Var söka efter vuxen hund?

Lilla

Trådstartare
Var söker man efter vuxna hundar? Verkar svårt att hitta vuxna hundar som omplaceras som ej är problemhundar.
Jag som inte är inne i hundsvängen behöver tips på var man söker bäst.

Sv: Var söka efter vuxen hund?

Jag tror att det beror på att det inte är så många som vill omplac sina vuxna hundar som fungerar bra! fast ibland så finns det faktiskt riktigt bra hundar ute till salu...

Vad söker du för ras?

du kan ju ringa runt och höra med lite uppfödare. Där kan man få tag på bra vuxna hundar som inte längre kan/ska användas i avel av olika anledningar. Även vunxna fodervärdshundar placeras ut i bland. Men det hänger ju lite på vad du ska ha hunden till. Måna "vanliga" omplaceringar är också bra, lite smått ouppfostade kanske men det finns många vältränae exemplar som placeras ut för att matte/husse fått barn eller nytt jobb osv och känner att de inte kan hinna med träningen lika mycket.

Håller med Jolanta, är hunden väluppfostrad och utan olater gör man sig nog inte av med den i första taget.
Det är väl isåfall oftast allergi, men de flesta vuxna hundar som säljs brukar ha någon form av problematik.

Sen beror det väl på vad man tycker är problem?
Vad tycker du är problem?

Usch vad tråkigt. Hoppas du hittar ett riktigt bra hem!
Själv hade jag tuen att hitta en bra omplacerig :)

Hoppas det också... :( Hon är en skitrolig hund, riktig träningskamrat, men hon tycker inte att barn är allt för kul, och sen är det bara att inse att jag aldrig kommer ha samma tid nu som när jag fått barnet... Då har hon det bättre utan mig, i ett annat hem!

Kolla de raser du är intresserad av på rasklubbarnas hemsidor. Där brukar det finnas även info om vuxna till salu. Vi skaffade vår fina springer så. Jag vet att det ligger vuxna cockrar och springrar ute på www.springerklubben.org resp www.cockerklubben.com som ju är de raser jag har och följdaktligen de sidor jag kikar in på ibland, och jag kan tro att det kan vara likadant på andra rasklubbssidor.

Lycka till!

Har pmat dig.

Ras är inte så bestämt men jag vill ha en lite större hund som har ett lugnt temperament.

Jo jag har förstått att det är svårt att få tag i en sådan hund...lite smått ouppfostrad är en sak men den måste vara snäll.
Som problemhund för mig räknas om den är opålitlig eller har stora problem med olika saker.

Eftersom det är din första hund, och du-som jag förstått på tidigare inlägg- känner dig lite osäker, så skulle jag råda dig att inte ta något som ens liknar en problemhund. Det finns snälla, trevliga vuxna hundar som omplaceras p g a skiljsmässor, sjukdom etc, och uppfödare som omplacerar hundar som är färdiga med aveln. Försök hitta en sådan, och fundera på vilka raser du kan tänka dig och vad du vill göra med hunden. Vill du träna aktivt eller mer ha en mysig promenadkompis? Självklart finns det enorma variationer inom raserna, men det ger ju i allafall en fingervisning.

Har du provat hundrastestet "vilken hund passar mig" på www.pedigree.se ? Om inte annat så är det en lite kul grej (och nej, enligt testet skulle jag inte ha cocker - för mkt pälsvård- men testet vet ju inte hur kortklippt min cocker är :D...)

Lycka till!

Tack för tipsen!
Nej det är ju precis så jag tänker, att jag vill ha lite av en "läromästare" om man kan säga så om en hund.
Jag vill ha en mellanstor/stor hund som kompis,mys och promenader.
Tips på ras?

På blocket finns det massor av annonser om omplaceringar. Borde kunna finnas någon som passar.:)

Du kan ju alltid lägga ut annonser på nätet oxå!

Finns tex.
saljes.se
Blocket.se

sök på google på säljes sidor så får du upp hur många som hellst, lägg ut en annons och se vad du får för svar!

*vill ha nu!*

Tack vare många av er har jag bestämt mig, och jag vet att det blir rätt den här gången!Tack för allt stöd i min andra tråd.

KUL! Lycka till, och ta tid på dig och hitta en lämplig ras och en trevlig hund! Det är värt den extra tiden att leta efter något som passar bra. Det är ju så lätt att bli FÖR ivrig när man gärna vill något :)!

Kanske en vuxen och stabil Golden eller Labbe, förutsatt att det är en hund som har levt som sällskapshund och trivs med det livet? Inom dessa raser finns ju stora variationer; alltifrån lugna promenadvovvar till hundar som verkligen behöver arbeta för att må bra. Egentligen är de ju jakthundar, men många har (på gott och ont) avlat mot sällskap och utställning i stället, och en sådan hund kan nog vara en ypperlig aktiv sällskapshund. Kolla rasklubbarnas hemsidor!

Senast ändrad:

Tack, jag ska ta det lugnt!

En labbe skulle jag gärna ha.

Jag stötte på samma problem när jag letade hund och det slutade med att det blev en vovve från Irland. Många på Buke ifrågasätter varför man adopterar ifrån utlandet och jag kan hålla med om att det är bättre att hjälpa dem som redan finns i Sverige, men vad gör man när de skriver att hunden inte kan lämmnas själv hemma, inte gillar barn, inte går ihop med andra hundar och inte gillar andra djur överhuvudtaget? Nu säger jag inte att det alltid är så här men jag letade länge utan att hitta en vuxen omplaceringhund utan div. problem i bagaget..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
677
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka