Var köpa program?

Butros

Trådstartare
Är jag den enda i landet som inte piratkopierar program? När jag letade efter programvaruförsäljare på internet hittade jag inte mycket. Bäst och billigast föreföll det vara att köpa dem från amazon.

Har någon något bättre tips?
 
Sv: Var köpa program?

Förmodligen är du inte den enda som inte piratkopierar. T.ex. har nog de flesta företag licenser för sina program... :)

Vet inte alls vad det är för sorts program du är ute efter, men mitt tips är att kolla tillverkarens hemsida. De flesta större programtillverkare har sin egen webshop eller åtminstone hänvisningar till sina återförsäljare. :)
 
Sv: Var köpa program?

Butros skrev:
Är jag den enda i landet som inte piratkopierar program? När jag letade efter programvaruförsäljare på internet hittade jag inte mycket. Bäst och billigast föreföll det vara att köpa dem från amazon.

Har någon något bättre tips?

Vad är det för program du är ute efter? www.dustin.se har lite och sen har faktiskt Åhlens endel.

Förmodligen är du inte den enda som inte piratkopierar. T.ex. har nog de flesta företag licenser för sina program...

Storföretag kanske. Men ge dig inte in på de mindre, då hade du blivit mörkrädd. Rätt ofta man får blunda för vad man ser ute ;).
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Vad är det för program du är ute efter?
Först och främst är det Dreamweaver. Sedan skulle jag vilja ha PageMaker (eller efterföljare) också. Jag berfarar att det blir ett visst hål i plånboken. :crazy:
 
Sv: Var köpa program?

Åhlens city har (eller har om inte annat haft) programmen du letar efter.
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Storföretag kanske. Men ge dig inte in på de mindre, då hade du blivit mörkrädd. Rätt ofta man får blunda för vad man ser ute ;).

Tycker inte att man ska blunda för vad man ser. Vilket jag förmodligen inte kommer att se alls. Det verkar det högst otroligt att jag skulle kolla upp om ett företag hade licens för sina program.

Jag tycker att ett företag som är seriöst ser till att ha de program de behöver till sina uppdrag på ett lagligt sätt. Har man inte råd får man antingen vänta tills man har det eller leta reda på likvärdiga men billigare alternativ. :)

Varför ska jag som konsument behöva betala för en tjänst som någon gjort med en piratkopia? Jag betalar visserligen för personens kunskap också, men jag lär ju inte få rabatt bara för att h*n använder en piratkopia...
 
Sv: Var köpa program?

Monochrome skrev:
Tycker inte att man ska blunda för vad man ser. Vilket jag förmodligen inte kommer att se alls. Det verkar det högst otroligt att jag skulle kolla upp om ett företag hade licens för sina program.

Jag tycker att ett företag som är seriöst ser till att ha de program de behöver till sina uppdrag på ett lagligt sätt. Har man inte råd får man antingen vänta tills man har det eller leta reda på likvärdiga men billigare alternativ. :)

Varför ska jag som konsument behöva betala för en tjänst som någon gjort med en piratkopia? Jag betalar visserligen för personens kunskap också, men jag lär ju inte få rabatt bara för att h*n använder en piratkopia...

Visst håller jag med dig till stor del. Men skulle jag börja ifråga sätta min kunder eller anmäla dem så skulle jag nog rätt snabbt stå utan kunder alls. För egen del handlar det väll om snålhet. Man har vant sig vid att programvara är "gratis" och betallar därför inte för den..

Sen kan man ju ifrågasätta hur stort problem piratkopieringen är, och hurvida den påverkar priset eller inte. Kollar man på Nintendos gamecube där vad jag vet inte finns piratkopiering pga deras egna format så hittar vi världens dyraste spel.
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Visst håller jag med dig till stor del. Men skulle jag börja ifråga sätta min kunder eller anmäla dem så skulle jag nog rätt snabbt stå utan kunder alls. För egen del handlar det väll om snålhet. Man har vant sig vid att programvara är "gratis" och betallar därför inte för den..

Sen kan man ju ifrågasätta hur stort problem piratkopieringen är, och hurvida den påverkar priset eller inte. Kollar man på Nintendos gamecube där vad jag vet inte finns piratkopiering pga deras egna format så hittar vi världens dyraste spel.

Att vänja sig vid att något är gratis är förstås lätt. Jag tror att grejen är den att man måste börja se programmen som en investering likaväl som att hårdvaran är det. Det är ju t.ex. otänkbart att gå och stjäla en dator av nyaste modell bara för att man inte hade råd att köpa den och möjligheten att ta den faktiskt fanns.

Problemen med piratkopiering som jag ser det är att ju mer piratkopiering det blir desto dyrare blir programmen. Tillverkarna måste ju någonstans få betalt för de investeringar som de gjort i utvecklingsarbetet. Man skriver ju knappast ihop ett mer avancerat program på en kväll... ;)

Det är en ond cirkel; folk skaffar priatkopior, företagen höjer priserna, ännu färre får råd att köpa "äkta" programvara och skaffar sig piratkopior, företagen förlorar inkomst och höjer priserna ännu mer och så går det runt varv efter varv.

Har ingen bra lösning på problemet. Tror att det är svårt att som vinstdrivande företag kunna sänka priserna så mycket som skulle behövas för att piratkopieringen skulle minska/försvinna...
 
Sv: Var köpa program?

Hejsan,
Några gånger det senaste året har jag på typ auktionssajter som
tradera köpt äldre programvara som Windows 98, Office97, MS C++ "begangnade" fast med alla papper , skivor & nycklar.

Det är kanske möjligt att det går att finna nyare. Som köpare gör jag inget fel (tror jag) men det är ej korrekt av säljaren även om han sas skickar med allt och ej längre använder den själv. Men eftersom jag gärna vill köra lagligt med antal licenser och så tycker jag det är bättre att köpa & använda dessa licenser än inte. Office97 kanske inte toppar nyförsäljninglistorna direkt.
 
Sv: Var köpa program?

nygammal skrev:
Som köpare gör jag inget fel (tror jag) men det är ej korrekt av säljaren även om han sas skickar med allt och ej längre använder den själv.
Vad menar du att säljaren skulle göra för fel? Om man avinstallerar programmet på sin egen dator och sedan säljer det till någon annan, kan jag inte förstå vad som skulle vara fel.
 
Sv: Var köpa program?

Butros skrev:
Vad menar du att säljaren skulle göra för fel? Om man avinstallerar programmet på sin egen dator och sedan säljer det till någon annan, kan jag inte förstå vad som skulle vara fel.

Jag vet inte. Moraliskt tycker jag det var ok men jag tror någon på jobbet nämde det där om säljaren. Men jag kan säkert få en 15-min
utläggning en gång till av personen ifråga.
 
Sv: Var köpa program?

Dessvärre är jag rädd att även rejäla prissänkningar inte gör nån nytta. Jag är vant mig vid att gå in på nätet och plocka hem vad jag vill ha. Sure, sänk priserna, men jag kommer fortfarande dra hem från nätet.

Visserligen plockar jag mest musik. Och den musik jag lyssnar på säljs sällan i de vanliga skivbutikerna och även om de gör det ogillar jag formatet audio-cd. Jag vill kunna ha det på mp3-spelarn, i DVD:n, i bilstereon, i datorn eller htpc:n och då är det mp3 som gäller..

Sen tycker jag inte det är samma sak som att själa hårdvara. Om jag kan sätta ihop en egen bil i mitt garage som ser precis ut som en BMW med egna delar, har jag då stulit den?

Sen tror jag inte piratkopiering höjer priserna direkt. Möjligtviss bromsar utveckligen. Företagen tar ut vad folk är beredda att betalla. Som sagt kan vi kolla på Nintendos spel som alltid varit svindyra trots att de inte går att kopiera...
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Dessvärre är jag rädd att även rejäla prissänkningar inte gör nån nytta. Jag är vant mig vid att gå in på nätet och plocka hem vad jag vill ha. Sure, sänk priserna, men jag kommer fortfarande dra hem från nätet.

Visserligen plockar jag mest musik. Och den musik jag lyssnar på säljs sällan i de vanliga skivbutikerna och även om de gör det ogillar jag formatet audio-cd. Jag vill kunna ha det på mp3-spelarn, i DVD:n, i bilstereon, i datorn eller htpc:n och då är det mp3 som gäller..
Men att inte betala för sig är snarare en fråga om moral än om vanor. Om tanken bakom är att det känns mer praktiskt/går fortare att ladda ner, skulle man väl likaväl kunna tänka sig siter som erbjöd nedladdning av program mot betalning?

Håller med om att det är smidigt att ladda ner musik. Precis som din finns inte några skivor "från" min musiksmak i vanliga butiker och nätet blir ofta räddningen... :)

Men teoretiskt sett; om formatet är problemet, du kan alltid kopiera dina cd-skivor till mp3-format. Omständigt ja visst, men möjligt. Om inte annat är det helt klart på gång ett flertal företag som säljer musik över nätet som mp3, liknande Apples Itunes Music Store...
Renkött skrev:
Sen tycker jag inte det är samma sak som att själa hårdvara. Om jag kan sätta ihop en egen bil i mitt garage som ser precis ut som en BMW med egna delar, har jag då stulit den?
Det beror väl på om du snodde delarna som du satte ihop den med? Frågan är hur högt man värderar sina komponenter. Oavsett om du sitter med en superdator kan du inte göra så mycket om du inte har några program att använda...
Renkött skrev:
Sen tror jag inte piratkopiering höjer priserna direkt. Möjligtviss bromsar utveckligen. Företagen tar ut vad folk är beredda att betalla. Som sagt kan vi kolla på Nintendos spel som alltid varit svindyra trots att de inte går att kopiera...
Det får vi nog aldrig veta. När det gäller utvecklingen tror jag att du har helt rätt. Som det ser ut nu verkar det ibland som att utvecklarna lägger minst lika mycket resurser på att göra ett kopieringsskydd som att utveckla sin egentliga produkt tyvärr... :smirk:
 
Sv: Var köpa program?

Butros,
jag kan inte riktigt förstå hur du kan ha detta problem... Finns inte datorbutiker och webshopar ungefär överallt?

En intressantare fråga är hur och vad du skall köpa. Mitt tips för att spara många tusenlappar är att försöka få tag på (köpa!) en gammal men uppgraderingsbar licens av programmet du jagar, för att sedan registrera den på dig och köpa en mycket billigare uppgradering! Precis lika lagligt och moraliskt korrekt som att köpa den nya, fulla versionen av programmet.
Gamla programlicenser ligger och skräpar både här och där, framförallt konkursförvaltare brukar sitta på en hel massa som de inte har en aning om vad de är värda.
Programmen du pratar om (Dreamweaver och Indesign - inte Pagemaker!) är ganska dyra, uppgraderingarna är mycket billigare.

Hittar du ingen att handla av så privatmessa mig. (Jag, Ia och Pooh är i branchen) :)
 
Sv: Var köpa program?

Du läser väl på högskolan?

Då brukar man kunna få ganska bra studentrabatter på mjukvara! Men det beror nog lite på vilken skola och studentkår det handlar om. Hör med dem!

Ibland kan till och med skolan ha tecknat licensavtal som innebär att studenterna kan använda programvaran gratis på sina hemdatorer (så länge de pluggar). Men det gäller kanske främst om man läser kurser som kräver tillgång till viss mjukvara.
 
Sv: Var köpa program?

Monochrome skrev:
Men att inte betala för sig är snarare en fråga om moral än om vanor. Om tanken bakom är att det känns mer praktiskt/går fortare att ladda ner, skulle man väl likaväl kunna tänka sig siter som erbjöd nedladdning av program mot betalning?

Ärligt talat så är nog min moral ganska låg där, sparar gärna några kr. Mitt antivirus program har jag dock betallt för, för det var det värt..

Men teoretiskt sett; om formatet är problemet, du kan alltid kopiera dina cd-skivor till mp3-format. Omständigt ja visst, men möjligt. Om inte annat är det helt klart på gång ett flertal företag som säljer musik över nätet som mp3, liknande Apples Itunes Music Store...

Faller på att det är just, omständigt... Det är 2000-talet. Saker ska vara smidigt och okomplicerat. Ska musiken säljas på nätet måste det vara lika enkelt att handla den som att dra hem den...

Det beror väl på om du snodde delarna som du satte ihop den med? Frågan är hur högt man värderar sina komponenter. Oavsett om du sitter med en superdator kan du inte göra så mycket om du inte har några program att använda...

Om jag lyckas göra egna delar som är likadana som orginal bilen?
Tycker just piratkopiering är svår. Hur kan man ta betallt för information?

Det får vi nog aldrig veta. När det gäller utvecklingen tror jag att du har helt rätt. Som det ser ut nu verkar det ibland som att utvecklarna lägger minst lika mycket resurser på att göra ett kopieringsskydd som att utveckla sin egentliga produkt tyvärr... :smirk:

Svårt att säga, men inget har hittintills tytt på att piratkopiering sänker priserna.. Ett annat exempel är våra programvaror som ingen hittintills knäckt vad vi vet.. De är ruskigt dyra (en licens kostar ca 70 000 till slutkund). Undra hur mycket de laggt på kopieringsskydd ;)
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Om jag lyckas göra egna delar som är likadana som orginal bilen? Tycker just piratkopiering är svår. Hur kan man ta betallt för information?

Det är inte informationen, det är arbetet man betalar för. Det du betalar för när du köper en bil är delvis materialet, men även arbetstiden och expertisen som är nedlagd på bilen. Det går förstås inte att jämföra fysisk stöld med piratkopiering, men det är i vilket fall som helst en enorm förlust för programutvecklare att det av någon anledning tycks moraliskt försvarbart att använda deras produkter utan att betala.
 
Sv: Var köpa program?

Renkött skrev:
Faller på att det är just, omständigt... Det är 2000-talet. Saker ska vara smidigt och okomplicerat. Ska musiken säljas på nätet måste det vara lika enkelt att handla den som att dra hem den...
Fast tekniken utvecklas ju. Om det kom en musikaffär på nätet där man blev medlem och angav t.ex. kontonr och sedan bara loggade in och laddade ner det man ville ha skulle det inte vara särskilt ansträngande. Sedan är frågan om säkerhet och pris en annan sak...
Renkött skrev:
Om jag lyckas göra egna delar som är likadana som orginal bilen?
Tycker just piratkopiering är svår. Hur kan man ta betallt för information?
Men det tar tid att göra sina egna delar. Tid är pengar, vill du lägga så mycket tid som det tar att göra alla delar innan du kan börja köra? Eller snarare, vill du programmera ditt OS och dina program själv när det finns andra som förmodligen är mycket mer kompetenta till att göra det?

Renkött skrev:
Svårt att säga, men inget har hittintills tytt på att piratkopiering sänker priserna.. Ett annat exempel är våra programvaror som ingen hittintills knäckt vad vi vet.. De är ruskigt dyra (en licens kostar ca 70 000 till slutkund). Undra hur mycket de laggt på kopieringsskydd ;)
Spännande, vad är det för program? De har ju i så fall verkligen lyckats! :) Vem vet, om det hade haft problem med piratkopiering kanske licenserna hade varit ännu dyrare för de som verkligen betalar?
 
Sv: Var köpa program?

Monochrome skrev:
Fast tekniken utvecklas ju. Om det kom en musikaffär på nätet där man blev medlem och angav t.ex. kontonr och sedan bara loggade in och laddade ner det man ville ha skulle det inte vara särskilt ansträngande. Sedan är frågan om säkerhet och pris en annan sak...

Då hade jag kunnat tänka mig det, om priset är vettigt alltså. Helst skulle man kunna ta hem låter o provlyssna den 3gånger eller så först också innan man bestämde sig för om man ville ha den.. Här är vi kräsna ;).

Men det tar tid att göra sina egna delar. Tid är pengar, vill du lägga så mycket tid som det tar att göra alla delar innan du kan börja köra? Eller snarare, vill du programmera ditt OS och dina program själv när det finns andra som förmodligen är mycket mer kompetenta till att göra det?

Nej, jag snor inte, jag bara återskapar nya med de gamla som mall ;).

Spännande, vad är det för program? De har ju i så fall verkligen lyckats! :) Vem vet, om det hade haft problem med piratkopiering kanske licenserna hade varit ännu dyrare för de som verkligen betalar?

Program till kassasystem. Folk köper färdiga lösningar som vi monterar upp åt dem. Programmet kräver en bunte inställningar o koder om man ska ändra nåt. Och varje kod är unik till varje program.

Och koderna och installationsfilerna kommer aldrig ut till slutkunden, dem har vi hand om....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Mat Jag skulle laga ett recept igår och efter en översättningsmiss från min sida råkade jag köpa och använda ringblomma istället för...
2
Svar
22
· Visningar
724
Senast: sthu
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
533
Senast: Åsa A
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp