jag brukar steka köttfärs, blanda i färdig fryst "kina-mix" och krydda med worcestershire sauce, salt, vitpeppar, soja, chilli eller ja, vad man känner för).
- "Parisare" (Hamburgare men med en speciell korv istället för hamburgeköttet).
 
Sv: Vardagsmat

Wok är smidigt, går ju att variera i oändlighet. Wokgrönsaker, något kött och nudlar. Brukar köpa lite olika kryddor på wok-avdelningen på ICA. Om jag använder kyckling marinerar jag gärna köttet innan, ogillar ren kycklingsmak :p
 
Sv: Vardagsmat

Korvstroganof! (käkade jag idag :)) hade i tacosås och grädde för jag hade glömt köpa krossade tomater.

Soppor är bra mat om man inte vill laga mat så ofta heller. smidigt att frysa in.
 
Sv: Vardagsmat

Kyckling med currysås
Blodpudding, stekfläsk/bacon och potatisbullar/rösti
Ärtsoppa med pannkakor
Pasta Carbonara
Ugnsstekt lax med potatis och stuvad spenat
Makaronipudding
 
Sv: Vardagsmat

Köttfärs och potatissoppa

Köttfärs
Potatis
Kålrot
Morot
Vitlök
Gullök
Tomatpuré
Socker
Buljongtärningar
Paprikapulver
Chilipulver.

Bryn färsen och läg den åt sidan
Tärna upp potatis, kålrot, morot, vitlök och gullök och fräs dem.
Häll på vatten, tomatpuré och buljongtärningar. Krydda efter egen smak.
Koka i 10min, häll i färsen och låt puttra ytterliggare 10min.
 
Sv: Vardagsmat

Ostpaj! Det gjorde jag i går, blev supergott! Andra pajer också, såklart.
Quesadillas är min bästa snabbmat.
Caprese med tortellini (basilikafyllning) är min näst bästa snabbmat.
Carbonara - den ultimata blandningen av fett och snabba kolhydrater :angel:
Fiskgratäng!
Lasagne, jag brukar piffa till min med fetaost eller kantareller eller något annat roligt.
Tacos på kycklingfärs. Mums!

Vanliga rätter, men med blomkålsmos eller broccolimos eller mathavre eller quinoa i stället för potatis, pasta eller ris = omväxlande och roligt.
 
Sv: Vardagsmat

Jag brukar skära små bitar av kycklingfilér (funkar med tex. kassler också!) som jag steker tillsammans med purjolök och lite salt/peppar. Häller sedan i matlagningsgrädde & sambal oelek. Även soltorkade tomater om jag har det hemma. Serverar med ris.

Enkelt & supergott.

Andra tips:
- Tortillapizza (Tortillabröd med ketchup/tacosås, något pizzapålägg som tex skinka, ananas eller liknande toppat med ost & in i ugnen.
- Korvstroganoff.
- Chili con carne.
- Kycklingwook med nudlar.
- Pastagratänger av olika slag.
- Skiva kycklingfilér och häll i en "färdig" burk Uncle Ben sötsursås & ris.

Om ni äter sådant som inte är "från grunden" så är det ju lätt/gott med:
- Pyttipanna med rödbetor & stekt ägg.
- Potatisbullar med lingonsylt.
- Crepés.
- Våfflor.
- Ärtsoppa med senap & mackor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vardagsmat

Jag hatar allt som har med matlagning och ätning att göra, så jag är kanske inte direkt rätt person att ge tips ;)

Men iallafall. Jag har hittat ett par rätter som fungerar okej med mina krav (minimal ansträngning från mig, smaka ätbart).

Antingen kokar jag pasta och blandar ihop det med sallad (färdig sallad i påse - så lat är jag), grönsaker (typ frysta ärtor eller nåt, den ambitiösa kocken skär förslagsvis upp en paprika och lite aubergine eller vad man gillar) och pesto (jag köper färdig). Eventuellt har jag i t.ex. lite mozarella också. Klart!

En annan maträtt jag gillar är om möjligt ännu enklare. Stek på lite salladskyckling, krydda med t.ex. paprika, chili och lökpulver. Släng lite (pås-)sallad på en tallrik, ringla över lite olivolja och krydda med valfri krydda, jag använder nån salladskrydda. Släng på lite bönor, paprika, gurka, vad man gillar. Rör ihop så olivoljan och kryddorna fördelas jämnt, på med kycklingen, ät.

Och slutligen: Babyspenat (igen, färdig i påse), soltorkade tomater, paprika, kallrökt lax (men det är lite dyrare) och ev. lite grovhackade cashewnötter. Det tar mig typ 3 minuter att slänga ihop och är riktigt gott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp