Var köper ni erat foder?

M

Mavelic

Ny här på sidan...undrade var ni köper erat foder eller om d ingår i stallhyran?.....Vilket fodermärke råder ni o köpa??

Tack för hjälpen:bow:

Sv: Var köper ni erat foder?

Jag handlar foder på lite olika ställen, hö inhandlas direkt hos två olika bönder. Halm köps av grannens son som fixar så mycket jag behöver. Lucern/Fibergi/mineraler inhandlas på Fodermagasinet, Östergyllen eller Granngården.

Vad du ska köpa för fodermärke och sort beror på vad ditt grovfoder behöver kompletteras med. Alla fodermärken har flera (många!) olika sorter som antingen ensamma eller tillsammans med något annan sort kompletterar eventuella brister i grovfodret.
//marti

Foderinköp är en djungel. Men som en ledtråd är att du bör se över vad det kostar att åka och köpa ditt foder på olika foderfirmor. Ta och sätt dig ner och räkna ut vad det kostar är åka med bilen tex till foder firman . Se även på hur lång tid det tar. Sedan tycker jag att man skall se vad fodret kostar för hästen i dagskostnad (dvs vad kostar fodret per dag är ju beroende på hur mycket du ger.) Ställ sedan detta mot olika foder typer. Vad gäller grov fodret har vi löst det så att vi har gjort upp ett kontrakt med en leverantör som hela tiden ser till att vi har foder vid stallet(fodrar med hösilage). I priset som vi betalar ingår levernas och vi betalar varje månadsslut. Vi är hel nöjda. Kraftfodret kan jag köpa lokalt dvs inga resor (ligger på vägen till stallet)och det gör att jag kan vara mer i stallet och rida och pyssla om min häst.:) Ett sätt att minska kostnaden är att göra gemensamma in köp i stallet. Ofta kan det löna sig att gå ihop flera när kraftfoder,mineraler saltstena mm skall köpas in. Med en större mängd kan man ofta förhandla sig till bra priser.

Jag köper från Krafft och är jättenöjd, får även hjälp med att sätta ihop foderstaten från en av deras foderrådgivare.

Jag köper mitt foder från Krafft och är ypperligt nöjd :smirk:
Jag har oxå ringt Kraffts foderrådgivning och fått mycket tips och råd. Jag bor i ett ganska litet samhälle där Granngården finns så då har jag valt att ge mina hästar Kraffts sortiment. All annan foder finns för många mil från mig... tyvärr kanske..eller inte. Jag e ju nöjd :bump:

Jag köper mitt kraftfoder i lokala Granngården butiken och lokala ridsportsaffären.
Jag tycker du ska köpa svensktillverkat foder.
// Linda

Hö köper jag från en duktig kobonde.
Enslilage och sädkross från en annan duktig kobonde som är granne.
Annat foder köper jag från Johan Hansson, för det är bättre och billigare än Granngården och Krafft.
Vänner till mig köper Åsebro foder, de är inte alls dyra och så har de ett jättebra havrefritt fullfoder.

Var bor du nånstans? Vet man det är det lättare att ge specifika råd :)

Jag ger mina hästar hestekraft, och de älskar det :) Plus att de är fina i päls och hovar och lynne. Så det rekommenderas varmt !! Plus havre/korn/mineraler såklart.

Beror på häst och behov.

Hösilage köper jag genom kontakter (ingår just nu i stallhyran). Utifrån grovfodervärden och hästens behov bestämmer jag mig sedan för vad det blir för kraftfoder som får komplettera.

Just nu är det müslie från D&H (för hästen gick på det innan vi köpte honom och jag ville inte byta direkt) och lusern (eftersom han gått ner i vikt och behöver både fett och muskler på kroppen).

Dessa båda kraftfoder fungerar med det hösilaget vi ger. Förr om åren har jag föredragit havre (behövt ge så lite).

Hö köper vi av bonden som bor granne med stallet.
Hösilage köper vi från en eko-bonde några mil härifrån.
Kraftfoder köper vi från en foderbutik typ 1 mil härifrån, ibland på Granngården.

Höet köper vi av en bekant och havre+korn av en bonde och Krafft från Granngården.
Höet ingår i stallhyran & Krafft vet jag inte:confused: Stallägaren köpte en säck åt mig när han ändå var till GG så just denna månad ingår det i alla fall i hyran:p Då vet jag inte om jag ska köpa det själv i fortsättningen, troligtvis;)

*kl*

Fri tillgång på hö från syrrans åkrar. Helhavre och kornkross samt linfrökuber från Hippo...mineralerna har jag glömt märket på...Allt inhandlas från B*rj*s i Tingsryd:D

Havre/korn och hösilage ingår i hyran. Köper betfor från en tjej som säljer 20 spänn billigare än på granngården. Mineraler, vitaminer och lusern köper jag på granngården.

Hösilage från en lokal bonde. Kraftfoder från lokala motsvarigheten till Granngården. De har de vanliga spannmålssorterna + Hippos sortiment.

Hö och halm köps av en bonde i närheten. Spån köps antingen i balar av en mindre lokal foderfirma eller så hämtar vi själva i transporten på närmaste såg. Kraftfoder köps på granngården.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar