Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hos SH
sen frågar jag mig varför man siktar på att avla på en sådan korsning, men det finns säkert någon anlednin som jag inte kommer på....
hos SH
sen frågar jag mig varför man siktar på att avla på en sådan korsning, men det finns säkert någon anlednin som jag inte kommer på....
man måste inte betäcka allt, bara för att det råkar vara ston...Fast många använder ju kallblodstravare som ridhästar. Och jag tror att en korsning kallblodstravare/PRE har en bättre möjlighet att bli en trevlig ridhäst, än vad en renrasig kallblodstravare har.
Eftersom de inte går att regga en korsning i stamboken för kallblodstravarna så är det SH som gälllerHej!
Jag har en liten korsning PRE/Kallblodstravare. Var skulle ni registrera den, som korsning i kallblodstravarstamboken eller i SH? Spelar det någon roll för ev framtida avel?
Har PRE börjat räknas som fullblod? I vilka raser har PRE använts för att förbättra ridbarheten?*kl*
PRE har tillsammans med andra typer av fullblod i generationer använts för att förbättra ridbarhet hos olika hästraser.
sanning med modifikation, för alla de "raser" som är accepterade i swb är från stamböcker med samma egenskaper och användningsområde som de svenska varmblodiga ridhästarna. Ursprungligen korsade man in fullblod och det är dessa 50/50-korsningar som är "halvblod"...My point exactly. Vill man provocera kan man till och med hävda att "rasen" är en korsning, eller hur?
Men jag vill inte provocera. Jag vill bara inte bli påhoppad med kritik som inte har med min fråga att göra.
Det där är väl också en sanning med modifikation, man godkänner fortfarande engelska fullblod rakt av, och de avlas i princip uteslutande på en snabb galopp och ett psyke som funkar på tävlingsbanan. Inte vad jag skulle kalla "samma egenskaper och användningsområde" som de internationellt gångbara hopp- och dressyrhästar som ASVH strävar efter .sanning med modifikation, för alla de "raser" som är accepterade i swb är från stamböcker med samma egenskaper och användningsområde som de svenska varmblodiga ridhästarna.