kolblakkur
Trådstartare
Jag har börjat jobba inom den palliativa vården i sommar. Har viss tidigare erfarenhet, men nu får jag en djupare insyn då jag bland annat skriver läkardiktat inom avancerad sjukvård i hemmet och palliativa enheter samt tar emot remisser angående personer i livets slutskede.
Det har gjort att jag har funderat lite. Ibland så hör man ju om folk som planerat sin begravning (vita arkivet t.ex) och sitt testamente. Men sällan hör man talas om HUR och VAR man vill dö.
Med hur tänker jag: vill ni leva så långt det går med t.ex. cytostatikabehandlingar som visserligen kan förlänga livet något men man mår dåligt under tiden - eller bara symptomlindring och få en kortare livslängd?
Med var tänker jag: vill ni absolut dö hemma? Kvittar det var ni dör?
Det har gjort att jag har funderat lite. Ibland så hör man ju om folk som planerat sin begravning (vita arkivet t.ex) och sitt testamente. Men sällan hör man talas om HUR och VAR man vill dö.
Med hur tänker jag: vill ni leva så långt det går med t.ex. cytostatikabehandlingar som visserligen kan förlänga livet något men man mår dåligt under tiden - eller bara symptomlindring och få en kortare livslängd?
Med var tänker jag: vill ni absolut dö hemma? Kvittar det var ni dör?
Senast ändrad: