Vårda sönder en häst?

P

pondus

Är det bara otur att en del människor har sjuka hästar, eller kan det vara så att man överför sin egen hypokondri på hästen. Att jag ställer frågan beror på att jag i min närhet har en kvinna som alltid har sjuka hästar.
Är det inte den ena sjukdomen så är det den andra.
När hon har köpt en häst, dröjer det inte länge innan vetrinären är där. Tillsynes fullt friska hästar blir så småningom bortklemade av boxvila och annan särbehandling att de inte klarar ett normalt hästliv.
Nu är denna kvinna inne på sin tredje häst, som enligt henne, har de mest konstiga krämpor. När jag träffade henne sist var det bara hästsjukdommar hon pratade om.
Kan det vara så illa, att om man letar fel så till slut hittar man någon diagnos som passar in? Denna kvinna är som ett uppslagsverk när det gäller hästens sjukdommar.
Så frågan är, kan man inbilla sig att hästen är sjukare än vad den igentligen är? Hon kan ju ha haft oturen ännu en gång fått tag på en sjuk häst.

Hon kanske inte låter sina hästar vara hästar?! Då förstår jag att de blir sjuka. Vi gör så mycket med våra hästar som är egentligen helt onaturligt för dem, som att ha dem i stallar, så det som vi kan göra för att de ska få det lite mer "naturligt" tycker jag att vi ska göra.

Chockad och oförstående blir jag alltid då man läser eller får höra om människor som inte vågar ha sina hästar ute i rasthage! Människor som "pleggar" sina hästar innan de får gå ut på prommenad aller hage. Hästar som aldrig få ha en hästkompis att busa med. Jag förstår att dessa hästar blir sjuka och får ovanor.
Nu hoppas jag att inte hon är sån men det märkliga är att detta förekommer!!

Jag kanske spårade lite från tråden men men.

Jag förstår vad du menar, en jag känner är precis likadan, jättemärkligt. Hennes häst har under senaste halvåret haft borelia 2 ggr, samt varit halt på alla benen OCH haft nån sorts balansproblem, som behandlas med magneter. Ja, jag vet inte vad jag ska tro ...
Men det varkar vara en släng av porslins-häst syndromet :D

Har sett "hypokondriska" över föringar förr.
Har en bekant som alltid pratar sjukdomar, tittar i häst och hund böcker läser om barnsjukdomar och kan sitta vid datorn i timmar och läsa i FASS. Alltid är det någon som har en konstig sjukdom i den familjen..... hon, maken, barnen, hundarna eller hästen. :D
Det verkar just nu som om hon "läser in sig" på det här fågelviruset. Frågan är inte (bland oss som känner henne, om än ack så lite) OM någon i familjen får det - utan frågan är bara VEM... :smirk:

Så kan det kanske vara, men det kan oxå vara så att denna stackars människa har råkat ut för allt djävulskap som bara finns vad det gäller sjuka hästar på en gång. Elände brukar ju av någon anledning klumpa i hop sig.

Kan ta mig själv o mina hästar som exempel: Köpte min första ponny (som jag fortfarande har kvar, hon fyller 20 i år :love:) 1988 och min första stora häst 1994. Fram till 1999 hade jag aldrig några problem med skador på någon av hästarna (OK, då en hovböld eller liknande någon gång, kanske, men inget "stort").

1999 fick storhästen en senskada efter bus i hagen, och när hans konvalecens var över och han var i gång efter nästan ett år bestämde jag mig för att han skulle få gå i förtidspension. Ville inte riskera att senskadan gick upp, och år 2000 var jag själv fortfarande väldigt inne på fälttävlan, som jag hade ridit en hel del med honom (vi skulle deb MSV när han klantade till det i hagen). Han fick alltså bli promenadhäst hos en medelålders kvinna, där han fortfarande är kvar, rids 5-6 dar i veckan, sprider glädje o mår som en prins.

Jag köpte mig en ny pålle, ett då 10-årigt tidigare skadefritt sto, som dessutom exportröntgades innan jag köpte henne. När jag hade haft henne i ganska precis ett år och det verkligen började funka mellan oss blev hon mystiskt halt (inte mýcket, sådär 1 grad på böjt spår o ½ grad rakt ut) på ett bakben. Vi var på 3 olika kliniker med henne, bl a scintigrafiundersökning på Ultuna, samt att massör o equiterapeut har känt igenom henne. Ingen diagnos o ingen förbättring. Jag betäckte henne (OBS EFTER SAMRÅD MED VET) 2002 o hon fölade 2003. Rörelsestörningen bestod dock även efter denna långa vila. Snälla, inga kommentarer på att avla på trasiga ston!! Hon var 11 när skadan uppkom, den kom i princip över en natt och hon hade tidigare varit hållbar och gått MSV fälttävlan i flera säsomger. Dessutom gjordes ju (tyvärr? hade varit skönt med en diagnos) inga röntgenfynd.
I dag är hon utlånad som avelssto o mår prima ( hade hon verkat ha ont hade hon naturligtvis fått galoppera vidare, men störningen syns bara på böjt spår o hon är glad o promenadrids dessutom lite, vara för hennes egen skull).

Nytt försök, ny häst (efter mkt funderande): 7 årigt hblsto. Vet Bes UA av min vet, visserligen ngt inkorrekt fram (lindrigt parallellförskjuten o intåad), men i övrigt korrekt exteriört o enligt tidigare ägare, och tillika uppfödare, fri från tidigare skador. Efter en månad hos mig fick hon kotledsinflammation (något jag varit förskonad ifrån på tidigare hästar) och går i skrivande stund som konvalecent. Hoppas få börja skritta om ett par veckor.

Dessutom blev åringen (fölet till det nu utlånade stoet) sparkad av sin lille kompis i hagen för en månad sedan så han blev blockhalt. Så fort det hade läkt lyckades han vricka sig blockhalt på det andra frambenet. Nu är han dock lite bättre o får gå ut i hagen ett par timmar om dagen igen.

Friskast i mitt stall är m a o min gamla ponny som jag haft i 15 år. Även hon fick dock en senskada i somras ( i samband med att tjejen som red och tävlade henne var och hopptränade), men den läkte så fort att veterinären inte trodde sina ögon. Hon ska dock inte hoppa mer, men det känns inte så farligt, hon är ju ändå 20.

Med detta ville jag bara säga att otur och skador kan komma i "sjok", jag vet fler som varit med om det. Jag hade som sagt inga sakdor på mina två hästar från 1988- 1999 och desan dess har jag i princip haft olika skador på olika hästar hela tiden. Dystert :(.

Mina hästar går ute i hage minst 8 h per dag, de rids varierat och jag är noggrann med visitering o förebyggande vård, och jag har inte ändrat min hästhållning radikalt sedan 1999 (om något gjorts så är den förbättrad, då jag numera har hästarna hemma o kan ha koll på dem på ett annat sätt än när de stod inackorderade).

En ganska utled AKO, som snart lägger ner sin """"Lilla hobby"""" o skaffar en kanin istället :crazy:

Att någon har otur med häst efter häst behöver inte betyda något annat än just ren OTUR, men samtidigt har jag också sett en 'hippokondriker' i min närhet, som så till den milda grad oroar sig för att hästen ska drabbas av diverse sjukdomar, hältor osv osv. Och nog GÖR hästen det. Där kan man ju börja undra..

Men man ska inte döma för fort, jag är ju ett levande exempel på någon med OTUR (som inte är ditklemad eller ditoroad). Så man ska nog akta sig för att alltför snabbt döma någon, då ska man ha mycket på fötterna. Dessutom blir man efter ett tag jäkligt kunnig varesig man vill elelr inte om man har en massa otur och råkar ut för en massa skador/sjukdomar.

Men visst FINNS det fall där man börjar undra om inte människan överför på hästen.

Men om hästen är upprepat halt/sjuk utan att det finns några direkta indikationer på VAD som är fel så kan man ju börja undra. Jag är övertygad om att ifall du VILL att du häst ska vara sjuk/halt så kan du få hästen att bli det bara för att du överför. Men då brukar det vara hältor som man inte hittar någon förklaring till, och att hästen är sjuk men alla blodprov etc etc är normala. Dvs där det inte går att hitta felet.

En ledinflammation t ex kan man RIDA dit etc, men det är väldigt svårt att TÄNKA dit den.

Jag tror att förutom otur kan det också bero på att många hästar ÄR halta eller har ont utan att ägaren fattar det.

Jag vet en hel del hästar som rids som vanliga friska hästar som definitivt skulle vara på väg till veterinären direkt om de var mina!!

//Hille, med en sjukling till häst och en frisk olycksfågel (har hitills *peppar peppar* bara varit sjuk pga sårskador)

Jag vill inte dömma henne. Det kanske bara är otur. Men tanken har slått mig att hennes hästar blir så överbeskyddade, så att efter några år är hästens muskler och ligament så förslappade att mista lilla brall i hagen leder till sträckningar eller vrickningar. Onekligen har hennes två tidigare hästar verkligen varit sjuka när de dömdes ut och avlivades. Det är inte av hård belastning dom har blivit sjuka från början. Jag har aldrig sett henne rida, fast sadelkammaren kan göra vilken proffsryttare som helst avundsjuk.

Igentligen så har människan i de allra flesta fall försämrat hästens möjligheter att hålla sig friska! Vildhästar blir ofta över 30 år :love:

Jag tror (vet... :smirk: ) att det finns många människor som "älskar ihjäl" sin häst med missriktad omtäksamhet.

Hästen får inte gå i en kuperad hage för TÄNK OM den snubblar! Så den hålls i en platt hage, och får inte den naturliga styrkan av att vara i en kuperad hage.

Hästen tas ALLTID in när det regnar. Vilket på sikt ju gör den känslig.

Ägaren anser alla underlag utom det i ridhuset FÖRKASTLIGA att rida på. Alternativt utanför ridhuset rids det BARA i skritt.
Hästen pajjar ju då, då det som sliter MEST är ridning på böjt spår på samma underlag varje dag.

Ägaren låter bli att släppa hästen i hagen för säkerhets skull! Så den inte skadar sig.
Hästen blir skitpigg och gör krumelurer och saker den INTE skulle göra om den fick gå dagligen i hage med kompisar.

Osv, osv...

Begreppen hippokondri och "halt-i-ögat" är väl kända inom hästvärlden. Förmodligen är detta helt normalt så länge det inte går till överdrift och får till följd att en frisk häst behandlas som om den vore sjuk, nästan döende. Att förhindra hästar att gå i kuperad terräng, linda in benen så att de inte slår sig i hagen, bylsa på täcke efter täcke mm mm är symptom på hippokondri, eller iallafall en (osund?) förmänskling av hästen.

Själv har jag en valack som onekligen varit illa däran men som mot alla odds tillfrisknat. Kanske är jag lite hippokondrisk vad gäller honom, jag har själv väldigt ont här och var och extrapolerar mina upplevelser av smärta på honom. T ex tål jag inte längre att ha smycken (typ ringar) på min onda arm; den tokvärker då från fingerspetsar till nacke, översatt till hästen blir detta att lindor eller andra benskydd förvärrar hans onda i frambenet. Kalla dagar, eller dagar då det är isigt i hagen och jag vet att han kommer att stå still, får han ha täcke på sig, trots vinterpäls. Han har under hela sin sjukdomstid, och naturligtvis även efter tillfrisknandet, gått i stor hage med hästkompisar ca 14 timmar per dygn. Detta för att jag får ondare av stillhet (ok, vissa skador kräver förstås boxvila, denna var inte av det slaget).

Ovanstående kan knappast kallas överbeskyddande eller osund hästhållning, däremot uppvisar jag som matte klara tendenser till att vilja göra allt för min stackars häst, bara det bästa...osv, sett ur min synvinkel. Men en annan syn på smärta och god hästhållning hade behandlingen blivit en annan.

Vad gäller överbeskyddande så håller jag med om att hästar inte bör eller ska behandlas som porslinshästar. Däremot är jag lite tveksam till att man kan klema bort en häst till sjuklighet? Felaktig foderstat, felaktig ridning mm är faktorer som kan ge en mindre hållbar häst, men att skydda hästen för regn, linda den i hagen eller ha den enbart på slät mark? Kan detta verkligen skada hästen fysiskt (psykiskt är en annan diskussion!)!? Som hippokondriker kan man hitta vilken diagnos som helst, hur allvarlig den blir avgör nog av dagsformen hos fantasifostren, men kan man överföra symptomen och skapa en riktig sjukdom!? Nä?

Håller med!! Vet om MÅNGA flera hästar som faktisk ÄR halta men rids och tävlas ändå med ursäkter som att "ja, han har nu alltid gått lite konstigt", "öm i sulorna", "stel efter igår", "bråkig och dum i huvudet" osv... osv...

Väldigt många ägare SER inte att deras hästar är halta. Mens vi som faktisk hittar den där lilla svullnaden, den lilla orenheten i trav på böjt spår som finns ¨där en sällan gång, det benet som brukar vara lite varmt, vi har liksom otur med våra hästar eller förstör dom??? :confused: Vad är det för dumheter??!!?? :crazy:

stirar du tillräckilgt länge på hästen och inbillar dig att den e sjuk,så hittar du symptom..

vad säger vetrinäten då? Hittar nåt fel på den?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka