Var på "kurs" igår!

M

miss_willow

Var på \"kurs\" igår!

Ska man kalla de kurs? En trevlig tjej som berättade om deras produkter och "att man bara måste" ha de till sin häst... Var där med min kompis och hon är helt såld.
Produkterna var svindyra, 1000-2000:- för typ två månader.. Och att alla som tävlar höga klasser i hoppning alltid ger sånt till sina hästar men deras hästar presterar ju mycket mer än min, då känns det ju rätt onödigt...
Alltså ska man tro på vad säljare som säljer fodertillskått berättar? Jag tror att till viss del är nog de mesta sant men ändå... Min häst klarar sig utmärkt på havre, betfor, korn, saltsten, hö och havre. Och så får han b-vitamin på våren. Är lite rädd för att mixtra :confused:.
´Min häst presterar ju inte super mycke, åker på träningstävlingar ibland och han rids varge dag ca en timma.
Vad ger ni för extra till era hästar??
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

min häst får hö, hösilage, korn och lite krafft protein och hon rids också ca en timme om dan. Jag tror inte att man måste köpa sånt och sånt foder. Huvudsaken är att det passar din häst....
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

Du har rätt!!!
Man ska inte hålla på och mixtra med vitaminer, mineraler mm, om man inte VET att hästen har ett underskott.

Jag tycker det är väldigt ofta man ser/hör folk som ger diverse olika preparat till sina hästar, och när man börjar fråga så vet dom inte riktigt fullt ut varför. Dom gör det för någon sa att det var jätte bra!
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

men en sak ja blev lite fundersam över va om salt..

att hästen inte känner behov av salt?
ska man då ge lite salt till hästen varge dag?
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

Men det kan väll inte vara rätt eller :confused:. Vad ska man då med saltsten till? Där är det ju meningen att kusen ska slicka i sig när den behöver/vill ha!

Skillnad kanske om man har en elithäst som svettas mycket och som går många hårda pass, men annars.... låter inte som någonting man ska göra!
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

Ang salt så behöver en häst i träning ca 80g/dag eller mer. Det får dom inte i sig via saltsten. 80g är ca 1/2 dl vilket är rätt mycket.
/M
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

Det är inte alla hästar som faktiskt slickar tillräckligt på sin saltsten. Min hästs saltsten har t.ex inte minskat märkbart alls i storlek de senaste månaderna så nu överväger jag att börja ge henne salt i maten i stället.

Tillräckligt med salt är otroligt viktigt för hästen!
Det binder vattnet. För lite salt -för lite vatten dricker hästen. Dricker hästen för lite äter den också mindre. En ond cirkel.
Men ger man t.ex Kraffts mineraler innehåller de ett tillskott på salt och man kan nog räkna på hur mycket det ger och om man behöver ge mer?
Dessutom är det nästan omöjligt för en häst att bli saltförgiftad, svårt att ge för mkt med andra ord.
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

men om man har saltat hö då??
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

hehe kan inte låta bli å tycka att det låter så otroligt äckligt med saltat hö (tycker jag :o ;)) men är ju himla fiffigt! Jag vet inte hur man ska räkna då? Har aldrig saltat hö själv, hur mycket saltar man?
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

haha ne de tyckte jag också första gången..

Inte en aning? det är därför jag undrar... vet bara att de sa att om man hade saltat hö så behövde man inte ge salt? :D
 
Re: Var på \"kurs\" igår!

Förr saltades ALLT hö, för att inte dra åt sig fukt, men då hade man heller inte 25 kg's hårdpressade balar utan löshö eller löspressat...lite synd att man gått ifrån det. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 039
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 326
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har lite frågor angående vad jag stoppar i pållen. 1. Vad är att föredra, hel eller krossad havre, varför? 2. Hur lång hållbarhet är...
Svar
7
· Visningar
1 278
Hästmänniskan Min stallägare sade igår att hon funderar på att slopa kornet+ havren och endast ge kraft grund + betfor. Jag ställer mig nog...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp