Var hittar man små stångbett?

S

simsallabim

Har en B-ponny som inte gillar bett, av alla jag provat gillar hon storhästens stångbett med mediumport bäst, men det är alldeles för långt, sticker ut flera cm...
Så nu är jag på jakt efter ett stångbett med mediumport som är 10,5 cm kanske till och med 9,5 cm, gärna med skänklar där man kan fästa dubbla tyglar.
Har tittat runt lite men inte hittar nått i rätt storlek, så jag tänkte att buke är nog rätt ställe att fråga folk på.
Skicka gärna PM om ni vet var det kan finnas.

Sv: Var hittar man små stångbett?

Jag lånar den här frågan för att påpeka att trådarna vi skriver i har egentligen för syfte att upplysa/underhålla oss alla. Det vore därför bra om alla kunde få tillgång till den eventuella informationen som TS eftersöker. Därför bör alla som har ett bra svar skriva det i tråden och inte PM:a TS. Då kommer jag att låta tråden finnas kvar.

Naturligtvis får ni PM:a varandra hur mycket ni vill, men ni kan väl hålla illusionen av diskussioner uppe ändå? ;)

/tifo

Hos de flesta "bättre" westernbutiker kan du beställa ditt bett i den bredd du vill ha, räkna dock med lång leveranstid. 10,5 brukar finnas på lager, smalare än så kan du få specialbeställa.

Det bör finnas stångbett/skänkelbett för ponny inne på köravdelningarna i butikerna.. :) Betydligt fler som kör sina små än rider dom på stång nämligen, kolla runt där å se vad du kan hitta! :idea:

Vi lyckades hitta skänkelbett till två shettisar som funkar alldeles utmärkt på köravdelningen, men man får hålla lite kik så man inte köper något som blir för skarpt eftersom små ponnyer brukar betyda små ryttare och det är inte alltid så lätt att hålla ordning på händerna när man e liten :)

Lycka till!

hobbles eller hobble-straps..
har för mig att de används om man har hästen lös men inte vill att den ska komma så långt om den försöker sig på att knalla iväg ;)
någon annan som vet helt säkert kanske?

hobbles eller hobble-straps..
har för mig att de används om man har hästen lös men inte vill att den ska komma så långt om den försöker sig på att knalla iväg ;)
någon annan som vet helt säkert kanske?

Hobbles kan även användas för hästar i spilta som sparkar, unghästar som sticker osvosvosv....

Så vitt jag vet är användningen av hobbles förbjuden i sverige...

Det hoppas jag att de är förbjudet om inte så är det dags.
När jag bodde i CA så drev vi boskap och en redneck cowboy satte det på sitt sto när vi pausade sen åkte han iväg till affären och där stod hon. Pucko säger jag bara. När han åkt var det en av hans medarbetare som gick och tog bort dom hon satt ju redan fast och stod i en corall. Vi tror att han bara körde en show off thing.
Idiot skulle jag vilja säga. det finns bättre grejer.:devil:

jadu.. som sagt - så vitt jag vet.. har aldrig sett dom användas i sverige iaf inte i stallen jag varit i.. Ser jag någonsin dom på en häst så lovar och svär jag att det blir en anmälan.

man lär hästen stå still ,jag tycker inte d verkar så farligt.. om d e kortare stunder .

man lär hästen stå still ,jag tycker inte d verkar så farligt.. om d e kortare stunder .

Där sa du något som var rakt igenom naivt är jag rädd.. precis som piasavakvastar bara används för att sopa med, och mulebitsens taggar bara är en utsmyckning...

Nej, du.. lär en häst att stå still kan du göra utan att hobbla den... du ju tex lära den stå tjudrad? Eller helt enkelt lära den att Whoa betyder Stå still?

Hobbles används på bla. unghästar som sticker vid inridningen, bockande unghästar, hästar som sparkar och kampar osvosvosv.. grundtanken med hobbles må så vara att hästen inte ska kunna ta sig särskilt långt bort på en stund... men har du tänkt på vad som händer om hästen blir rädd? Trampar in en pinne i hobblen?

Mja, hobbles är rakt igenom farligt. Men mest pga folks dumheter med dom.

Det låter ju helt GALET!!! den verkar göra mer skada än nytta... :cry:

Vet att en dom första importerade Connemarahingstarna till sverige på 60-talet gick hobblad....

Annars hoppade han över staketet och gick på friarstråt...

Tillslut när staketet var höjt till 190 cm gav ägarna upp och hobblade hingsten som han var van vid från Irland...

Gillar själv inte metoden...

För att återgå till trådfrågan så vet jag vart det finns ett sådant bett i 4.25" eller ca 10.5 cm...
7136828.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 842
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 568
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka