Var vända sig när domaren ej dömer efter TR?

Madick

Trådstartare
Jag är ute på många olika tävlingar och träffar på en hel del olika domare. Ibland tycker jag vissa dömer lite konstigt och ett par saker har jag nu slagit upp i TR.

Nu senast var det en ryttare som blev utesluten efter att ha fått mer än 20 fel INKLUSIVE tidsfel. I TR står det att det är mer än 20 HINDERFEL som medför uteslutning, inte totalfel.

Ett flertal ryttare som missar sista hindret blir uteslutna direkt de passerat mållinjen, trots att TR säger att korrigeringstiden är ända tills ryttaren lämnat banan när det gäller just mållinjen.

Kan JAG som "publik" klaga på något sätt eller måste ryttarna själva protestera i samband med sin ritt? Domaren ifråga måste ju ha missuppfattat TR.

Sv: Var vända sig när domaren ej dömer efter TR?

Först kan du ju påpeka för tävlingsledaren och domaren på tävlingen att de missat och inte följt TR, det kan ju räcka till en början.

Om samma människor eller samma klubb inte följer TR vid fler tillfällen, borde du nog ringa SvRF, så att de kan ta ett snack med domaren och tävlingsledaren. De ska ju vara utbildade och pålästa, och det är ju arrangerat av SvRF, så det är nog deras sak att ta hand om.

Det är många som misstolkat nya TR, både ryttare och tävlingsarrangörer. Vissa har nog inte ens läst det, vilket alla ju är skyldiga att göra...

har sett ryttare tävla med klubbjackor regionalt, ryttare som fick 24 fel på hinder och inte uteslutits osv.

Kontakta överdomaren på plats så får denne agera.

Det är det de är där för, att ta tag i saker som blivit fel. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka