Var sitter era kejsarsnittsärr?

Pallas

Trådstartare
Jag har blivit förlöst med kejsarsnitt två gånger och har ett ärr efter detta. Det sitter ner i "busken" och är ungefär 15 cm långt. Det har läkt väldigt dåligt och är brett och knallila, 2,5 år efter senaste förlossningen, men det syns ju knappt för att det sitter så lågt.

På de flesta bilder jag sett på andra så sitter deras ärr högre upp. Jag vill inte lägga ut bilder på mitt eftersom det sitter 2 cm ner i könshåret... Kan det vara för att jag är förlöst i förtid (1 respektive 2 månader) som mitt ärr är längre ned? Eller är det vanligare i USA att det läggs längre ned?
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Jag har mitt lite högre upp, någon cm över busken:angel: det är ca 13 cm långt, svårt att mäta det är bara ett tunnt streck men det är ju 15 år sedan.

Jag har också bikini snitt, har hört att de inte brukar ta bikinisnitt vid akuta kejsarsnitt men jag är glad att de gjorde de, det syns ju inte med trosor på:p

Tror du inte att det beror på att de skurit i samma två gånger som det blivit brett och lila?

Fast mitt blindtarms ärr ser nästan ut så, fast de sa att det berodde på att jag fortfarande växte när op gjordes:angel:

Men det är klart, din mage har ju växt en gång till sen första gjordes, kanske beror det på det?
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Jag hade två akuta snitt och jag är också kosmetiskt glad att det blev bikinisnitt. Jag har inte två ärr, utan de har skurit bort all tidigare ärrvävnad, i alla lager. Jag hade fasansfulla sammanväxningar och nervproblem efter första snittet, så min läkare tog sig tid att försöka rätta till det (det lyckades). Tror att det läkt så fult för att jag helt enkelt har dåligt läkkött. Alla mina ärr är otroligt fula, även de som sytts omsorgsfullt.
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Jag är snittad fyra gånger. Har det lika lågt som du. Typ nån fingerbredd upp från blygdbenet samt drygt 15 cm långt. Ja eller efter sista förlossningen så har jag 1½ ärr för de skar lite vilse. Så från mitten av det vanliga så har de skurit lite uppåt, så det ser ut som om jag har en glad mun.

Numera är ärret fint, men jag har precis som du haft jättebekymmer med ärrbildning och sammanväxningar. Då tredje barnet föddes så fick de klippa upp ig med sax (de inre lagren) de lade ner er ett jättearbete på att få bort ärrvävnad -och de har lyckats ganska bra.


Jag är inte förlöst i förtid -om vi inte räknar sista som man fick förlösa något tidigare men vid planerat snitt pga blödningar.



Gira
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Mitt sitter ca 1 cm nedanför buskagets överkant, ca 15-16cm långt skulle jag tro, använt ögonmått.
Är snittad 2 ggr. 1:a ggn akutsnitt 2 mån tidigt.
2:a ggn snittad i samma snitt.

Tycker det är ganska "osynligt", inga tjocka tydliga ärr alltså.
Fast vet såklart inte hur det kommer se ut när det läkt helt färdigt denna gången, är ju trots allt bara 3 veckor sedan det blev "nyöppnat".

Hade inte våran kamera varit på service så hade jag kunnat fota om någon hade velat se.
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Har blivit snittad för 5mån sedan. Mitt snitt är ovanför "busken" och oxå lite lila och knöligt-jättefult!
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

mitt ärr sitter precis i "bilringsvecket" och det är nog den rand som är minst framträdande på min mage, som är FULL av snygga bristningar på längden och tvären - rutmage har definitivt fått en ny innebörd :rofl:... Dessutom syns det ju inte eftersom det är dolt av min stora hudpåse på magen som inte tänker dra ihop sig.

Men jag blir väldigt nyfiken...
Jag hade en hel del sammanväxningar vid mitt tredje snitt och det lär ju inte ha blivit mindre efter detta... Är det något som de faktiskt KAN åtgärda? Hade ingen aning om det...
(jag har rent mentalt inte riktigt gått med på att jag inte ska ha fler barn och detta med sammanväxningarna har varit ett av mina skäl MOT fler graviditeter... :angel: )
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

De försöker ju lägga ärret strax ovanför blygdbenet, iaf det läkare talat om för mej.
Mitt ligger ngn cm ovanför blygdbenet, inte riktigt 15 cm långt & är rosa,jag är snittad för snart 4 månader sedan.
Jag blev sydd med stygn på insidan som fick upplösa sig själva så jag har inte ärr efter agraffer tex, bara ett rakt, tunt sträck.
Var alla har könshåren är ju oxå olika så det bästa är ju att mäta var blygdbenet sitter.
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Vet inte vad det är för sammanväxningar men har läst om en kändis som fick sammanväxningar som de fått åtgärda genom att operera in nät i magen på henne.
Det var ju ganska extremt & akut eftersom hon fick svåra smärtor men jag antar att det inte är ditt problem eftersom du satt vid tangentbordet & skrev det;)
I vanliga fall har de nog kunnat operera & sära på sammanväxningarna men ju mer operationer desto större risk ärdet väl för att sånt ska hända.
Har du ont av detta?
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Anna Book var det du menade och hennes bukhinna brast väl vill jag minnas. DET är inte så bra...

Sammanväxningar = ärrvävnad = det går inte att "sära på" utan det är liksom en enda härva av diverse ärrvävnad under snittet.
Nej, jag har inte ont av det, men det ligger som en liten "klump" under snittet och det är svårt för den som opererar att skära sig igenom.
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Ok, I see...Ngn form av bråck då kanske?men då ska man väl ha ont har jag fått för mej.
Men har inte ngn läkare kommit med råd eller förklarat om man kan göra ngt åt det hela?
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

mitt var precis vid könshåret och syntes inte dom enda som såg ärret efter 1 år var sambon och plastikkirurgen, inga andra har varit så nära att dom sett ;) ..... Hade agraffer...

Borde gå att göra ärrkorrigering? Fråga plastikkirurg :idea:
En del får ju dock att ärren växer "vad det nu heter"... att det breddar sig och blir fult, man kan ha dåligt läkkött osv?
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Jag fick ju rejäla sammanväxningar efter första snittet. Jag pratade med min förlossningsläkare om det och när det blev kejsarsnitt även andra gången så sade han att han skulle försöka rätta till det. Han skar sonika bort all ärrvävnad och sydde nogsamt ihop varje skikt för sig. Vet inte om han använde någon annan teknik än läkaren gjorde första gången (annan läkare)? Han kunde givetvis inte ge några garantier för att det inte skulle växa ihop igen, men för mig lyckades det iaf. Jag vet inte om detta är något som man gör i Sverige, om det inte är fråga om ett nytt snitt. Har pratat med andra kvinnor med sammanväxningar och enligt dem säger sjukvården typ: "tyvärr, det där får du lära dig att leva med!"...
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Hmm. Mitt ärrsitter ungefär 2 cm ovanför blygdbenet. Fick det för snart 1½ sedan och det är brunt och bleks hela tiden. På vissa ställen är det hudfärgat. Ärret sitter lågt och syns inte ens i lågt skurna trosor. En jag känner fick snittet högt upp och det syns fast hon har byxor på sig. Dessutom är det snett, inte så snyggt alls.
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Mitt är oxå lite snett och bågformat. Ser ut som en glad mun.
Är era sitt helt vågräta??
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Rakt förutom ett miniskutt(om man kollar millimetrar), jag kräver inte att läkarna ska behöva använda linjal när de skär i en, hade det varit största problemet hade jag nog inte skaffat barn;)
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Jag har vertikalt snitt. Min dotter var så stor så de ville inte riskera att behöva göra ett bikinisnitt först för att sedan ändå behöva snitta ett vertikalsnitt. Mitt snitt är ca 17 cm och är tunt som en sytråd. Jag har inga sammanväxningar överhuvudtaget och jag är snittad 3 gånger.

Efter tredje snittet fick jag bråck i ärret så jag är alltså uppskuren en fjärde gång då de la in ett nät för att hålla bukhinnan på plats. Jag hade inte jätteont av bråcket men det var besvärligt när det putade och jag fick alltid gå i controltoptrosor som var stenhårda. Läkaren ville först inte operera mig, det var onödigt tyckte han. Men mitt liv var ju så begränsat av bråcket. Som när jag handlade fick jag bära kassarna en och en och samtidigt hålla en hand på bråcket så det inte putade för mycket. När jag påstod detta så tyckte han att min man skulle hjälpa mig...Då frågade jag honom hur mycket han hjälper sin fru, då var det inga diskussioner om operation mer!
 
Sv: Var sitter era kejsarsnittsärr?

Lite OT men hur går det när du har nät?får du rida eller anstränga dig på såna sätt?eller ska du vara försiktig med allt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 534
Senast: nejlica
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 316
Senast: Imna
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 461
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp