Sv: Var skulle ni registrera min korsning?
*kl*
Hej igen alla!
Vad roligt med så kraftiga reaktioner på min bild. Jag blev helt paff ska jag ärligt säga men sedan fick jag rannsaka mig själv.
Jo, hade jag sett den här bilden på ett forum hade jag nog också blivit upprörd, så det var dumt att lägga ut den.
Jag tänkte först "Men hallå vad alla överreagerar". Sedan tänkte jag "Men hade jag låtit H hållas med sin lek om det varit förra årets föl?" Svaret där är nej. I det fallet var barnet aldrig med inne i hagen med mig om jag inte hade pappa med och fölet i grimskaft. Min ettåring har nämligen en helt annan personlighet än detta föl, god som guld men sprattligare, busigare och betydligt lättare bak.
Hade hon fått hållas om alla hästarna varit i hagen, också hennes egen ponny? Nej, det hade hon inte. Jag litar inte på hennes ponny. Han har blivit illa behandlad av alltför många barn i sin dag och har inte tålamod med dom. Är hon i hagen med hästarna annars? Ja, men bara hållandes mig i handen eller i min famn.
Till skillnad mot vad många av er verkar tro är barnet aldrig i hagen utan mig. Hagen är tjugo meter från huset, så hålla henne från hästarna helt är ganska omöjligt, men hon är jätterädd för elstängslet och skulle aldrig gå in om inte jag öppnade grinden först.
Angående senaste kommentaren är det nog inte riktigt jämförbart. En flock hungriga unghingstar och ett tjugoårigt förståndigt sto med tre veckor gammalt föl är inte samma sak. Min dotter har umgåtts med våra hästar sedan hon var nyfödd. Samma hästar har funnits i flocken. De känner henne, hon känner dom. I en hage med unghingstar som bråkar hade jag inte släppt in henne, även utanför den hade jag hållit henne under sträng uppsikt.
Det här tillfället var faktiskt (nu kommer många att bli väldigt upprörda, det förstår jag) nästan magiskt. Det började med att H bar grenar, och fölungen, som dittills varit skygg för andra människor än mig, blev intresserad. Hon följde det nyfiket på avstånd. När fotot togs hade hon precis vågat sig så nära som ni ser.
Fölet funderade och funderade medan H höll låda och visade hur hon skulle göra. Efter ett tiotal människohopp tog också fölet mod till sig och klev över pinnhögen. Det var häftigt att se kontakten mellan de två. Jag tror att de kommer att få ett härligt liv tillsammans.
Ni som tror att alla hästar är galna bestar som tar alla chanser över små barn, ni har aldrig träffat mina. Jag vet också att de kan vara farliga, naturligtvis, men varför de plötsligt skulle löpa amok bara för att det är ett barn i hagen förstår jag inte. I det här fallet var det ett försiktigt föl, en hästtant (som stod bakom mig) och inga störningar utanför hagen.
Bara så att ni förstår bakgrunden. Jag tycker så här i efterhand också att det var en aning dumdristigt.
Men föl och barn fick en underbar kontakt.
Jag tror jag skapar en ny tråd om detta på hästhanteringsforumet, så kan vi diskutera vidare.