Tussinussen
Trådstartare
Nu är våran King Charles Cavaliervalp 8 månader och har lämnat valppälsen bakom sig och börjat bli riktigt långhårig o fin. Ska säga dock att vi har överraskats lite av detta, och hon har hunnit bli bra tovig under magen Vi har hjälpts åt med att klippa bort/karda bort en del av det värsta, tar lite i taget för att hon har inte tålamod att låta oss hålla på länge.
Men jag ville ha lite råd inför framtiden nu när vi har förstått att vi måste hålla efter noga. Vad ska man ha för borstar mm? Den som vi har är som en karda, som funkar jättebra på päls som inte börjat tova sig och mindre bra på päls som redan börjat bli tovig. Känns att vi borde ha en annan sorts borste också. Ni som har långhåriga hundar, vad har ni för "verktyg" och hur sköter ni pälsen? Använder ni någon sorts pälsglans som man har till t ex hästsvansar?
Tacksam för råd
PS VårDa pälsen menade jag förstås....
Men jag ville ha lite råd inför framtiden nu när vi har förstått att vi måste hålla efter noga. Vad ska man ha för borstar mm? Den som vi har är som en karda, som funkar jättebra på päls som inte börjat tova sig och mindre bra på päls som redan börjat bli tovig. Känns att vi borde ha en annan sorts borste också. Ni som har långhåriga hundar, vad har ni för "verktyg" och hur sköter ni pälsen? Använder ni någon sorts pälsglans som man har till t ex hästsvansar?
Tacksam för råd
PS VårDa pälsen menade jag förstås....