Var registrerar man en ridponny/halvblodskorsning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Om pappan till fölet är godkänd ridponny och mamman är halvblod (med gröna papper), vad registrerar man avkomman som?

Sv: Var registrerar man en ridponny/halvblodskorsning?

Beror väl lite på hur stort det är om det kan bli ponny eller växer över. Men om de inte har ändrat reglerna så är fölet en godkänd ridponny. Halvblod är godkänt inom ridponnyaveln.

Om man säger att det blir en häst på 155 cm i mankhöjden som vuxen, registreras den ändå som Svensk Ridponny. Får den tävla bland hästar?

Det är väl vad jag vet storleken på hästen som styr och inte rasen som avgör om du får tävla i häst eller ponnyklasser..

Det handlar inte om hur stor hästen är utan vilken ras den har. Halvblod som blir ponnymått får reggas i ASVH.

Klart att den får tävla mot stora hästar, där är det inte heller ras som betyder något. Det finns t ex flera övervuxna connemaror som tävlar bland stora hästar.

Så, var reggar man en fölunge som förväntas bli minst 155 cm hög om pappan är godkänd ridponnyhingst och mamman är halvblod med gröna papper?

Min häst är somm är efter godkänd halvblodshingst och connemarasto är reggad som Svensk ridponny och han är ca 157 cm hög . Du kan regga den inom ASVH också om mamman är renrasigt halvblod som avkomma efter icke godkänd hingst.Det är betydligt billigare att regga i Asrp en ASVH.

Antingen i ASRP som renrasig ridponny eller i ASVH som halvblodskorsning med grå papper och raskod 59. Personligen skulle jag valt ASRP.

Okej, då vet jag. Tusen tack för hjälpen! :)

Förresten, är sådana korsningar eftertraktade? Finns ju mycket stora hästar nu.. sällan man ser en häst som är "lagom" alltså runt 155 cm.. alla är ju inte jättelånga liksom.. ;)

Visst finns det marknad för hästar mellan 150 - 159. Men de har inte alls samma priser som lite större eller mindre har. Dessutom brukar de vara svåra att sälja innan de är tre och de ska helst vara ridna då också.

Aha, okej.. befarade det! :)

Liknande trådar

Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: warg
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel (fel tråd?) Iallafall, hur blir papprerna på en häst efter Axell's Camaro? Som bara är godkänd i Zfdp. Helt ny i det här. Han är om jag...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Wingates
·
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 874
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka