Våran dotter vill bara inte sova...

Status
Stängd för vidare inlägg.

jenny82

Trådstartare
Hon är snart 1,5 år. Allt började för säkert en månad sen. Då var hon sjuk och min sambo var hemma med henne i över 1 vecka. Efter det har hon jättesvårt för att somna, både själv och med oss.
Hon går hos dagmamma och vaknar ca 06.00 varje vardag. Förr gick vi och lade henne vid halv 8 på kvällen och hon sov hela natten då. Men nu när vi lägger henne vid den tiden så sover hon knappt en halvtimma, sen vägrar hon somna om, står och skriker i sin säng tills hon får som hon vill. Vi har provat 5-minuters metoden, hjälper inte, hon bara skriker. Har provat att buffa henne i baken, det hjälpte när hon var liten bebis, men inte längre. Vi har prövat att låta henne skrika sig trött, tyvärr är det vi som tröttnar innan henne, hon kan alltså hålla på i flera timmar om hon får bestämma.(har inte gått så långt). Vi har prövat att ligga brevid henne i våran säng, men då tar det evigheter innan hon somnar och då somnar vi med,

Detta tär på vårat förhållande eftersom att vi inte får nån stund ensamma.
Finns det nån som har nåt mer tips?
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Jag tror de har någon fas vid vid 1,5 år, har en lika gammal själv och jag ser hur mycket humör och vilja som tillkommit sista tiden, samt att testa testa testa och sedan bara flina åt allihop :mad:
Samtidigt som han blivit väldigt mammig och osäker har han fått ett sjuheksickes humör och vilja.

Jag har gjort så att jag berättat att det är läggdags (tror de vet mer än vad de kan säga själva) haft samma rutiner, massa bus, blöjbyte,pyjamas, välling ,tandborste, sedan har han fått komma över i min säng och jag har släckt överallt, ingen nattlampa eller något...då har han till sist somnat av ren tristess (eller pga av min kassa sångröst):eek: :crazy:

Han sådana perioder då han vill vara nära och ibland fungerar det perfekt flera månader att han somnar i sin egen säng, min grundregel är att han skall vara trygg,då brukar det gå lättast.

Buffa eller att jag skall vara i samma rum fungerar inte heller, antingen somnar han själv eller så gör han det inte känns det som.

Har dock inget förhållande att ta hänsyn till, men kan tänka mig att det är jobbigt under de perioder barnet inte vill sova, finns säkert andra som kan det där bättre än jag.
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Det verkar ju hjälpa att skrika så varför skulle hon sluta?

Man måste vara envisare än barnet, köp öronproppar eller nått.

Om det tar 8 timmars skrik första gången så kommer det nästa gång att ta 4 timmar och sen 2 timmar för att till slut ta 1 minut.

Körde hela det där racet med min äldsta.........
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Det verkar ju hjälpa att skrika så varför skulle hon sluta?

Man måste vara envisare än barnet, köp öronproppar eller nått.

Om det tar 8 timmars skrik första gången så kommer det nästa gång att ta 4 timmar och sen 2 timmar för att till slut ta 1 minut.

Körde hela det där racet med min äldsta.........

Jo problemet är ju att hon har fattat att det hjälper att skrika eftersom att varken jag eller min sambo pallar det, man tycker så synd om henne.:crazy:
Ska ta med öronproppar från jobbet då;)
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Ge henne det hon vill ha. Vill hon ha er bredvid är det förmodligen för att hon känner sig tryggast då.
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Ge henne det hon vill ha. Vill hon ha er bredvid är det förmodligen för att hon känner sig tryggast då.

Fast problemet är att hon somnar själv vid ca halv 8 på kvällen, men vaknar igen efter en lite stund och efter det så vägrar hon att somna om, även om nån av oss ligger brevid henne så tar det en evighet innan hon somnar och då är det dags för oss med att sova och då har jag och min sambo inte fått nån tid ensamna.:(
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Har ni provat att gå och lägga er och släcka innan hon vaknar igen?
Kanske kan det bryta dödläget? Om inte annat blir ni själva jäkligt morgonpigga! Testa det ett par kvällar låt henne somna och skynda er sen i säng och släck så att hon vaknar till en släckt bostad.
Min yngste började på samma sätt när han var 1,3 han somnade och vaknade upp lagom tills vi lagt oss. Han var skitf*****ad och vi fick inte ta i honom, vi provade allt men inget hjälpte till slut tordes man inte somna för att det var så jobbigt att bli väckt.
Minns inte nu vad som gjorde att vi allergitestade honom men det visade sig iallafall att han inte tålde ägg - vilket han älskade...
Tre dagar efter att vi tagit bort ägg ur kosten sov han igen. Varje gång han fått i sig ägg var han vaken på natten.
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Man kanske inte kan räkna med att alltid få tid ensamma när man är föräldrar. Barnets behov av sällskap måste väl gå före föräldrarnas behov av egen tid. Iaf under ett tag.
Förhoppningsvis så kommer hon känna sig tryggare med att sova själv om ni ger henne sällskap nu när hon verkar behöva det.
Jag brukar tänka att jag vet då ingen tonåring som vill ha mamma bredvid sig i sängen så så småningom går det säkert över:p
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Det kanske vore bättre att prova lägga henne lite senare när hon verkligen är trött. Anledningen till att hon vaknar kan vara att hon lägger sig lite före hon är nog trött och därför bara får en kort tupplur vilket gör att hon orkar vara uppe länge.... Det känner man ju själv, en halvtimmes lur på kvällen gör att man lätt kan vara uppe några timmar längre än vanligt utan att vara trött. Det blir därför rätt grymt att köra skrikmetod på en pigg unge som naturligtvis inte alls vill sova. Så testa att ha henne uppe längre, hon kommer säkert att ta igen det genom en längre tupplur mitt på dagen och sedan brukar det rätta till sig själv.
Våra 1,5 åringar har också haft en sömnförändring som innebär att de sover längre på dagen och lägger sig lite senare på kvällen. Skillnaden mot för tidigare var att de ibland behövde en kort vila tidigt på kvällen för att orka vara pigga och glada, med en lite längre dagsvila är de på kanonhumör hela kvällen vilket gör att egentiden känns "större" då de fixar och sköter sig själva utan att behöva stödinsatser från en förälder.
Lycka till!
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Det kanske vore bättre att prova lägga henne lite senare när hon verkligen är trött. Anledningen till att hon vaknar kan vara att hon lägger sig lite före hon är nog trött och därför bara får en kort tupplur vilket gör att hon orkar vara uppe länge.... Det känner man ju själv, en halvtimmes lur på kvällen gör att man lätt kan vara uppe några timmar längre än vanligt utan att vara trött. Det blir därför rätt grymt att köra skrikmetod på en pigg unge som naturligtvis inte alls vill sova. Så testa att ha henne uppe längre, hon kommer säkert att ta igen det genom en längre tupplur mitt på dagen och sedan brukar det rätta till sig själv.
Våra 1,5 åringar har också haft en sömnförändring som innebär att de sover längre på dagen och lägger sig lite senare på kvällen. Skillnaden mot för tidigare var att de ibland behövde en kort vila tidigt på kvällen för att orka vara pigga och glada, med en lite längre dagsvila är de på kanonhumör hela kvällen vilket gör att egentiden känns "större" då de fixar och sköter sig själva utan att behöva stödinsatser från en förälder.
Lycka till!

Tack! Det lät som en bra grej att testa. Ska göra det ikväll.:bow:
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Det verkar ju hjälpa att skrika så varför skulle hon sluta?

Man måste vara envisare än barnet, köp öronproppar eller nått.

Om det tar 8 timmars skrik första gången så kommer det nästa gång att ta 4 timmar och sen 2 timmar för att till slut ta 1 minut.

Körde hela det där racet med min äldsta.........

Är det inte bättre att ta reda på varför ett barn skriker?

För mig låter det som att se till att barnet ger upp och slutar skrika för att barnet blir ignorerat.
För mig är det otänkbart att låta det gå så långt för jag tror det finns en mycket verklig anledning till att gråta, jag kan inte se det som annat än att man som förälder inte får ignorera det.

Jag får alldeles ont i magen av att tänka på det :(

Känns som om du kanske tror att barnet skriker för att djävlas med sina föräldrar, kanske lite hårda ord men så tolkar jag det.

Hos mig ignoreras ingen gråt.

************

TS:

Lycka till :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Hos mig ignoreras ingen gråt.

Inte hos mig heller! Skönt att höra att fler är som jag, det känns ibland som om jag är den enda som "skämmer bort" mitt barn genom att lyssna på det i alla lägen. Visst kan hon behöva gråta ibland när livet är jobbigt (tex man inte får som man vill:p ), men det är mkt skönare att gråta i mammas famn än själv.
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Inte hos mig heller! Skönt att höra att fler är som jag, det känns ibland som om jag är den enda som "skämmer bort" mitt barn genom att lyssna på det i alla lägen. Visst kan hon behöva gråta ibland när livet är jobbigt (tex man inte får som man vill:p ), men det är mkt skönare att gråta i mammas famn än själv.

Det skär i hjärtat när dom små ligger och skriker i sängen. Ibland kan man tro att det är för att dom enbart vill ha sin vilja igenom, fast till slut så ger man upp ger det dom vill ha.

Igår kväll så prövade vi att lägga henne ca 1 timma senare än vanligt och hon somnade som vanligt, men vaknade igen efter en halvtimma, men faktiskt så somnade hon om igen after att vi gick in o tröstade henne. Hoppas att det går lika bra ikväll.:angel:
 
Sv: Våran dotter vill bara inte sova...

Håller tummarna för att det ska fortsätta fungera!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 968
Senast: Whirlie
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Senast: Coop
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 307
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp