Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

Sv: Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

Jag har hört saker som, "man lever ju bara en gång, såklart de också måste få unna sig/njuta" :banghead:

Ja.. så varför leva ett långt, sunt liv när man kan leva ett kort, fett, lat och med dålig självkänsla. ;) Bland det dummaste argumentet, men det är väl för att bortförklara allting.

Och OT, bor du här nere nu?? Hojta till om du och bruksvavvan vill med ut och spåra någon gång :)

Jag är lika. Hundarna får färskfoder, både mat och hundar vägs noggrannt. Vill inte ha några tjockisar.
Visst, de får smaka lite av det vi äter och en del träningsgodis slinker ner men de är ändå fina i hullet eftersom de motioneras ordentligt.

Själv kan jag äta superbra i vissa perioder och leva på choklad i andra...

Jag tror nog att det är brist på motion snarare än för mycket mat som är största boven i dramat. Snittet var väl drygt 1 timme om dagen och de flesta hundar är ju i koppel jämt...

Kl

En tanke, precis som red-chili påpekar så kan en "smal hund" vara sjukt bred över ryggen och alltså gå med ordentlig fetma fast att man med otränat öga tycker att hunden från sidan ser trimmad och fin ut. Kan detta va en del i dramat om vi dessutom tänker in att folk är hemmablinda?

Närmast till hands tänker jag på min förra schäfertik som lyckades hoppa ut från mosters balkong och försvinna i centrala torvalla/Östersund (lång historia :banghead:).
Men när vi slutligen hittade hunden(efter ca 60min) hade en äldre tant tagit hand om hunden och gett henne ordentligt med mat för hunden var ju sååååååå mager och kvinnan hade absolut inga planer på att heller lämna tillbaka hunden som vi uppenbarligen svälte....

Nu vart hunden överlyckligt över att få se sin matte så hon hade inga planer att stanna hos någon främling :p
Så här "mager" va hon (gick inte att länka bara bilden från IPaden tyvärr)
http://www.pedigreedatabase.com/german_shepherd_dog/dog.html?id=526359-karga-landets-znika

8 år senare såg hon näst intill lika dan ut i hullet från sidan sett men kollade man över ryggen kunde man få en smärre chock för hon var ordentligt överviktig sista året(trots att hon inte fick annat än det torrfoder hon ätit hela livet,fast i mindre dos men motionen var då väldigt begränsad pga hennes rörlighet och jag antar att det är lite speciellt med utfodring av äldre hundar)

Om kvinnan som hittade busa hade ägt hunden kan man ju bara tänka sig hur hon skulle sett ut.....

Senast ändrad:

Är det så att acceptansen i samhället av mänsklig övervikt har ökat, vilket i sin tur gör det mer accepterat att hunden också har några "trivselkilon"? Detta gör oss så mer hemmablinda, för "alla andra" är ju också överviktiga.

Ja, det tror jag. Sen om det verkligen är så eller inte kan jag inte säga, men det verkar ju så.
En äldre hund rör sig mindre utan att ägaren drar ner på fodermängden. Likaså verkar det vara rätt vanligt att "det gör inget att han är lite rund, han är ju ändå så gammal". Att de sen förkortar sina djurs liv verkar inte spela någon roll.

Maten är ett otroligt viktigt sätt att "bonda" med varandra på och vi gör det både med våra djur och den mänskliga familjen och vännerna. Med andra ord: feta hundägare har feta hundar

Det där är väl oerhört generaliserande? Jag känner många överviktiga hundägare och de har alla hundar i jättefin form! Man kan som människa vara överviktig av olika orsaker , tex sjukdom, utan att man är en "dålig" djurägare som fetgöder sitt djur. Att säga att feta personer har feta hundar är ju att idiotförklara dom lite som hundägare.

Har alla magra hundägare magra hundar då?

"Bondar" man med sin hund genom mat? Godis vid träning kanske men på vilket sätt mer?

Jag har fått slita mitt hår för att få min lillkilles dagmatte att förstå att man inte behöver mata en hund 2ggr/dag på dagtid. Jag vill ge min hund maten själv och det räcker utmärkt med mat morgon och kväll för en vuxen hund. Men av någon anledning gillar pensionärer att mata djur.... Och nej min hund håller inte på att dö av hunger för att han slickar lite i en tom matskål, fast det verkar hon tro ibland :crazy:

Fast det finns alltid undantag. En av mina hundar har gastrit, magkatarr. Hon måste äta 4 gånger om dagen så magen har lite att arbeta med hela tiden. Att svälta henne längre perioder går inte. Det blir alltid nåt litet att äta på precis innan läggdags för att hennes mage inte ska bli sur.

En intressant grej är ju att man observerat att katters fetma inte i lika hög grad följer ägarens övervikt som hos hundar. Alltså, en smal människa kan ändå ha en fet katt. Forskarna tror att det beror på att katter i högre grad är duktiga på att manipulera sina ägare :D.

Många verkar tro att katter ska ha hängmage. Jag hade en kund som kom in och ville prata lite kastering för sin hankatt, för hon ville att han skulle bli "sådär rund och go som kastrerade katter blir". Det fick bli ett samtal om vikt och leder osv innan tiden bokades. Om det gick in eller inte låter jag vara osagt.

Det har även kommit in kunder som bokat tid för att katten blivit smal (har bekanta sagt). När de sen kommer in så kommer de med en helt normalviktig katt i toppform och som mår superbra!

Det är konstaterat genom forskning att en av riskfaktorerna för fetma hos hundar är övervikt hos ägaren.

Självklart har inte alla överviktiga människor överviktiga hundar. Men en större andel av de feta hundarna har överviktiga ägare. Jag borde kanske ha skrivit: "feta hundar har feta ägare" istället :).

Fast det finns alltid undantag. En av mina hundar har gastrit, magkatarr. Hon måste äta 4 gånger om dagen så magen har lite att arbeta med hela tiden. Att svälta henne längre perioder går inte. Det blir alltid nåt litet att äta på precis innan läggdags för att hennes mage inte ska bli sur.

Jag kunde förtydligat att jag menar friska hundar :)

Vore intressant att se det i procent hur många fler hundar som är överviktiga hos överviktiga ägare än hos smala ägare. Svenska siffror....för jag anser det vara enorm skillnad på vår djurhållning och kunskap om kost för både folk och fä här mot England och USA. .

Jag tycker snarare att många överviktiga djurägare vill bättre för sitt djur just pga sin medvetenhet om vad övervikt innebär.

Bantningsfoder tror jag har en viktig roll för alla kastrerade och ickefriska hundar. Man kan inte alltid bara minska till yttepytte potioner, magen måste få jobba också. Över lag tycker jag att svenskarna är ett väldigt upplyst folk gällande alla djurs kost mot utlandet och jag tycker nog att hundarna äter bättre föda än någonsin med alla färskfoder mm som fått en riktigt bra spridning på marknaden. Dock kunde vi verkligen motionera våra hundar mer, även om vi även här är bättre än de flesta länder.

Fenomenet med att föra över en onyttig livsstil på hunden känns inte så särskilt svenskt även om det finns i liten mängd. Däremot tror jag det är betydligt mer förkommande i USA och England där man har en rätt annorlunda syn på husdjur.

kl

Jag har träffat många djurägare som verkar vara medvetna om att deras djur är överviktigt men verkar tycka det är ok och är inte villiga att göra något åt det. "Ja så är han lite rund också, hihi" är en vanlig kommentar. Sen tror jag sällan de är medvetna om just HUR mycket övervikt deras djur faktiskt har, det finns en allmän okunskap i hur en normalviktig hund ska se ut - för att inte tala om en normalviktig katt! Det behövs mer info om vad normalvikt är och varför det är så viktigt att hålla djuren i bra hull.

Skrämmande är även att många veterinärer är så spaka när det kommer till överviktsfrågan. Istället för att vara raka och tydliga så jamsar de bort ämnet och säger lite vagt att det "skulle ju vara bra" och "kanske kunde väga lite mindre" :banghead: Jag tror de generellt behöver bli tydligare och ge djurägare stöd och hjälp i hur mycket djuret bör väga och vad man ska göra för att komma dit.

Ja.. så varför leva ett långt, sunt liv när man kan leva ett kort, fett, lat och med dålig självkänsla. ;) Bland det dummaste argumentet, men det är väl för att bortförklara allting.

Och OT, bor du här nere nu?? Hojta till om du och bruksvavvan vill med ut och spåra någon gång :)

Du anar inte hur ofta det tas till. Vet inte hur många gånger man hört det när man fint försöker förklara att deras hund är lite tjock och att de Bara ska ge bantningsfodret och inte kakor, leverpastej, skinka, köttbullar osv osv osv. :meh:

Jag vandrar runt lite, bostadslös :D, och befinner mig inte i Sölvesborg längre men om jag flyttar ner en omgång till kanske jag hör av mig :)

kl
Jag har träffat många djurägare som verkar vara medvetna om att deras djur är överviktigt men verkar tycka det är ok och är inte villiga att göra något åt det. "Ja så är han lite rund också, hihi" är en vanlig kommentar. Sen tror jag sällan de är medvetna om just HUR mycket övervikt deras djur faktiskt har, det finns en allmän okunskap i hur en normalviktig hund ska se ut - för att inte tala om en normalviktig katt! Det behövs mer info om vad normalvikt är och varför det är så viktigt att hålla djuren i bra hull.

Skrämmande är även att många veterinärer är så spaka när det kommer till överviktsfrågan. Istället för att vara raka och tydliga så jamsar de bort ämnet och säger lite vagt att det "skulle ju vara bra" och "kanske kunde väga lite mindre" :banghead: Jag tror de generellt behöver bli tydligare och ge djurägare stöd och hjälp i hur mycket djuret bör väga och vad man ska göra för att komma dit.

Är inte särskilt "överennskommet" om vad övervikt är bland veterinärer heller, eller tas på särskilt stort allvar bland vissas egna hundar. Trots kunskaper att använda forskningsbaserade tabeller för hullvärdering, även tabellerna lämnar mycket utrymme för egen tolkning. En labbe kan bevisligen vara fet i den enas händer och normalviktig när nästa tar över den (jag tyckte den var fet).

Problemet med övervikt hos djur är ju att ägaren ofta ser precis lika tjock ut. Det gör att det blir väldigt svårt att prata med ägaren om hundens övervikt utan att denne tar mycket illa upp och stänger ute allt helt. Förutom att man kan förlora en klient så gör det även att det kan vara direkt olämpligt att ta upp om hunden kommer in för något som kräver att ägaren följer tydliga instruktioner hemma eftersom detta riskeras att glömmas bort.
Det är inga problem generellt att säga till Kurt att hans jakthund är fet och skulle behöva banta x kg för att må bättre och ha mer ork i skogen. Det är alla de andra fallen.

Med andra ord: feta hundägare har feta hundar.

Men det där stämmer ju inte, inte ens lite grand.
Visst finns det gott om både feta människor och feta hundar, men bland dem jag känner kan jag inte se något mönster av att de skulle höra ihop med varandra.

Jag tycker snarare att många överviktiga djurägare vill bättre för sitt djur just pga sin medvetenhet om vad övervikt innebär.

Precis så.:bow:

Överviktiga är inte automatiskt korkade.

KL

Jag är lite tjock nu, men hundarna och min sambo är inte tjocka utom gamlingen som är lite rund men på väg ned till sin normalvikt nu när vi kan röra oss mera igen.
Men han är bara tjock för att han inte fått röra sig ordentligt pga han blivit opererad i tassen och till slut fick vi amputera.
För mig kändes det inte rätt att dra ned på maten hur mycket som helst när han inte kunde röra sig och var uppenbart deppig och maten var han iaf lite glad över.
Jag har hellre en tillfälligt lite tjock hund än en jätteledsen hund.

Ändå får dem äta så gott som allt, kakor, skinka, ost, bröd, potatis, kött osv utöver deras färskfoder som dem får som är deras huvudsakliga mat.
Trots det blir dem inte tjocka med sin normala motion.
För oss är det normalt att gå promenader om ca totalt 1mil/dag.
Det är iaf normalt för våra dvärgar, vår nya riesen behöver mera motion så hon cyklar sambon med + att hon har lekdagar med en kompis några ggr i veckan så hon får rasa av sig ordentligt och utöver det tränar alla hundarna mer eller mindre rallylydnad.

Men skulle min mor som är en pinnsmal liten tant ha hundarna så skulle de snart vara asfeta...

Det är konstaterat genom forskning att en av riskfaktorerna för fetma hos hundar är övervikt hos ägaren.

Självklart har inte alla överviktiga människor överviktiga hundar. Men en större andel av de feta hundarna har överviktiga ägare. Jag borde kanske ha skrivit: "feta hundar har feta ägare" istället :).
Det hänger väl ihop med att feta ägare helt enkelt inte rör sig lika mycket och därav inte motionerar hunden lika mycket?

Annars tycker jag oftast äldre människor har överviktiga hundar, dom verkar mer benägna att sticka till dom godsaker hela tiden :o

kl

Folk förstår inte hur mycket lite övervikt kan påverka hunden eller katten negativt. :/

Men det där stämmer ju inte, inte ens lite grand.
Visst finns det gott om både feta människor och feta hundar, men bland dem jag känner kan jag inte se något mönster av att de skulle höra ihop med varandra.

Håller verkligen med. De som jag ser har feta hundar har det oftast pga brist på intresse och tid att motionera dom ordentligt. Andra har överviktiga hundar pga ren okunskap i hur mycket foder de ska få. Jag ser absolut ingen trend i att det tjocka människor sitter och moffar i sig godsaker hela dagarna med högerhanden och samtidigt matar hunden med samma saker med vänstern......

Att det sen finns en trend i anrda länder med att förmänskliga hundarna och klä dom i olika kläder, köra dom i vagn och mata dom feta...vist. men inte här i Sverige. Skulle gärna se en svensk källa på de här påståenderna för jag tycker det låter riktigt fördomsfullt.

Det hänger väl ihop med att feta ägare helt enkelt inte rör sig lika mycket och därav inte motionerar hunden lika mycket?

Nja, man måste vara REJÄLT fet för att inte orka motionera hunden! Till skillnad mot hundar så verkar det vara i stort sett omöjligt för en människa att gå ner i vikt genom att motionera mer utan där är kosten a och o.

Då vet du inte mycket om fetma när du säger att den hänger på brist på motion. Många, många gånger hänger den ihop med sjukdom och genetik.

Jag är numera "ingift" i en jägarfamilj där samtliga, även min gubbe är kraftigt överviktiga. Alla jakthundarna skulle nog slå samtligas hundar här när det kommer till konditon, muskler och hull. De är i form för att jaga hela dagar när som helst på året. De här är inga hundar som går koppelpromenader ett par tim om dagen och får springa lös på en äng ett par gånger i veckan. De ligger i stenhård träning med cykling, hela helger i skogen med träning osv. Har sett jaktlaget...det är en samling runda äldre gubbar. Och en samling kanonfina hundar.

Har överviktiga ickejagande vänner också med sällskapshundar. Ingen av dom är fet för att de är lata. Ingen av dom har feta hundar.

Fetast hund har en tjej som är mer intresserad av hänga med kompisar och shoppa kläder än motionera sina två hundar. De kissar mest på en gräsplätt utanför huset eller inne. Hon är otäckt smal.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka