Var kommer alla jättegetingarna ifrån?

vallhund

Trådstartare
För tredje kvällen i rad har jag gigantiska getingar i köket som svärmar kring lysrörslampan i taket, förstår inte hur dom kommer in. Igår o i förrgår lyckades jag finta ner dem med en dammvippa så jag kunde mörda dom, i kväll har jag inte lyckats. Nyss lyckades jag dock med den ena, den andra är tyst o osynlig.
Leon verkar vilja gömma sig när dom låter, men jag är rädd för att han skulle kunna bli biten i munnen/halsen om han hittar en krypandes på golvet.
Förslag?

En dusch av getingmedel,eller så får du göra som jag gjorde tidigare i kväll ,jaga den med flugsmällan tills man får in en fullträff,duckandes,skrikandes mm :o
Dom är ju stora som bombplan :eek:

Har du någon sådan där elracket som flugsmälla? Särbon har alldeles för roligt med den så jag väntar bara på att han ska lyckas lappa till mig med den :cautious: :rofl: men effektiv är den :up:

Nej jag har en gammal hederlig smällare ,visste inte ens att elsmällare fanns tills nyligen.
Gillar din särbo,han låter som en rolig kille (och lite farlig med smällaren) :D

Om vi säger så här... man kan beskriva särbon på många sätt men tråkig är inte ett av dem! :laugh:

Jag kan tillägga att han aldrig skulle missa med racketen, han är den ende jag litar på till 110% i alla situationer :love:

Kanske det är kinesiska bålgetingar? :nailbiting: :p

HORNETS.jpg

Det kan även vara drottningar som övergett sina bon för att hitta någonstans att övervintra. Om du vill minska getingarna till nästa år, slå ihjäl dom nu :devil:

Om det är drottningar som lämnat dina bon så kommer du inom närmsta veckan ha nästa problem... det är alla arbetarna som tappat sin ledare, så dom vet inte vad dom ska göra eller varför, då kan dom bli oprovocerat aggressiva :crazy:

Kanske det är kinesiska bålgetingar? :nailbiting: :p

HORNETS.jpg
:nailbiting: Nej dom är gulare o inte riktigt så stora.
Det kan även vara drottningar som övergett sina bon för att hitta någonstans att övervintra. Om du vill minska getingarna till nästa år, slå ihjäl dom nu :devil:

Om det är drottningar som lämnat dina bon så kommer du inom närmsta veckan ha nästa problem... det är alla arbetarna som tappat sin ledare, så dom vet inte vad dom ska göra eller varför, då kan dom bli oprovocerat aggressiva :crazy:
:nailbiting::arghh::nailbiting:

Verkar vara getingår i år, tycker det är hur mycket som helst.
Vi sprayar med Kill It och det verkar funka bra. Sprayade altanen när jag såg att det var stora getingar där, såg inte till dem mer efter det. Blev stucken av en i lekparken förut, satan vad ont det gjorde! Var så länge sedan jag blev stucken att jag hade glömt hur det kändes

Har bara haft en bålgeting på besök i år men den släppte jag ut igen, som alla vanliga getingar. Gillar getingar, de äter massor med skadeinsekter och känner igen de som bor på platsen. :)

Vi har bo i huset. Först tänkte vi att jaja, dom är ju fredliga och få. Nu är dom överallt o snurrar och vi börjar bli oroliga för isolering o dylikt. Spraya ska vi.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 363
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 844
Senast: Niceperson
·
L
Hästvård Kom nyss hem från jobbet o skulle ge hästarna kvällsmat.Kommer in i garaget o ser hästbajs på golvet... Går vidare in i sadelkammaren o...
Svar
6
· Visningar
1 052
Senast: Livvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.