Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

Sv: Vår onyttiga livsstil överförs på hunden

Då vet du inte mycket om fetma när du säger att den hänger på brist på motion. Många, många gånger hänger den ihop med sjukdom och genetik.

Vart skrev jag det?
Är man fet orkar man inte lika mycket, det borde väl alla veta och det var det jag menade!
Jag har bara 15kg övervikt men känner mig inte lika pigg och glad när jag är ute och går som när jag vägde vad jag bör väga, så är man ännu större kan jag tänka mig att det är ännu tyngre.

Jag träffar flera feta människor som har överviktiga hundar, så det där varierar nog starkt.

Jag skyller däremot inte min övervikt på något som så många verkar göra, jag är överviktig på grund av att jag äter dåligt och rör mig för lite. Inte genetik eller sjukdom :cautious:

Du skrev ju att bristen på hundens motion hängde ihop med att en fet ägare inte orkade motionera den och eftersom tråden handlar om att överföra sin livsstil till hunden så tolkar jag ditt inlägg som att problemet bottnar i ork. Jag menar att feta personer vist kan motionera sina hundar så att de iaf är normalviktiga....det är ren bullshitt att de inte orkar. Om de vill är en annan sak. Precis som om smala vill motionera sina hundar.

Feta med hund finns givetvis för feta hundar finns hos alla typer av folk. precis som vältränade hundar..... därav ser jag ingen trend, växande problem kopplat till ägarnas vikt. Sen ökar fetman i Sverige ....av olika orsaker.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skyller däremot inte min övervikt på något som så många verkar göra, jag är överviktig på grund av att jag äter dåligt och rör mig för lite. Inte genetik eller sjukdom :cautious:

Fast vadå skylla på? I vissa (ganska många) fall beror ju övervikt på medicinering eller genetiska sjukdomar.

Jag har tex en medicin som jag äter vid behov och jag går direkt upp i vikt av den och när jag slutar äta den går jag ned igen utan att äta något annat än vad jag alltid gör och motionerar som vanligt.

Men visst, det finns många som skulle gå ned i vikt av att äta bättre mat och röra sig mer också.
Men som för mig spelar det ingen roll om jag svälter mig och springer marathon när jag går på den medicinen för jag går inte ned i vikt iaf det sitter liksom fast tills dess att kuren avbryts.
Så det är ju inget jag skyller på...

Feta med hund finns givetvis för feta hundar finns hos alla typer av folk. precis som vältränade hundar.

Precis. Jag har bekanta som (tragiskt nog) har massor av fördomar om överviktiga, men deras hund är en av grannskapets fetaste...

Jag tycker att resonemanget är helt uppåt väggarna, att människor med övervikt skulle har hundar med övervikt.

Jag dras med lite övervikt, kan jag gå ner 7-8 kg till så vore det toppen. Detta betyder dock inte att min hund dras med någon övervikt. Du som säger att du har 15kg övervikt, är dina hundar överviktiga? Skulle din hundar alltså vara mer överviktiga än min eftersom du har mer övervikt än jag? Nej jag får inte resonemanget att gå ihop alls.

Jag träffar ofta överviktiga hundar, sen vem som håller i kopplet varierar mycket, det är människor med övervikt, med undervikt, med normalvikt, det är gamla, unga och i medelåldern.

*Kl

Jag tro det ar stor skillnad pa sverige och andra delar av varlden.
Jag som bor I Canada traffar dagligen hundar som ar "all muscle" som ar sa grasligt feta att det ar ackligt. Jag ar intresserad av vikt vs motion och fragar ofta hur mkt hundarna vager. Ar hunden tjock hor man valdigt sallan "han vager si och sa men ar for tjock". Oftast heter det "han vager xx and is all muscle" aven nar hunden latt kunde ga ner manga kilo och ma mycket batter av det.

Jag blir sjalv glad de fa ganger nagon pa eget bevag sager att min kille ar rund. Da ar det alltsa inte bara jag som ser det. Han ar enligt min mening inte sjukligt fet men eg skulle jag haft mer muskler och mindre hull pa honom. Det ar dock inte helt latt att fodra lagom utan att fa en mat rabiat hund och motionera tillrackligt samtidigt som jag ska hinna stimulera honom mentalt samt jobba och ta hand om familjen.

Jag tycker att resonemanget är helt uppåt väggarna, att människor med övervikt skulle har hundar med övervikt.

Jag dras med lite övervikt, kan jag gå ner 7-8 kg till så vore det toppen. Detta betyder dock inte att min hund dras med någon övervikt. Du som säger att du har 15kg övervikt, är dina hundar överviktiga? Skulle din hundar alltså vara mer överviktiga än min eftersom du har mer övervikt än jag? Nej jag får inte resonemanget att gå ihop alls.

.
Jag har inte skrivit att det är så.

Ni menar alltså att feta människor har har samma ork som någon med "normal" vikt?

Mina hundar är inte överviktiga. Dom är med ut när jag rider, sambon är ute med dom och jag tränar med dom. Men självklart skulle jag orka mer om jag vägde mindre!

Sedan spelar väl ras roll, vissa hundar behöver ju mer motion än andra.

kl

Min mammas sambo har en fet hund.

Husse tror att kärleken från hunden får han genom mat. För när hundarna står och tigger bredvid honom så är dom hungriga och får mat. Maten är dessutom ett skitfoder. Plus att han ger hundarna en halv leverpastej var och matolja. Detta kan som ibland ges 3 gånger om dagen.

Som jag bråkat med denna människa. Jag ska inte lägga mig i egentligen men när man i princip matar ihjäl sitt djur så kan jag inte vara tyst. Att hunden sedan är ett nervöst vrak är en annan sak som jag också brukar ta upp med jämna mellanrum.

Jag har försökt att påverka karln men eftersom han är bäst i världen och eftersom hans hundar förr i tiden klarade sig på potatis och bröd när de inte hade annat så har han alltid rätt. Jag ska hålla tyst eftersom jag är en okunnig jänta. Jätte kul att höra :wtf:

Nej inte samma ork men tillräcklig. Herregud min rökande sambo som dras med både (rejäl) övervikt, astma och trilskande hälsenor klarar av att ge hundarna tillräckligt med motion...

Vad är "normal" vikt? På vilket sätt menar du att uthållighet har ett normalläge? Tror du att en smal person automatiskt är uthålligare än en överviktig person?

Ja det kan man ju undra.

Jag är en knubbis, men en skapligt vältränad sådan.
Springer både längre och snabbare en brorsan som är smal som ett streck.

Jag har inte skrivit att det är så.

Ni menar alltså att feta människor har har samma ork som någon med "normal" vikt?

Mina hundar är inte överviktiga. Dom är med ut när jag rider, sambon är ute med dom och jag tränar med dom. Men självklart skulle jag orka mer om jag vägde mindre!

Sedan spelar väl ras roll, vissa hundar behöver ju mer motion än andra.

Jag tror ju att alla har sin egen trivselvikt - trivselvikt där man kan äta så man mår bra och inte svälta sig eller äta för mycket och dessutom orka relativt mycket.

Min trivselvikt är ganska hög ca 70-73kg och stl 38-40 i kläder då men eftersom jag bara är 165 lång så skulle nog många tycka jag är lite småtjock då.
Då känner jag mig pigg och fräsch i kroppen och orkar mycket.
Ska jag vara mindre så måste jag träna som attans vilket såklart gör att jag orkar mer men då får jag verkligen slita för det och det är ingen livsstil som passar mig längre.

Så jag skulle nog vilja påstå att jag mår som bäst och orkar mest när jag är lite rund.

Sen är det ju så att bara för man är liten och lätt betyder det ju inte att man är vältränad.
En del är ju bara sån sort som är väldigt smala.
Men man kommer ju inte ifrån att det är lättare att släpa på 50kg människa än 85kg människa i samma kropp.
Ett sunt mellanting tror jag inte man mår dåligt av även om vågen säger några kg för mycket.
Men visst börjar vi komma upp på en ganska rejäl övervikt så är ju ork och kondition betydligt sämre.
Jag får väl hålla med om att jag aldrig sett en otränad 100kg+ klump röra sig varken speciellt långt eller fort.

Vad är "normal" vikt? På vilket sätt menar du att uthållighet har ett normalläge? Tror du att en smal person automatiskt är uthålligare än en överviktig person?

Undrar också detta. Jag har ca 10-15 kgs övervikt. Och mina hundar motioneras och tränas ordentligt. Med samma övervikt joggade jag 12 km utan några som helst problem... Och kan utan problem jogga nu också trots att jag inte joggat på länge och trots min övervikt.

Jag kan dessutom leva på skit men är MYCKET mer noggrann om vad jag stoppar i mina hundar. Även om jag i perioder ger "dåligt" torrfoder pga ekonomin så är jag väldigt noggrann med att hålla de i bra hull och muskler. Har inget med min egen självdisciplin att göra.

Har inget med min egen självdisciplin att göra.

Det är ju enklare att vara disciplinerad mot hundarna än sig själv när det gäller mat tycker jag.
Jag känner ju liksom inte av om de är hungriga eller godissugna, då är det ju lättare att stå emot än om man har suget själv :o

Det är ju enklare att vara disciplinerad mot hundarna än sig själv när det gäller mat tycker jag.
Jag känner ju liksom inte av om de är hungriga eller godissugna, då är det ju lättare att stå emot än om man har suget själv :o

10101010

Exakt! :D

KL

Jag är en "normalviktig" person...men jag skulle aldrig klara av att motionera en hund mycket pga min värk. Alltså borde min hund vara fet pga att jag inte motionerar jättemycket. Nu har jag valt en ras utefter vad jag kan erbjuda så det funkar alledes utmärkt. Sen kompliterar jag hans motion med den fantastiska uppfinningen cykel. Man får då vara bra fet eller rörelsehindrad för att inte kunna cykla. Hade jag däremot skaffat mig tex en labbe hade nog den varit mera....rund. Jag tror motion handlar mer om vilja och intresse än ägarens kropp.

Om vi nu för över våran livsstil på hunden, borde ju hundar till folk som tränar mycket vara väldigt fit. Konstigt nog så finns det feta hundar även här.

Tror precis som du att det handlar om intresse, kunskap och viljan att djuret ska vara sunt och leva länge och friskt. Okunskap är nog det främsta problemet och då hänger det andra på liksom. Jag tror inte folk förstår hur viktigt det är med en vältränad hund för hälsans skull. Det står ju tom listat "fetma" som sjukdom på labbens rasbeskrivning :crazy:

*Kl

Jag tro det ar stor skillnad pa sverige och andra delar av varlden.
Jag som bor I Canada traffar dagligen hundar som ar "all muscle" som ar sa grasligt feta att det ar ackligt. Jag ar intresserad av vikt vs motion och fragar ofta hur mkt hundarna vager. Ar hunden tjock hor man valdigt sallan "han vager si och sa men ar for tjock". Oftast heter det "han vager xx and is all muscle" aven nar hunden latt kunde ga ner manga kilo och ma mycket batter av det.
<snip>

Har man en atletisk (las hyffsat valmusklad med "normal" motion och inte overviktig) Rottweiler sjalv talar de flesta om HUR mycket mer deras hund vager och papekar hur LITEN hund man har. Jag har lart mig att svara att min hund tavlar och maste kunna springa fort och lange, samt hoppa MINST en meter och maste darfor vara i god form.:p

Fast ... naa ... det tycker inte jag.:o Jag ger ALDRIG nagon godis utanfor traning bara for att jag inte skulle kunna hantera ogonen som langtansfullt tittar pa mig medan en droppe dregel sakta faller till golvet sa fort jag narmar mig koket eller ater nagot sjalv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka