Var tar mässingsbetten vägen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 118
S

SanchoPancho

Jag skulle ha ett alldeles vanligt tredelat mässingsbett till mitt tävlingsträns. Jag tänkte att det kan väl inte vara så svårt att få tag på. Glubus brukar ju finnas och de duger bra.

Var på Bidermans och de visade sig att de hade slutat saluföra Globus mässingsbett eftersom de hört att de skulle kunna ge allergiska reaktioner. De sålde endast Sprenger och nog för att de är till tävlingstränset men 750 spänn tänker jag inte lägga på ett bett som inte ens håller sig blankt. :crazy:

Jaha så jag kikade in på Hööks hemsida och nog måste jag vara blind för det fanns inte tredelade mässingsbett. Har de också slutat säjla det?

Har både ett globus, ett Goldmedal och ett Sprenger och måste säga att de båda billigare varianterna har jag tyckt varit bättre än sprengerbettet. Nu vet jag inte riktigt hur det är med vinklarna i munnen för hästen men skillnaden att rida med dem är ju inte så stor.

Nu tillbaks till min fråga, vad hänt med mässingsbetten? :(

Sv: Var tar mässingsbetten vägen?

Enligt en viss importör av spanska och portugisiska bett så är mässing helt ute, han säljer nästan bara rostfritt och svartjärn numera... :crazy: :eek: (Jag som ville haaaa!)

Jag var på Hööks och köpte mig ett tredelat GM för bara någon vecka sedan, de hade även massor av andra bett i den serien. Och Globus har ju nästan nyss kommit med ett nytt, tredelat muffbett i gulmetall. Nä, jag tycker inte att det borde vara så omöjligt att få tag i! :D

Det finns bett i gulmetall att köpa. De ser ut som mässing men är rostfritt stål. Kanske bättre med tanke på att vissa påstår att mässing kan utlösa reaktioner. Vet inte själv om det är bra eller inte. Det påstås ju både att de är bättre än stål och att de är sämre. Inte lätt att veta vad som är sant.

Men globus har ju?
Nu vet inte jag vart du bor men stenbergs läder har både två- tredelade i mässing/gulmetall. Tror tom att de finns med fasta ringar?

Hej S!

Har de inte på Hästbiten? De brukar ju ha Globus, i alla fall bridon-muffbettet. Men det kanske är lite skarpt? De svarar raskt och sakligt på frågemail från sin sida i alla fall, även om de inte har bilder på webben.
www.hastbiten.se

Tessan

Men hallå där!
Snygg häst du har på användarbilden! :angel:

Visst är han flott! De enda ridbilder jag har på mig själv. Synd att jag inte passade på att ha en ännu större och plufsigare tröja på mig eller hade ett ännu större nosludd! Men han jobbar ju i alla fall bra på bilden :)

T

Hmn, ja tycker att man ser mässingsbett i de flesta ridsportbutikerna här i alla fall.
De är nästan lika vanliga som de i rostfritt stål, hittade utan problem ett när jag skulle köpa till mig.. Och de flesta butikerna brukar ju kunna ta hem om det är så.

Ja, men äggbett, muffbett. Fasta ringar. Det är inte vanligt. Mest bara Globus som gör dem.

Tessan

Jo men egentligen är det väl inte så svårt att få tag på på internet, nu har jag ju fått massa bra tips så det skall nog gå bra. Men grejen var att jag blev så paff när det var så svårt att hitta här i krokarna. Trodde att det var ett av de vanligaste betten. Ville bara höra vad om någon visste något om det men det verkar ju som om de finns kvar så nu är jag nöjd :smirk:

Det är möjligt. Själv skulle jag inte vilja ha med lösa ringar, men det är ju jag, det. (Sen vill jag inte ha mässing över huvud taget, men det är ju en HELT annan sak.)

Någon som vet varför det finns så få ägg/muffbett i världen? Är det p g a deras oförtjänta rykte att ha "hävstångseffekt", vilket jag inte vet vad folk fått ifrån. Jag tycker det är både snyggare och trevligare för hästmunnen.

Tessan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka