Våra pälsen?

Tussinussen

Trådstartare
Nu är våran King Charles Cavaliervalp 8 månader och har lämnat valppälsen bakom sig och börjat bli riktigt långhårig o fin. Ska säga dock att vi har överraskats lite av detta, och hon har hunnit bli bra tovig under magen :( Vi har hjälpts åt med att klippa bort/karda bort en del av det värsta, tar lite i taget för att hon har inte tålamod att låta oss hålla på länge.

Men jag ville ha lite råd inför framtiden nu när vi har förstått att vi måste hålla efter noga. Vad ska man ha för borstar mm? Den som vi har är som en karda, som funkar jättebra på päls som inte börjat tova sig och mindre bra på päls som redan börjat bli tovig. Känns att vi borde ha en annan sorts borste också. Ni som har långhåriga hundar, vad har ni för "verktyg" och hur sköter ni pälsen? Använder ni någon sorts pälsglans som man har till t ex hästsvansar?

Tacksam för råd :)

PS VårDa pälsen menade jag förstås....

Sv: Våra pälsen?

Enklast är att se till att hålla hunden ren med hjälp av regelbundna bad och ett bra balsam. Kamma och pilla bort grenar och annat skräp som fastnar i pälsen, så ofta som möjligt. En karda och en tät kamm kommer man långt med! Mina hundar är inte så långhåriga men den ena har riktigt dålig och ullig päls efter kastrering, och honom får vi karda igenom minst ett par gånger i veckan, framför allt i armhålorna och mellan bakbenen.

Är det en hund som inte ska hållas i utställningskondition på pälsen skulle jag klippa bort tovor direkt, det sliter mycket på pälsen att kamma ut dom. Och sedan hålla efter med kardning.

Jag köpte en tovutredare (tror den heter så) som jag använt på vår papillon då han får tovor både där dom "ska" få men han lyckas få tovor mitt på ryggen ibland med O_o
Tycker den var väldigt bra, men det försvann ju en del päls på köpet.
Inte så att det blir stora jack eller så, men ja, mindre päls blir det kvar.

Din hund ät antagligen i tovåldern nu, vilket innebär att densläpper valppälsen och sätter vuxenpäls. Du måste hålla efter noga och ofta annars är det lätt att hunden tovar ihop. En ren päls blir inte tovig lika lätt så du kan gott bada hunden lite oftare den här perioden, i alla fall på de ställen där pälsen tovar mest. Borsta ofta så tovorna inte hinner bildas.

Min hund har inte smma typ av päls som din har, men borstarna jag använder mest är en fintandad kam och en stålborste. Jag har även en mason pearson som är väldigt bra. Schampo och balsam använder jag PCL.

Jag borstar en gång i veckan just nu, men min hund har en väldigt enkel päls som det inte bildas mycket tovor i. Det blir mest småtovor i armhålor och innanlår och mellan tårna. De brukar jag klippa bort. Det är unget som syns så det gör inget även om jag ställer ut.

Håll ut. Det blir troligtvia bättre ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Övr. Hund Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad...
Svar
8
· Visningar
1 861
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
9 362

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka