Vård av dräktigt sto

Sandra78

Trådstartare
Medryttarhästen står för tillfället på seminstationen och kommer förhoppningsvis hem dräktig i morgon :)
Både jag och ägaren har bara erfarenhet av "avställda" avelsston på lösdrift, men denna dam är uppstallad och kommer att motionsridas så länge hon vill. Så, vad finns det för matnyttigt att läsa om vård och motion av dräktiga ston? Var hittar man de mest aktuella råden när det gäller foder?
Det är närmare 10 år sedan någon av oss höll på med mammahästar och rönen ändras ju då och då.
Är det fler som håller/hållit igång sina ston under dräktigheten så får ni gärna dela med er.

Sv: Vård av dräktigt sto

Tilläggsfråga: Är "Att bli med föl" fortfarande en bra investering eller finns det nyare böcker?

Fortfarande en bra bok för den som vill terrorisera sin hjärna med allt som kan gå fel ;) Men väldigt nyttig att läsa flera gånger!!

Ridsport har ju gett ut en bok "nyligen" också men jag har inte fått svar på om den är bra eller inte...?

Ang skötsel osv kan jag tipsa om att läsa igenom tråden "Bilder på våra dräktiga ston" - där finns en hel del matnyttigt i form av både tips, råd och var man hittar mer information - från betäckning och ända tills fölen föds.

Man ska väl aldrig ta ut ett dräktigt sto helt o hållet. Dvs motionera inte skiten ur henne för en otroligt trött häst kan då kasta. Upp till månad 4 får man ju tävla, så under den tiden kan ni motionera henne som vanligt o sen sakta trappa ner. De flesta ston tycker det börjar bli jobbigt i månad 8-9.

Jag tycker att boken är användbar, pluggade in alla möjliga fellägen så att jag skulle förstå vad som var normalt och vad som inte var det.

Jag har ridit mitt sto som vanligt fram tills hon sagt ifrån alternativt sadelgjorden inte räckt runt längre, men det har aldrig varit särskilt hård ridning. Lite dressyr och mycket ut i skogen i alla gångarterna.

Tagit ut sig helt och hållet, det har hon nog faktiskt aldrig gjort :D Hon är en ytterst sparsamt tagen 16-åring, rids på promenadhäst-nivå pga ägarens tidigare skada. Jag rider henne två gånger i veckan och då är det antingen dressyr med fokus på lösgörande arbete eller så rider jag ut i alla gångarter men övervägande skritt, i övrigt är det skrittpromenader, tömkörning eller skrittjobb på ridbana.
Hon går ute långa dagar och rör på sig rätt mycket i hagen, så hon har ändå en förvånansvärt bra kondis.

Så det är väl den nivån ridningen kommer att ligga på framöver också om hon blir dräktig (annars hade jag tänkt försöka öka på lite för att förhindra att hon äter sig fet i sommar), och hon kommer att stanna hemma på gården och får troligtvis även byta box då hon nu står bredvid en tävlingshäst - med tanke på ev smittor.

De första 40-45 dagarna är väl känsliga? Kan/bör man hålla igång henne på den vanliga nivån även under den tiden, med tanke på att hon rids så sparsamt ändå? Hon är lite fjantig av sig och jag har brukat "utmana" henne lite med att tex rida rakt mellan två hästätande soptunnor istället för att ta en omväg (vilket lett till att hon inte är rädd för soptunnor längre), sånt bör kanske undvikas den första tiden iaf?

Stona ska undvika att stressa upp sig fram tills dess så utmana henne inte utan låt henne få göra det som är tryggt och vant.

Liknande trådar

Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 325
Senast: elfi
·
Foder & Strö Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad... Har ett sto som är i...
Svar
8
· Visningar
1 160
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka