Var i öronen?

carrin

Trådstartare
Vi har ett fyraveckors stoföl hemma som en dag hade var i öronen. Jag har aldrig hört talas om vad det kan vara? Har fått många många olika bud. Fistelgångar/öroninflammation/skabb.. ja.. You Name It. Har någon varit med om något liknande eller har några tips?

Sv: Var i öronen?

carrin skrev:
Vi har ett fyraveckors stoföl hemma som en dag hade var i öronen. Jag har aldrig hört talas om vad det kan vara? Har fått många många olika bud. Fistelgångar/öroninflammation/skabb.. ja.. You Name It. Har någon varit med om något liknande eller har några tips?

Jag skulle tipsa dig att höra med veterinär istället för här....

Jag har givetvis varit i kontakt med olika veterinärer men de har också väldigt lite erfarenhet därför frågar jag här om någon sett något liknande...ett vettigt tips som kom idag var en bakteriell inf. som kommer av det blöta vädret som härjar nu....

Jag hade/har en märr som fick in en pinne ovanför ögat(mjukdelen) som gick in och skadade hörselgången på henne, då i akuta skedet så rann blod ur örat på henne, ett par månader efter så fick hon hög feber och var rann ur örat, det visade sig att det vuxit in ett granulom från örat IN i skallen...vi fick öppna upp henne och granulomet var ca 4x4 cm....men når sånt är det väl inte på din häst hoppas jag :bow:

solros skrev:
Vet du inte om du har kvar henne eller? :rofl:

:rofl:

Ja det blev lite dumt ...Jag HAR henne kvar...det är en riktig tuffing :love: isamma veva som ovan så fick hon en skallbasfraktur,19 stygn i huvudet, ett stort sår på hornhinnan, luftvägarna kraschade, ett stort hål i tungan......Normal skulle hon vara död sa dom på Ulltuna....men inte mammas gumma inte :D :D Nu har hon fått 4 föl och den 5:e på väg...och det är INGEN som sätter sig upp mot henne, stenhårt pskyke.....inte elak om hon inte absolut "behöver"...men skulle hon behöva så är det inte kul att vara den andra hästen ;) ;)

Hej igen
Efter några om och men är det konstaterat att det är en bakteriell förändring i öronen på Valencia. Bästa receptet var enl veterinär matolja och vinäger i blandning 1/4
Hon är redan mycket bättre. Men det kan tilläggas att det är inte helt lätt att få in det i öronen på dne lilla prinsessan...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 118
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka