Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

hagel

Trådstartare
Inte nog med att vi människor blir tjockare och tjockare, vi överför dessutom detta på våra husdjur :crazy:.

Maten är ett otroligt viktigt sätt att "bonda" med varandra på och vi gör det både med våra djur och den mänskliga familjen och vännerna. Med andra ord: feta hundägare har feta hundar.

Vad tycker ni om insatser som det här: www.pet-slimmers.com ?

Är det bara ett sätt för foderföretagen att tjäna pengar eller är det ett stöd som vi människor i dagens samhälle behöver för att inte överföra vår osunda livsstil på våra djur?

Tekniskt sätt så behöver vi ju inte dessa bantningsfoder. Vi kunde ju bara ge hunden mindre av det vanliga fodret. Är det för svårt psykiskt för oss att minska portionerna istället?

Har vår omtanke och kärlek till djuren gått till överdrift?

Sv: Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

Utöver dom som ger hundarna pannkakor mm så är problemet att folk är så okunniga kring vad som är lämpligt att fodra hundar med. Det köps kassa skitfoder tex icas, doggy, pedigree mfl.
Till sig själva kan folk vara noggranna men dom bryr sig inte om att lära sig mer om hundmat.

Precis som när människor äter skräpmat och tillsatser mm så får även hundarna problem med vikt och hälsa.

Själv är jag ordentligt påläst och noggrann kring hund och kattmat men slarvar till mig själv :o

Det behövs nog, tyvärr. Många är alldeles för dåliga på att dels utfodra och motionera si,a hundar rätt, dels blir många hemmablinda och accepterar övervikt på djuren.

Tänker inte göra nått större inlägg då jag inte kollat länken men spontant känner jag att det inte är något nytt att folk älskar ihjäl sin djur. Men det handlar långt ifrån bara maten som bov i dramat. Vist skulle bantningsfoder kunna vara överflödiga men det är absolut inte så enkelt som att bara dra ner på den vanliga fodergivan(men alltså inte ge förmycket foder självklart). Även hundar behöver få fylla sina bukar och deras kroppar behöver få arbeta med mat precis som att man inte kan minska hömängden i all oändlighet till hästarna.

Dock har vi alldeles för många människor som inte bara mata sina hundar med ost och pannkaka dagligen, den ända motionen hundarna får är de minuter de tar att gå till brevlådan eller varvet i rastgården. Där skulle jag personligen tro är en minst lika stor bov är som all överflödig onyttig mat som dessa hundar tillåts äta varje dag.

Nej, de ska ju självklart inte svältas ;).

Men precis som för oss människor så räcker det ju med att äta normala mängder sund och bra mat för att gå ner det överflödiga och sluta upprätthålla övervikten. Övervikten stammar ju från en överfodring och fodras det istället med samma gamla vanliga kvalitetsfoder i (för hundens storlek) normala mängder så går den också förhoppningsvis i lagom takt ner till normalvikt.

Bantningsfodret gör ju egentligen mest att vi kan fortsätta ge stora portioner, kanske för att stilla vår egen oro för att hunden "inte blir mätt".

Är det så att acceptansen i samhället av mänsklig övervikt har ökat, vilket i sin tur gör det mer accepterat att hunden också har några "trivselkilon"? Detta gör oss så mer hemmablinda, för "alla andra" är ju också överviktiga.

Utöver dom som ger hundarna pannkakor mm så är problemet att folk är så okunniga kring vad som är lämpligt att fodra hundar med. Det köps kassa skitfoder tex icas, doggy, pedigree mfl.
Till sig själva kan folk vara noggranna men dom bryr sig inte om att lära sig mer om hundmat.

Precis som när människor äter skräpmat och tillsatser mm så får även hundarna problem med vikt och hälsa.

Själv är jag ordentligt påläst och noggrann kring hund och kattmat men slarvar till mig själv :o

Instämmer för fullt!

Kan tillägga att när min Wahidah åt torrfoder så fick hon alltid äta LITE för att inte bli tjock, trots enorma mängder motion. Sedan började jag ge färskfoder... Vips kunde jag ge i princip vilken mängd som helst och hon höll vikten perfekt! Jag kunde både ge lite för lite (och hon var fortfarande lugn, mätt och avslappnad) och mycket mer än vad hon borde behöva utan att hon för den sakens skull pendlade i vikt. Inte på alla färskfoder, tex VoH fungerar hon inte alls på, men på de foder som hon mår bra av så märks det verkligen en positiv skillnad på alla sätt och vis. Det har i sin tur fått mig ännu mer intresserad av hundmat och nu barfar jag, mycket för att ha full koll på vad hundarna får i sig men också för att hon ska få mer berikning av maten.

Nej, de ska ju självklart inte svältas ;).

Men precis som för oss människor så räcker det ju med att äta normala mängder sund och bra mat för att gå ner det överflödiga och sluta upprätthålla övervikten. Övervikten stammar ju från en överfodring och fodras det istället med samma gamla vanliga kvalitetsfoder i (för hundens storlek) normala mängder så går den också förhoppningsvis i lagom takt ner till normalvikt.

Bantningsfodret gör ju egentligen mest att vi kan fortsätta ge stora portioner, kanske för att stilla vår egen oro för att hunden "inte blir mätt".

Det dumma med de bantningsfoder och lightfoder jag sett är att de är ungefär precis tvärt emot vad man borde ge hundarna för att banta dem.
Istället för att skippa spannmålen, som ofta gör att hundarna blir "pluffsiga" och lätt går upp i vikt, så öser man på med MER spannmål än någonsin och knappt något kött alls.

Jag har sett något bantningsfoder till katt som faktiskt innehöll mycket mer kött än det "vanliga" fodret. Där hade man minsann kommit på något. Jag tycker det är synd att hundar, som är gjorda för att äta i huvudsak animaliska grejer, tvingas äta så mycket vegetabilisk skit som de faktiskt knappt kan ta upp någon näring från. Inte konstigt att hundar lever korta liv, får så många konstiga sjukdomar, har så mycket mag- och tarmproblem, har så tråkiga pälsar, bajsar tre ton per stinkande(!) skit per dag osv. :(

I mitten av augusti i år så fick jag hem en ny liten underbar hund. Eller ja "liten" är fel ord att använda eftersom hon var fet som fan.

22,1kg vägde hon. Hon orkade knappt gå 4km långa promenader och mådde verkligen inte bra alls, varken mentalt eller fysiskt.
21207_1376746129.jpg

Det hon hade fått var Standardts foder för aktiva hundar, eftersom husets andra hund hade dålig aptit och det var lättast att ge båda hundarna samma foder. Det, i kombination med ingen motion... Ja det märks ju på hunden.

Jag tog inte ens med mig något torrfoder hem när jag hämtade henne. Istället började jag direkt att ge färskfoder, Nordic Spannmålsfri. Det gav jag för att magen skulle vänja sig vid färsk mat. Den andra veckan hos mig började jag ge några kycklingvingar och annan lättsmält barf-aktig mat utöver färskfodret. Från den tredje veckan hos mig så har hon barfats på heltid.

Hon fick hela tiden fodermängd anpassat efter 19kg hund, eftersom det var vad jag trodde att hon skulle väga. I övrigt gjorde jag inget speciellt med henne utan gav samma grejer som till min andra hund. Efter två veckor såg hon ut såhär och vägde 21,4kg:
56376_1377807911.jpg

För ungefär 1½ vecka sedan vägde hon ännu mindre. 18,6kg. Jag ger henne mer mat än någonsin och vi gör inget mer speciellt än att gå normallånga koppelpromenader. Hon får också springa lös ibland, men inte jätteofta eftersom hon haft en muskelskada som vi tar det försiktigt med. Nu har hon dock enorma mängder energi och är helt.. knäpp :D
70307_1385930955.jpg

Bantningsfoder? Jag tror att jag skippar det faktiskt.

Håller med.

Jag hoppas fler inser vikten av att lära sig om hundfoder, eller iallafall tar hjälp av kunniga för att utforma lämplig foderstat.
Och förstår att hundar behöver motion och aktivering!

Hon är så fin! Det syns stor skillnad på hur magen är formad :)

Ja och hon var så bred ovanifrån att man hade kunnat använda henne som matbord... Nu är hon mer så som man förväntar sig att en saluki ska vara ;)

Här ser man skillnaden mellan henne och Wahidah ganska bra, och nu är Aysu mindre än Wahidah:
1185898_234678183347236_1035210836_n.jpg

Kan tillägga att hon, när hon kom till mig, fick ha en väääldigt ställbar sele på sig för att öht kunna ha någon av min utrustning på.
Efter några veckor kunde jag ändå få på den minsta selen jag hade till Wahidah om jag spände ut alla band så mycket det bara gick.

I mitten av november var den selen så stor på henne att den bara skvalpar runt på kroppen, trots att allt nu är inspänt så mycket det bara går. Den är för stor runt halsen, runt bröstkorgen, i bakre kanten av bröstkorgen.. Överallt!
Här ser man hur den hänger på henne när hon står stilla, och den ska alltså sitta tätt intill kroppen egentligen.
1451965_264558650359189_648118082_n.jpg

Nåja, nog med bilder från mig. Jag har nog fått fram vad jag vill ha sagt ;)

Jag tror det är den vanliga maten folk ger hundarna som är boven.

Ett exempel:
26481985-7p7dg.jpg

Jag tror det är den vanliga maten folk ger hundarna som är boven.

Nu tjatar jag igen, meen min Wahidah har ALDRIG fått människomat. Visst har hon någon gång stulit saker, men aldrig så att jag gett henne kakor, hela skinkbitar, ost eller annat som verkar vara populärt att ge när de tigger. Hon fick sitt torrfoder, punkt. Dessutom i mycket mindre mängd än vad som rekommenderades för hennes vikt. Så var det oavsett vilket torrfoder hon åt.

Absolut, det är säkert en del i det hela.

KL.
Den stora frågan är ju varför vi proppar i hundarna mat. Det tycker jag är intressant :). Hunden blir glad över mat och ägaren över responsen den får från hunden.

En intressant grej är ju att man observerat att katters fetma inte i lika hög grad följer ägarens övervikt som hos hundar. Alltså, en smal människa kan ändå ha en fet katt. Forskarna tror att det beror på att katter i högre grad är duktiga på att manipulera sina ägare :D.

Jag har hört saker som, "man lever ju bara en gång, såklart de också måste få unna sig/njuta" :banghead:

Nu tjatar jag igen, meen min Wahidah har ALDRIG fått människomat. Visst har hon någon gång stulit saker, men aldrig så att jag gett henne kakor, hela skinkbitar, ost eller annat som verkar vara populärt att ge när de tigger. Hon fick sitt torrfoder, punkt. Dessutom i mycket mindre mängd än vad som rekommenderades för hennes vikt. Så var det oavsett vilket torrfoder hon åt.

Fast jag har inte påstått att du gjort det heller. Jag har svarat på hagels inlägg.

Samma här. Jag kan leva en dag på lussebullar och pendlar några kilon upp och ner hela tiden. Hundarna däremot är i toppform och har minutiöst genomtänkt foderstat. Fast de får iofs både matrester, slattar när de tigger och en del träningsgodis ;)

Nja, jag har haft en hund med ätstörningar efter svår vanvård. Den andra hunden i bostaden fick avlivas på grund av svält.
Henne gick det inte att dra ned på maten för mycket, hon blev bland annat sjuk av att försöka dricka sig mätt på vatten.
Inte ens bantningsfoder var någon bra lösning i längden. Hon fick vara lite överviktig.
Men det är ju ett undantagsfall.

Absolut, det är säkert en del i det hela.

KL.
Den stora frågan är ju varför vi proppar i hundarna mat. Det tycker jag är intressant :). Hunden blir glad över mat och ägaren över responsen den får från hunden.

En intressant grej är ju att man observerat att katters fetma inte i lika hög grad följer ägarens övervikt som hos hundar. Alltså, en smal människa kan ändå ha en fet katt. Forskarna tror att det beror på att katter i högre grad är duktiga på att manipulera sina ägare :D.

Jag har fått slita mitt hår för att få min lillkilles dagmatte att förstå att man inte behöver mata en hund 2ggr/dag på dagtid. Jag vill ge min hund maten själv och det räcker utmärkt med mat morgon och kväll för en vuxen hund. Men av någon anledning gillar pensionärer att mata djur.... Och nej min hund håller inte på att dö av hunger för att han slickar lite i en tom matskål, fast det verkar hon tro ibland :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka