Var går gränsen..?

Mirraya

Trådstartare
Sitter och tittar igenom årets tävlingssäsong och smider planer, hämtade Stopeks träningsschema(tackar för en massa bra tips!:bow: ) och involverade en till i stallet, nu ska vi träna till Bergaritten:bump: (den hårdaste och tuffaste ritten av dem alla...:D )! 20 eller kanske rent utav 40 lömska kilometrar ska avverkas...;)

Men så kom jag att tänka på en rent hypotetisk fråga... var går gränsen för att man faktiskt har en sadel på hästen.. :confused: kan låta som en fånig fråga men tänk efter lite... Man ska ha sadel i distans(åtminstonne över start och mållinje..), man får rida med bomlös sadel eller sadel med bom... Hur är det med de stora tjocka barbackapaddarna som har gjord och stigläder med stigbyglar... räknas som sadel? Visserligen heter de väl "barbackasadel" men skillnaden är ju inte enorm mellan en sån och vissa modeller av bomlös sadel... och om en sådan är ok, hur är det då med en likadan pad som inte har stigbyglar..? Är det kanske stigbyglarna som avgör att det är en sadel....? Skulle det i så fall vara ok(enl TR alltså) att rida i ett galoppjärn..?

Kan tillägga att jag inte tänkt rida i en sån, tror heller inte att jag vi riskerar att se hela eliten fara runt på barbackapaddar till höger och vänster :rofl: frågan är rent hypotetisk.. :D

Sv: Var går gränsen..?

Eftersom det nog är upp till domarna på den tävlingen så finns det nog ingen som kan sitta så här och dra en gräns.

Var anser du att gränsen går?
Det är som jag skrev en hypotetisk fråga..

Personligen anser jag inte att barbackapadd är nån sadel.
Att det finns stigbyglar är inte avgörande, eftersom det rimligtvis är tillåtet att rida i vanlig sadel utan stigbyglar.

Nej, det anser inte jag heller att det är! Bomlöst är ju tillåtet men de sadlarna med rätt pad/paneler ger ju hästen en viktfördelning som en barbackapad aldrig kan ge så jag skulle tro att det är det som är det avgörande. Och jag skulle vilja se den som klarar ens 5 mil utan stigbyglar...:angel:

Jo det var en tjej som höll till här på buke förut, Fodong vill jag minnas att hon hette ??? Om jag inte minns fel så red hon en hel femmilsritt barbacka på sin fjordhäst Gullan på den tiden då det var tillåtet.

Jag kan ju ha fel, men om Fodong finns kvar här så pip gärna till ;) :D

Och jag för förmig att på 80-talet var det en tjej som red sista slingan på en 12-mil barbacka, för att hästen började få ont av sadeln.

Nej, det anser inte jag heller att det är! Bomlöst är ju tillåtet men de sadlarna med rätt pad/paneler ger ju hästen en viktfördelning som en barbackapad aldrig kan ge så jag skulle tro att det är det som är det avgörande. Och jag skulle vilja se den som klarar ens 5 mil utan stigbyglar...:angel:

Fast de finns med stigbyglar också ju. Som tjocka westernpaddar med stigbyglar och gjord....går även att ha brösta på (jättemys på vintern;) ) ..om man skulle ha en tryckavlastande pad under så ryggraden är fri... då borde det inte vara någon större skillnad på barbackapad och bomlös...?

Jag pratade med en tjej från Nyköping som ridit en ritt barbacka - de glömde gjorden hemma(eller om den gått av) så hon fick låna en gjord av en annan tävlande över start och mål.. resten reds barbacka.... vet ej vilken ritt/år. Jag skulle vara slut sen i alla fall :D

..om man skulle ha en tryckavlastande pad under så ryggraden är fri... då borde det inte vara någon större skillnad på barbackapad och bomlös...?

Vad jag sett av barbackapadar så blir det inte det samma som en bomlös bara för att man har skito eller liknande under.
// Linda

Gudars! :D Det skulle inte jag fixa.. Kanske om man kan galoppera och skritta hela vägen och undvika traven för den är nog lite jobbig att skumpa i under fem mil.

Gudars! :D Det skulle inte jag fixa.. Kanske om man kan galoppera och skritta hela vägen och undvika traven för den är nog lite jobbig att skumpa i under fem mil.

Sent ska syndaren vakna...
Jag såg detta först nu:o

Jo, det stämmer att jag red en 47 km ritt barbacka i början av 90-talet. Hurvida det var tillåtet eller ej bråkade jag och tävlingsledningen om en del och de ville hindra mig att starta. Slutligen fick jag starta, men fick en massa skit under vägen och när vi red i mål fick vi skit i högtalarna också.
Tydligen tror folk att man rider barbacka en hel ritt för att det är trevligt eller nåt sånt?
Jag gjorde det för min hästs skull, inte min egen. Jag hade en sadel som passade, men strax före ritten blev den sadeln stulen och jag hittade ingen som passade så pass bra att jag hade kunnat rida en distansritt med den. Själv tycker jag att det är underligt att man ifrågasätter om man ska få rida barbacka eller inte. På distans har vi ju en massa veterinärkontroller, om hästen hade farit illa hade det ju upptäckts. Och som jag nämnde tidigare, så rider man ju barbacka för hästens skull, inte sin egen. Jag hade blödande ridsår efteråt, min häst mådde dock utmärkt.

Och jo, jag travade faktiskt större delen av ritten:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 852
M
Distans Jag funderar på att inskaffa en bomlös sadel, men eftersom jag dels är dressyrnisse också, och gillar en bra lodrät sits, och dels för...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: -moa-
·
Distans Hej allihop! Av nyfikenhet, rent hypotetiskt (än så länge i alla fall ;)). har ett travsto som jag gärna vill betäcka om några år, när...
Svar
10
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka