Här kikar vi rätt ned i vårt 140 liter stora plastfack.
Hårdplast:
Vår mjölk köps i en tvåliters plastflaska. När en sådan blir tom, sköljer jag ur förpackningen, och klipper sedan upp ett kryss på sidan. Syns bäst på den översta flaskan. Häri stoppar jag ned all hård plast som ska slängas under veckan. Ibland blir det lite större förpackningar, och då blir antingen krysset större - eller förpackningen mindre. Då med sax eller kniv.
Jag har en tom dunk spolarvätska, som väntar på att bli inblandad då något för stort vill kastas, men den har väntat i åtminstone nio veckor.
(Samma förfarande används för pappersförpackningar.)
Mjukplast:
Stoppas ned i en brödpåse. Då det är dags för sopkärlet pressas så mycket luft som möjligt ut ur påsen, som sedan viras till och knyts ihop.
(Samma förfarande används för restavfall, dvs kökets soppåse.)
Varje vecka blir det en liten brödpåse och en tvåliters mjölkflaska ned i 140-liters-utrymmet.
Det här kärlet tömdes sista gången sent i december 2020, och gången efter det klarade inte sopbilsföraren av att backa upp till mina tunnor, utan fick bärgas från platsen. Efter det har jag gömt undan mina tunnor, delvis för min vägs skull, delvis för att jag anser att fyraveckorstömning är något för ofta i mitt hushålls fall.
Visa bifogad fil 68090