Hemi

Trådstartare
Om jag om något/några år ska betäcka min ardenner med en swb hingst var ska fölet registreras??
Om jag betäcker med en fbl hingst, var ska fölet registreras då??
Bara en fråga, inga seriösa planer på det....än..

Sv: Var??

Menar du allvar med en sådan korsning? Vad ska du använda den till i framtiden? Är detta genomtänkt?

Kan dock inte svara på dina frågor ang pass.

En sån korsning brukar bli trevliga, lite grövre hästar, med god ridbarhet och så finns ju Svante som gårl fälttävlan

Eller så får den ardenner kropp med fullblodsben och det kan nog alla räkna ut hur lyckat det är. Bara för att några individer fått "rätt" saker från rätt ras så betyder det ju långt ifrån att alla får det, det är ju inte så att generna ger hälften och det blir ett mellanting, man tar ju tex inte en häst med lång rygg och betäcker med en med kort och tror att man skall få en normal utan då är chansen störst att man antingen får en kort eller en lång beroende på vilken av föräldrarna generna för rygglängden kommer ifrån.

Om jag minns rätt

fanns en "uppfödare" som gjorde de korsningarna och rätt många blev just misslyckade, pinnben och stor kropp, de fick tas bort. Sveriges voltigehäst i VM 1990, Lilla Hu, tror jag var en korsning från denne "uppfödare" och just han var grov både i ben och kropp. Men jag kan minnas fel för det är vid tiden 1990 jag fick denna info. Lilla Hu var i alla fall en käck individ och sund.

Även om en sådan korsning blivit lyckad innebär det ju ändå att finns ett otal många misslyckade men dom är inte uppmärksammade just pga att dom inte syns eller i värsta fall som ekedal skriver blivit avlivade.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka