Var på Dalsjöfors slakteri idag...

ancan

Trådstartare
...blev mycker väl emottagen. Kompisens shettis Skrållan skulle få somna in efter mkt problem i bakknäna... :(
Allt gick bra, och jag fick klappa henne i pannan det sista, och sedan sköt dom henne,hon var död innan hon tog i marken.

Men till saken, där kom en tjej i 25 årsåldern och avlivade sin märr+1 årsavkomman!!! Enligt veterinären så var det inget större fel på någon av dom, men de hade inga större förutsättningar på tävlingsbanan! :eek:

Först blev jag ledsen och lite arg, tyckte väl de kunde sålt dom istället,åtminstone 1 åringen som ju aldrig fått en chans här i livet :crazy:

Men sedan när jag satt där i bilen hem och funderade så insåg jag att ägaren kanske var rädd för att de skulle vandra mellan olika hem, och att hon på detta sättet ändå visste "var dom var någonstans"...

Mina egna funderingar, hur hade ni tänkt och trott?

Hade du klarat av att slakta en liten busig 1åring som var frisk???

Sv: Var på Dalsjöfors slakteri idag...

Usch vad hemskt....

Vet du vad det var för fel på stoet och avkomman???

Nej jag hade inte klarat av att avliva någon som är frisk.

Hera skrev:
Usch vad hemskt....

Vet du vad det var för fel på stoet och avkomman???

Nej jag hade inte klarat av att avliva någon som är frisk.

Vad jag förstod så var dom friska, ägaren "trodde" inte på stoet i avel, och på avkomman på travbanan...(enligt veterinären, jag pratade inte med ägaren själv...)

Jag har oxå varit med i Dalsjöfors när min kompis var tvungen att avliva sin häst. Jag blev så förvånad att hästen var så lugn, trodde att hon skulle vägra gå in och hålla på att konstra sig men hon följde efter som en liten hund.

Jag tycker det verkar helt sjukt om fölet var friskt.. Det går ju bara att spekulera om varför hon gjorde det men tyvärr så finns det dom som helt enkelt inte bryr sig och som har tröttnat på att ta hand om sina djur.

Kan inte förstå att vet diskuterar detta med en annan djurägare han borde hållit käft.
PL

Fan va hemskt! :eek:

Människor ska då alltid ta andras liv i sina händer....

peter_lundin skrev:
Kan inte förstå att vet diskuterar detta med en annan djurägare han borde hållit käft.
PL

Det var jag som frågade honom om fölet, jag kunde inte låta bli att undra när han showade på väg uppför slaktrampen...han var så vacker!!!

Jag vet faktiskt inte. Det var en veterinär utsänd av livsmedelsverket, och han sa egentligen ingenting som var "farligt" eller otillåtet... vem som helst kunde se att det inte var några större fel på hästarna...

Men min fråga gällde ju inte veterinärens ord utan om ni kunde tänka er att göra samma sak, dvs ta bort era djur för att de inte har några större möjligheter inom tävlingar ???

Är det rätt att tänka så? eller borde man leta efter en bra ägare, och glädjas med dom om det nu skulle bli en stjärna? Eller bara en mkt trevlig pålle i allmänhet?

Livet kändes inte rättvist när det lilla fölet fick dö så ung...

Jag tycker kanske att man borde planera och tänka igenom sin avel innan sådant här händer...

känns som att det lätt blir så med travare, det finns ju nästan ingen som vill ha en, förutom (nu generaliserar jag usch usch) ungar som inte har råd med bättre och mest flänger när dom orkar.
det är himla synd för travare är så fina.

men nej - jag skulle aldrig kunna tänka mig göra så.

Vaddå lätt blir så med travare.....de flesta som har travare har dom som aktiva travare och flänger inte runt på ryggen på dom :crazy: och inte är det fjortisar heller.....

Men jag skulle inte kunna slakta en ettåring om det inte var stora fel på den......

Nja, ettåringen hade jag nog behållt, om det inte varit stora exteriöra avvikelser eller något annat större fel, annars så skulle den nog få en chans att visa sitt på travbanan ändå, kunde jag inte hålla på själv så kan man ju annars kanske leasa ut, om man inte vill sälja. Sälja en ettårig travare som ridhäst hade jag nog däremot inte försökt med tror jag. Världen är ju inte logisk ibland, så även om oddsen är högre, så finns det hästar som på pappret är odugliga, men som visar sig vara lyckträffar. Charmen med avel.

Nej jag skulle inte kunna ta bort ett friskt djur. Det ska man bara göra om de är sjuka. Men det finns folk till allt :mad:

Det var synd på åringen att den skulle få sluta sitt liv så fort :cry: . Det finns ju en hel del som vill ha Varmblods travare som inte har gått på banan som de kan utveckla till fin ridhästar. Mamman till fölet kunde väl fått gå som sälskap till någon anna häst eller så kan det ha funnit någon som visst ville ta föl på henne.

Men, men nu blev det inte så. Det finns mycket att fundera på runt detta.

Man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tvivlar på att jag skulle kunna slakta en fullt frisk 1-åring.
Tror det skulle gnaga för mkt i samvetet resten av livet...

Nilaya skrev:
känns som att det lätt blir så med travare, det finns ju nästan ingen som vill ha en, förutom (nu generaliserar jag usch usch) ungar som inte har råd med bättre och mest flänger när dom orkar.
det är himla synd för travare är så fina.

men nej - jag skulle aldrig kunna tänka mig göra så.

Hur många travhästuppfödare känner du till som avlar för att skicka fullt friska ettåringar på slakt :confused: ........eller för att sälja dem som ridhästar vid ett års ålder :confused:

Om du på fullt allvar menar att "det lätt blir så med travare" är du ute och cyklar....

Visst låter det konstigt att en ägare beslutar sig för att slakta en fullt frisk ettåring, men utan att veta vad som ligger bakom beslutet och om hästen verkligen var helt ok är det omöjligt att döma........och att en veterinär diskuterar saken med en annan djurägare gör mig minst sagt upprörd. :mad:

Jag hade inte klarat av att slakta en fysiskt och psykiskt frisk häst... Eller nåt annat djur heller för den delen...

lsz skrev:
Hur många travhästuppfödare känner du till som avlar för att skicka fullt friska ettåringar på slakt :confused: ........eller för att sälja dem som ridhästar vid ett års ålder :confused:

Om du på fullt allvar menar att "det lätt blir så med travare" är du ute och cyklar....

Visst låter det konstigt att en ägare beslutar sig för att slakta en fullt frisk ettåring, men utan att veta vad som ligger bakom beslutet och om hästen verkligen var helt ok är det omöjligt att döma........och att en veterinär diskuterar saken med en annan djurägare gör mig minst sagt upprörd. :mad:

om du kollar på Fodervärd, medryttare, till salu så är det travarna som lyser starkast där. Alltså "blir det lätt så med travare"
Hör väldigt ofta folk på travet som säger att hästen skulle nog kunna bli en trevlig ridhäst, om den inte funkar på travet. Sanningen är ju den att de blir ofta inte trevliga ridhästar utan ett enormt stort jobb och travtränaren har oftast inte ens suttit på en travhäst själv o vet inte ett smack om hur han har förstört hästens chanser att bli en trevlig ridhäst.

Vad gäller slakten, så bryr jag mig inte, bara slakten gått rätt till. Det är var o ens ensak att bestämma ödet för ett djur som fötts i människans vård. Hellre döden än ett liv som ständig foderhäst!

Har du en aning om hur många andra raser .som går till slakt friska .!!

Jag har en vänn som har slakteri och jag kan säga att det är en bråkdel som är travare .
Så att enbart travhäst ägare skulle skicka sina hästar till slakt är inte helt sant.

zilla skrev:
Har du en aning om hur många andra raser .som går till slakt friska .!!

Jag har en vänn som har slakteri och jag kan säga att det är en bråkdel som är travare .
Så att enbart travhäst ägare skulle skicka sina hästar till slakt är inte helt sant.

Vilka andra raser gäller det då?

Vi pratar icke utdömda unga hästar.

Jag vet då ingen som slaktar friska femåringar av rasen halvblod, Connemara, arab, mfl. ??
Hur det är med galoppörer vet jag inte, har ingen inblick i den världen.
Min granne föder upp ardenner bara för slakt, det är ju oxå en annan sak.

Så ta hemskt gärna reda på vilka raser som skuttar in på slakteriet i sin bästa ålder, för jag är banne mig nyfiken. Kanske det finns hemliga hästägare som inte vågar stå för det de gjort och därför hör man inget om det?

/jenny

När jag var där så var det ett 6 årigt halvblod .en fjording ålder ? + ett russ som var sjuk den hade fång.

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka