Våra favoriter när det kommer till benskydd!

Vogue

Trådstartare
Jag älskar benskydd, samlar på dom som en galen :o:p och tycker alltid att jag hittar bättre och bättre modeller som jag bara måste ha! :angel:;)

Mina favoriter just och som jag använder mest nu är:

Hoppning - Veredus Carbon Gel fram, Young Jump bak + Shield boots fram! :love:

Markarbete - Veredus Piaffe fram & bak + Shield Boots fram! (Dressyrbootsen i vitt då)

Uteritt - Tanken är att jag skall beställa NEW skydd! :) Just nu Eskadron!

Tömkörning - Vita damasker runt om + Shockemöhle boots fram! :d

Men vad finns det för mer läckra skydd man borde ha koll på? Jag letar tex alltid efter nya bra hagskydd! :D

Sv: Våra favoriter när det kommer till benskydd!

du verkar vara en finsmakare! Veredusskydd är riktigt bra! Du borde spana in deras stallmagnetskydd! Förutom de du har nämnt gillar jag catagos skydd. Till skillnad mot andra sådana skydd så har dessa en stabil stomme. De sitter bra på benet, o är lätta o sätta dit. Shockemöhle i all ära.. Men jag älskar mina Gera boots! Även Professionell Choice är riktigt bra!
För uteritt gillar jag vanliga senskydd. JW lite bättre serie verkar vara bra, Lamicell är bra budget. Varför Eskadron ska vara "så mkt bättre" förstår jag inte. Gillar bakbensskydd som går runt hela kotan.

Jag gillar även benskydd i läder, det värsta är att de är så jävla knöliga o knäppa på! Speciellt dem med vanliga spännen o inte snabbspännen!

Finsmakare och finsmakare, är egentligen inte så noga med märket eller vad det står, det viktigaste är funktionen! :)

TACK för att du svarar så trevligt och gav mig många bra märken att kolla upp :bow:, jag får alltid skit för mina val av märken här på Buke :cool: och det känns väldigt tråkigt att bli klandrad som en märkesnörd eller snobb bara för att man är rädd om hästen! :(
Och sen har jag inte heller obegränsat med pengar och måste välja bra saker som håller ett tag, kan inte köpa nytt hela tiden bara för att köpa! :)

Mina Eskadron är flera år gamla men håller än som nya, dom var coola när jag skaffade min 07:a som bäbis innan Veredus och alla dom kom! :rofl: ;)

Lamicell har jag tittat på och hittat flera snyggingar! :)

För mig är passformen viktigast.

Senskydd gillar jag veredus eftersom min häst är mellan ponny och full, förutom att jag egentligen vill ha "bredare" resår, som eskadrons gamla (vilka hade varit favoriten om de hade haft cob). Senskydd vill jag bara ha till banhoppning.

Vardagsskydd vill jag ska gå runtom hela benet men jag tycker vanliga stykkappor sitter så himla illa. Använder news terrängskydd i brist på annat, som såklart sitter på även i terrängen. Modellen heter airflow och jag :love: dem! De behövde dock "ridas in" och gled ned lite i början. Bakskydden passar dock inte alls min häst.

Bakbensskydd har hästen veredus young jump till banhoppning, sitter helt ok. Eskadrons flexisoft gillar jag till vardags även om jag nästan aldrig rider med bakskydd hemma nu längre. I terrängen hoppas jag vi hittat ett par höga skydd som sitter kvar, hästen gillar dem iaf. Dessvärre märkeslösa för jag vill egentligen ha fram också.

Boots önskar jag mig sprengers hela gummiboots. Nu är det gekås gummiboots som gäller när det behövs. De andra får hästen numera skav av, efter att ha gått med boots hela första åren och inte haft problem, haha!

Jag är egentligen en riktig skyddoman! Men hästen fick bestämma och gallrade friskt helt plötsligt :p

Låter som mig då! :D:D
Men min donna accepterar alla skydd jag sätter på henne, stackars krake! :rofl:

Hmm, så NEW skydden har konstig passform säger du? Kanske borde välja något annat då... :confused:

Nja, om du kikar runt på fälttävlansskydd så ser du att bakskydden går upp på insidan "uppepå" hasen typ? New, Dalmar mfl gör alla det. Och är väldigt välanvända (jag glor alltid speciellt på bakskydden på träning/tävling :p) och väldigt omtyckta och passar/fungerar uppenbarligen för väldigt många hästar på allra högsta nivå.

Slutsats: Det är nog min häst det är fel på :D Dels gillar han inte höga skydd (och ändå mindre om det är stela och/eller går "för högt" upp) och dels så gled newskydden ner. Han kanske är grov om haserna eller nåt?

Det var efter att jag försökte "rida in" newbakskydden (samtidigt som framskydden) som han började bli ganska anti bakskydd öht så jag slopade de helt enkelt helt, från att alltid ridit med skydd runt om sedan han reds in. Kanske de blivit bra om de varit begagnade? Framskydden formade sig och mjuknade en del och blev helt perfekta!

När jag bli rik ska jag shoppa woof wears benskydd :D Precis den typen av strykkappor jag gillar!

Ja ha ja, får ta mig en funderare alltså! :D Oj, aldrig hört om dessa, får ta mig en google runda! ;)

jag har enkel smak gällande benskydd, catago och eskadron :p. har haft mina catago senskydd i 4 år nu och ja sömmen på ena strykkappan släppte ganska snabbt men det var bara att laga :p, annars är de lätta att tvätta, har bra passform och jag tycker om att det är en extra flärp för att låsa kardborren.
eskadron har jag bara använt på jobb, men de är ju väldigt slitstarka och har bra passform. enda jag saknar på dom är den extra flärpen på kardborren.
har bara eskadron bakbens skydd än så länge, men när jag hittar en butik som har de bruna skydden hemma så ska frambens skydden inhandlas också ^_^(de 4 jag varit i nu har haft slut på den vanliga bruna färgen såklar XD).

har catago damasker också hemma men de är tyvärr för små + snurrar på min häst, så lindar vid uteritt, longering och dressyr.

Dom enda skydd jag använder är klassiska Eskadron. Tänkte nog skaffa ett par Veredus till tävling dock.

Jag är också benskyddsnörd:D Men jag gillar inte senskydd, jag vill ha damasker som går runt hela benet, så därför sålde jag mina Veredus även om de funkar okej.

Ett märke som inte nämnts som jag är väldigt förtjust i är Equilibrium! Köpte nyligen nya skydd därifrån som är väldigt bra, deras Tri-Zone serie tycker jag väldigt mycket om överlag. Framförallt gillar jag tänket, men även att det finns massor av storlekar och i flera färger.

För övrigt har jag damasker från JHL, Cross Country-skydden från Eskadron, Pessoas "nätskydd" och lite annat smått och gott.

9d2f4110.jpg

Mina Tri-Zone (allround tror jag modellen heter).

De såg bekväma ut.

Ni övriga, kan ni inte lägga ut bilder? Jag vill skaffa några snygga dressyrskydd till min pålla. De ska då vara vita och gärna i praktiskt material så man kan lätt kan tvätta av dem. Finns det sådana?

Jag rider i princip alltid ute och att plaska runt med vita skydd på en våt ridbana känns lite sådär. Fast jag har några svart/gråa som jag köpt billigt på Gekås som jag har när det är lera och smuts ute. Men vill kunna piffa upp oss ibland :)

Vad kostar dom där skydden du har på bilden? Vad är det för material? Jag rider med catago senskydd + låga bakskydd vid uteritter och när det är blött och jag är på banan. Det är så smidigt att bara spola av dom. Men min häst är ju en klant och lyckas ofta med diverse smidigheter så jag funderar på om man skulle köpa heltäckande till uteritter, iaf då man ska vara i skog och mark och inte bara kring vägarna...

De jag känner i stallet som har Catagos dressyrskydd slänger dom bara i tvättmaskinen... De är ju lite blankare i materialet. Själv har jag ett par vita med ludd som också maskintvättas, men jag använder dem inte när det är blött, just pga luddet.

Använder ett set från Catago som har hållit i typ 7 år och knappt är slitna och Eskadrons gamla klassiker i hoppningen. I terrängen (alltså fälttävlan) så har jag NEW-skydd och sedan hela Sprenger gummiboots med NEW-boots under. På unghästarna rider jag mer Gera-skydd fram i terrängen eftersom dessa är vita. När jag åker och tränar dressyr så lindar jag ibland, men mest för syns skull. Utöver det rider jag aldrig med skydd om det inte är en häst som för tillfället har ett rörelsemönster som gör att den stryker sig, de får lära sig att sätta hovarna rätt istället.

Ponnyn har:

Eskadron senskydd
NEW terrängskydd runtom

Hästen har:

Lami-cell Elite Pro runtom
Dalmar Eventer runtom

De såg ju ut att sitta mycket bättre på din häst än vad jag trott! Jag har iofs bara tittat på fälttävlansskydden men de är ju lite samma modell och de har sett rätt hemska ut. Då tål de att kikas på igen minsann :)

Vad kostar dom där skydden du har på bilden? Vad är det för material?

De kostade väl runt 300/par, men jag beställde från England. Materialet är nån slags mjukt perforerat skumgummi eller vad man kan säga. Googla så får du upp produktbild, där ser man tydligare. Det enda man måste tänka på är att materialet INTE är töjbart eller elastiskt och det finns inget gummiband i kardborren heller, så man måste kolla deras måttabell.

De såg ju ut att sitta mycket bättre på din häst än vad jag trott! Jag har iofs bara tittat på fälttävlansskydden men de är ju lite samma modell och de har sett rätt hemska ut. Då tål de att kikas på igen minsann :)

Men jag tror detta är fälttävlans varianten..? Eller det är det kanske inte. Jag är nöjd iaf, jag vill ha så att det ventilerar och nu har jag använt dem mycket i sommar och inte haft några svettiga hästben!

Liknande trådar

Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 176
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama