Var under hoven tjärar man?

Pathmaker

Trådstartare
Hej.
Min hovslagare var här igår och bad mig att tjära hovarna nu när vi haft det så lerigt.
Jag tjärade idag, under hela hoven då hovis sa att det skulle vara ok.
Men efter att ha kollat runt lite på buke på tidigare trådar om detta verkar folk ha olika åsikter. Att man bara får tjära strålen inget annat, några andra säger att det är ok att tjära hela undersidan etc.

Men vad tycker dagens bukefalister? Hur gör ni?

Sv: Var under hoven tjärar man?

När jag har tjärat så har jag kört i sidostrålfårorna och på strålen framförallt. Men tror inte att det gör någon skada att köra överallt i sulan -särskilt nu när det är så jäkla blött >__<

Nej jag tänkte samma sak och eftersom min hovis sa så med. Men blev lite fundersam när man läser att det "inte är ok" som någon bukefalist skrev. Förvisso skrev en annan att tjära var livsfarligt för hästen och att man inte skulle använda tjära för att det inte hjälpte.. Hmm, men men. Jag är inte orolig för min häst att jag tjärade "för mycket" med tanke på hur en del av hagen ser ut :s

Jag spolar rent ben o hovar, både utanpå o under, låter dem torka, tjärar överallt, även utsida och upp dit pälsen börjar o bak på ballarna. Har gjort så med säkert 5 hästar och alltid fått beröm, av olika hovslagare, för att hästarna har så fina hovar, ingen röta, inga sprickor eller torra hovar. Jag gör det dock inte varje dag utan snarare en gång per vecka den här säsongen, mer sällan det torrare halvåret, kanske en-två ggr per månad, men efteråt får de stå inne o suga åt sig tjäran över natten.

Ok men det låter ju jättebra :) utanpå var ju ett av satans påfund verkade det som på vissa trådar ;) alltid lika kul att se hur någon motbevisar andra ^^ men hur lång tid kan det ta för tjäran att sugas in?

Jag tjärar enbart utsidan längst ner, vid sömhålen, så att tjäran går in o motverkar att bakterier kommer in.
Använder Lantmännens , den är lättflytande.

Tjärar under hela hoven ända upp på ballarna, då och då ända upp över sömmarna på utsidan.

Hur har ni det med tjäran? Jag upplever att det torkar så himla långsamt och bara är kladdigt i evigheter? har haft min stående på gången i en halvtimma och tillslut gett upp och släppt in henne i boxen igen men då känns det som att det kladdar av och försvinner i torven. funderar nästan på att ta ut hårblåsen ;)

Tjäran ska ju torka upp och döda bakterier - gör mest nytta på undersidan av hoven och ffa i strålfårorna och på strålen. Jag tjärar där det behövs när det behövs, just nu mittstrålfåran som börjat blir lite djup.

På utsidan använder jag torsklevertran, ffa kronranden hela vägen runt men jag gör hela utsidan för det ser fint ut :D Regelbundet hela året, kanske 1 g/vecka vintertid och oftaste sommartid. Hovarna hålls smidiga och "mjuka" även sommartid, blir med lättarbetade för hovslagaren och spricker inte lika lätt.

Oftast gör jag det (den grejen som behövs för stunden) innan ridning, efter ridning eller på morgonen. Beror helt på om hovarna är torra eller inte. Sedan ut direkt eller in i boxen, det "försvinner" inte utan ger sin effekt ändå.

Har man värsta lerbadet i hagen kanske det ger mindre effekt men då bör man nog snarare göra något åt lerbadet än orora sig för vad man smörjer på hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 143
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Görel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund