Var går gränsen? Om säkerhet.

Sophia_

Trådstartare
Har länge funderat på vart man kan dra gränsen för vad som är säkert och vad som inte är det. Och kanske framförallt var man kan dra gränsen mellan hästkännande och dumdristighet.

Jag menar, i vårt dagliga umgänge med hästar på hobbynivå är jag nog inte ensam om att erkänna att alla säkerhetsåtgärder inte alltid följs.
Det kan handla om små detaljer som att man inte går vid hästens bog när man leder den utan framför istället. Eller att man släpper hästen utanför boxen så att den får gå in själv. Eller att man mockar med hästen lös i boxen och skottkärran i dörröppningen. Att ha hästen lös på stallgången när man sköter den. Att rida utan träns, i bara grimma osv.
Detta är ju absolut inte godtagbart om man läser böcker som Hästhållning i praktiken eller när det gäller Svenska ridsportsförbundets säkerhetsfilmer osv.
Personligen kan jag tycka att när man hanterar en eller ett fåtal hästar, sina egna i många fall, och man känner dessa utan och innan så kan sådana här mindre tummande på reglerna vara ok. Jag bryter mot många sådana säkerhetsföreskrifter när jag hanterar min egen häst. (Däremot rider jag aldrig utan hjälm, en enkel livsförsäkring som egentligen inte är i vägen eller är tidskrävande.)

"Även med kända hästar kan man komma i okända situationer" heter det ju, men sådana saker som hör till den dagliga rutinen är sällan okända; att leda hästen till och från hagen osv. Och jag tycker att när man känner sin häst så väl som många gör vet man i regel vad som kan vara skrämmande,s tressande osv för hästen och i de specifika situationerna får man vara noggrannare med hanteringen.

Med okända hästar och när man arbetar inom hästverksamheten, dvs när man hanterar andras hästar på ett yrkesmässigt sätt, så är det för mig däremot självklart att all hantering sker säkert. Där går gränsen för mig.

Men vad tycker ni andra? Vilka regler när det gäller säkerhet är ok at bryta, och när? Vart går gränsen mellan dumdristighet och att känna sin häst så väl att man vet vad man klarar av?

Sv: Var går gränsen? Om säkerhet.

med sin egen häst tycker jag, men självklart bara om man själv kan hantera det, att "som att man inte går vid hästens bog när man leder den utan framför istället. Eller att man släpper hästen utanför boxen så att den får gå in själv. Eller att man mockar med hästen lös i boxen och skottkärran i dörröppningen. Att ha hästen lös på stallgången när man sköter den. Att rida utan träns, i bara grimma osv." är godtagbart med ens egen häst om man är medveten om riskerna ovs. (väldigt luddigt men jag hoppas du inte missuppfattar vad jag menar :crazy: )

själv skulle jag aldrig mocka med hästen lös i boxen och skottkärran i öppningen, det är livfarligt för båda :crazy:
jag säger att gränsen går där det övergår till osäker hantering, dvs att man inte binder hästen i ett staket vid en stor väg bara för att "han är trafiksäker och står still".
(väldigt överdrivet skrivet nu, såklart.)

förlåt, jag är trött >.<

Jag är väl ganska slarvig i vardags situationer...
T ex:
Står alltid bakom och borstar svansen
Sitter alltid ner på huk när jag lindar benen
Och andra sådana där små saker....

Men det är för att jag tränat honom för det... Han är så pass "väl drillad" så att jag vet att det inte händer något i sådana situationer.
MEN jag är mycket noggrannare om jag inte är hemma med honom, för att jag vet att han blir mycket mera på tårna när han är på ett okänt ställe.
Samma skulle jag t ex aldrig gå under magen på någon annan häst än min egen (jag är så lat så jag ids inte resa mig och gå runt när jag lindar benen) eller göra andra saker som jag inte vet hur dom reagerar på... Det tycker jag bara är att provcera fram något...
Om jag aldrig skött om en häst förut så inte börjar jag med att öppna boxdörren och lämna hästen och anta att den stannar kvar.
Sedan ställa den i stallgången och forfarande anta att den står stilla utan att kila iväg...
(Det är alltså det sätt jag sköter Harry på)

Och nu tycker jag att min text blev jätte konstig :confused:
Men i stora drag kan jag säga att jag håller med dig :D

*här kommer jag igen*
men samtidigt (samtidigt som vadå? jag vet inte :p ) så är det mesta man lär sig på ridskolan o ch läser i böcker lite.. konstigt.
för sadlar man alltid och spänner alltid hjorden ifrån vänster så kommer hästen få en shock om det kommer något svart flygande upp på ryggen ifrån höger någon gång.
dom blir ju liksom ensidiga. (vad detta hade att göra me texten vet jag inte, jag vad jag försöker säga är att det har någon slags samangang.)
typ.. rider man alltid med korekt utrustning så blir hästen konstig och man skulle rida utan.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att utsätta hästen eller andra för fara jämfört med att utsätta sig själv för fara. Jag tycker att jag som vuxen människa faktiskt själv har rätt att välja om jag vill vara dumdristig så hjälm eller inte hjälm t.ex. har jag inga åsikter om.
Lite samma sak blir det om man har eget stall och bara egna hästar: man kan vara lite "slarvigare" och så får man skylla sig själv om det händer något.
Står man däremot i stall med andra hästar eller är på ridskola där många, erfarna som oerfarna, ska samsas måste alla följa alla reglerna.
Viktigast är att man ser till att lära sig hur man bör göra och sedan kan man välja bort sådant man tycker är onödigt, om man t.ex. har en jättesnäll häst.
Jag tycker alltså inte att man behöver följa säkerhetsreglerna alltid utan att man mycket väl kan få skoja till det så länge man bara skojar till det för en själv, är medveten om vad man gör och inte utsätter hästen för en stor risk.

SofiaP skrev:
Jag tycker det är ganska stor skillnad på att utsätta hästen eller andra för fara jämfört med att utsätta sig själv för fara. Jag tycker att jag som vuxen människa faktiskt själv har rätt att välja om jag vill vara dumdristig så hjälm eller inte hjälm t.ex. har jag inga åsikter om.
Lite samma sak blir det om man har eget stall och bara egna hästar: man kan vara lite "slarvigare" och så får man skylla sig själv om det händer något.
Står man däremot i stall med andra hästar eller är på ridskola där många, erfarna som oerfarna, ska samsas måste alla följa alla reglerna.
Viktigast är att man ser till att lära sig hur man bör göra och sedan kan man välja bort sådant man tycker är onödigt, om man t.ex. har en jättesnäll häst.
Jag tycker alltså inte att man behöver följa säkerhetsreglerna alltid utan att man mycket väl kan få skoja till det så länge man bara skojar till det för en själv, är medveten om vad man gör och inte utsätter hästen för en stor risk.

Håller med!

Vill också säga till sqarepants (och andra) att jag aldrig varit med om en ridskolehäst som blir stirrig för att man sadlar från "fel håll". Jag har nästan alltid alla hästar lösa i boxen när jag gör i ordning och ibland finns det ju någon som ställer sig med "fel" sida ut när man kommer med sadeln. Jag lägger då på den från "fel" håll. Jag har bara fått mild nyfikenhet som reaktion.
Kan förstås vara olika beroende på hur hästarna är vana att behandlas allmänt. Detta är i ett lugnt och välskött ridskolestall med allmänt trygga hästar.

Var och en känner sin häst bäst. Hur du än skyddar dig kan du alltid skada både dig själv och hästen. Hästböckerna tycker jag överdriver till max.

Håller med dig!

Man måste ju försöka så gott det går att vänja hästen vid alla situationer.
När jag köpte min nordis som då var 2,5 och helt plötsligt tyckte att han skulle gå p min vänstra sida så stod han bara där och blev till slut alldeles stirrig, han förstod inte alls att han skulle gå framåt.

Jag tycker att en häst ska gå att ledas på vilken sida som helst, den ska kunna gå bakom eller framför. Man ska kunna sadla och tränsa och sitta av och upp på båda sidor. Detta också för att hästen ska bli mer liksidigt musklad eftersom den gärna "håller emot" när vi ska sitta upp.

Jag kryper gärna under hästens mage och gör allt möjligt konstigt för en dag kanske det slinker in en liten unge i hagen och går under magen på hästen, då vill jag att hästen ska veta att det inte är farligt och lugnt stå kvar.

Att släppa hästen utanför boxdörren tycker jag är bra, om hästen kommer lös i stallet av någon anledning så kan den lilla saken göra att hästen tar flykten till egna boxen istället för var som helst annars.

Vet flera som fasar över att jag ibland låter hästarna tugga ner runt stallet där det ligger en del bråte, de är livrädda för att hästen ska göra sig illa. Men hästen ska väl banne mig kunna se sig för tycker jag. Hästarna är inte så dumma som vi tror...

Jag köpte mitt kallblod som föl. Han var redan då ganska stor och bufflig. Han hade tendens till att springa på/ner mig när jag var i hagen eller gick före honom. Han fattade inte att han var så stor och tyckte väl att det bara var lek. Vilket inte jag tyckte då jag är flockledaren. Jag har läst någonstans att man ska behandla hästar som hästar behandla varandra. Jag funderade och gav mig ut i hagen igen. Jag tog hästen ur hagen och gick framför honom och än en gång försökte han springa ner mig. Men då var jag snabb och "sparkade bakut" :devil: Jag fotade till honom på mulen riktigt ordentligt och när jag vände mig om stod han stilla och såg ut som ett frågetecken. Hade jag varit en ledarhäst och en unghäst gått för nära bakifrån hade samma sak hänt. Det var sista gången han gjorde det. Tack och lov fungerade det för i dag är han sex år och väger 700 kg :banana:

Förresten så håller jag med dig Madelene :bump:

Måste bara fråga en dum sak som inte har med ämnet att göra alls.

Citat: "Sitter alltid ner på huk när jag lindar benen."

Ska man inte det då? Eller har jag missat nåt? Trodde det var på knä man inte skulle sitta. För hur gör man när man lindar ben om man inte sitter på huk...?

Ursäkta, men jag var bara tvungen att fråga!

Visst kan man tumma lite på säkerhetsreglerna med en häst man känner väldigt bra, det gör nog de flesta och det är bra med hästar som är vana vis lite olika sorts hantering (sadling från vä och hö osv) MEN jag tycker man bör skärpa sig lite när det finns barn i stallet för vi andra ska ju fungera som förebilder för dem och det gör vi vare sig vi vill eller inte. De tar efter en och ser vad som är okej och inte och prövar sen på sköthästen/ponnyn eller vad det nu är. Det finns faktiskt ingen anledning att visa upp icke-säkerhetsmässig hästhantering i sådana situationer tycker jag. Eller om det uppkommer en situation att man förklarar att "såhär får bara jag göra för att jag har käänt min häst si och såhär länge och vet hur hon fungerar men så ska man aldrig göra med okända hästar, i vissa situationer" osv. Det är bra för barn att veta hur man ska och hur man kan hantera hästar på ett säkert sätt.

Men det som många inte tänker på när de sitter där under magen på sin häst, nere vid bakhovarna, lämnar lös på gången och sånt är att det finns yttre faktorer som vi inte kan påverka som kan få vilken häst somhelst att göra oväntade manövrar. Nåt som händer utanför stallet (snö som rasar av tak, helikopter ovanför huset osv), nåt som ramlar ner och skramlar, broms som bits, vad det nu är. Jag slutar aldrig tänka att hästar är hästar och de kan bli överraskade. Hur lugnt de än brukar stå där.

Jo, enligt vad jag lärt mig ska du sitta på huk men ha uppsikt över hästen så att du vet om den får syn på något och kanske rycker till som följd.
På knä är däremot fel enligt regelboken.

Ja, jag tänker på säkerheten för jag är en feg vuxen som inser mina begränsningar och hästens...

Problemet är väl egentligen inte om man bortser från vissa säkerhetsregler utan att man faktiskt inte känner till dem. Jag kan bli helt mörkrädd när jag ser hur barn och ungdomar hanterar sina hästar och dessutom inser att någon vuxen i deras närhet inte har visat hur man ska göra. Har dessa vuxna inte heller någon kunskap eller bryr de sig inte eller föregår de med dåligt exempel?

Man kan inte försäkra sig mot allt men att vara så förutseende som möjligt kan man faktiskt.

Jag är normalt rätt "säkerhetstänkande". Jag har alltid hjälm, alltid säkerhetsväst vid hoppning och uteritt och gör mitt bästa för att förebygga olyckor.

MEN jag har också hästen lös i gången, jag är inne i boxen hos hästen med öppen dörr, jag leder hästen ur andra positioner än vid bogen, jag låter hästen gå lös från spolspiltan till sin box, jag håller inte i hästen när jag står på ridbanan och fixar med sadelgjord, stigläder osv innan jag sitter upp.

Dessa saker är fullt medvetna, och riskerna noggrant kalkylerade. Det är ingen big deal om en häst kommer lös i vårt stall (hästarna går alltid lösa från boxarna till hagen och från hagen till boxarna, så det finns inget framme som de kan skada sig på) - alltså kan jag kosta på mig risken att hästen går iväg när jag håller på med honom. Det jag VINNER med att ha hästen lös är en häst som lär sig att han inte får gå iväg fastän han inte sitter fast, och som är uppmärksam på mig och mitt kroppsspråk. Det tycker jag viktigt - inte minst ur säkerhetssynpunkt!

Vad gäller ledpositioner och övrig hantering är jag helt enkelt inte överens med "regelskaparna" om att det alltid är säkrast att befinna sig vid hästens vänstra bog. För det första tycker jag det är lika viktigt med en häst som är "liksidig" vid hantering som en som är det vid ridning - alltså blir det lika mycket hantering från båda sidor! Och för det andra finns det ledpositioner som jag tycker ger mig bättre kontroll över hästen än att gå vid bogen. Jag går gärna snett framför hästen, så att jag ser den i ögonvrån, men ändå har den BAKOM mig. Då är det JAG som bestämmer hur fort vi skall gå. Min egen häst kan jag leda (och stanna!) ur alla tänkbara positioner (även om jag går bakom honom) - det tycker jag är en viktig del i min hästs träning och återigen viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Jag känner alltså mycket väl till "ridskolereglerna", som från början härstammar från kavalleriet (där det faktiskt VAR viktigt att t.ex. sitta upp från vänster sida, eftersom värjan var ivägen annars....). Men jag tycker att det finns annat som är viktigt att lära hästen (som att stå still utan att sitta fast), och då måste jag också träna på sådant som är "förbjudet".

Det där med att ha hjälm när man hämtar hästen i hagen låter vettigt, men det kommer jag aldrig ha. Däremot kommer jag alltid ha hjälm när jag rider, precis som du skriver.

Egentligen är det ju fantastiskt att det ändå händer så lite som det gör, så mycket konstigheter som man själv o övriga inom sporten gör.

Men jag antar att det handlar om att ha en intuitiv koll nånstans ändå, vad som går o inte går just med den hästen.

Det jag alltid har tyckt, är att det borde finnas fler allmänna, lättillgängliga hästkurser, för vanliga människor som ska till att skaffa häst.

Det är ju en hel vetenskap om man inte har haft häst i familjen i generationer, utan kanske är 1:a "generation"!

Ehm. Gränsen sätter man nog själv. Ofta är det väl så, när någon råkar illa ut i hanteringen, att denna säger ; jag skulle inte gjort så, jag var nog för ivrig.
Det gäller att lita på sig själv, veta vad man klarar av och hur mycket man kan lita på hästen.
Många sk. säkerhetsåtgärder är helt idiotiska tycker jag.

Sophia_ skrev:
Det kan handla om små detaljer som att man inte går vid hästens bog när man leder den utan framför istället. Eller att man släpper hästen utanför boxen så att den får gå in själv. Eller att man mockar med hästen lös i boxen och skottkärran i dörröppningen. Att ha hästen lös på stallgången när man sköter den. Att rida utan träns, i bara grimma osv.
Detta är ju absolut inte godtagbart om man läser böcker som Hästhållning i praktiken eller när det gäller Svenska ridsportsförbundets säkerhetsfilmer osv.

Jag skulle aldrig få för mig att gå vid hästens bog, där har du ingen kontroll alls om hästen skulle dra iväg. Det är dessutom den positionen där fölet går vid sin mamma dvs en ganska utlämnad position. Unghästar eller hästar jag inte känner går jag vid huvudet, annars en bit framför.
Jag släpper alltid hästarna utanför boxen...vad händer om hästen fastnar i dörren, blir rädd för någonting eller får ett tjuvnyp av en annan häst, jo den springer in i sin trygga box fortast möjligt och då är du ivägen.
Små detaljer man upptäcker när man hanterar hästar dagligen.

Och ärligt talat, vilka är det egentligen som verkar råka mest illa ut i sin hantering av hästar?
Personerna som låter hästen stå och äta i boxen samtidigt som dom mockar, eller personerna som har en såpass stirrig häst som måste stå uppbunden i stallgången under tiden?
Visst, jag är väl medveten om att det kan hända en större olycka enligt första alternativet men ni förstår min poäng.

Jag hanterar bortemot 30 hästar per dag men det där med att gå vid bogen när man leder hästen förstår jag mig inte på...
Tvärtom så är det större risk att bli klämd mot en dörrkarm eller liknande och hamna på sjukhus om man leder hästen så.
Dessutom så har man ingenstans att ta vägen om hästen stegrar sig eller blir rädd och hoppar åt sidan eller bara bockar lite av ren livsglädje och överskottsenergi.

Tyvärr så har man bråttom på ridskolorna så att istället för att lära eleverna att "tänka häst", vilket kan några år, så försöker man istället att kompensera det med förhållningsregler och diverse järnskrot (kedjegrimskaft, stigbett etc).

Säkerhet börjar och slutar med dig och hästen... inga regler eller utrustning kan nånsin fullt ut kompensera ett dåligt handlag.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 567
Ridning Hej börjar bli så sjukt less på det här! Min häst är mycket speciell och testar allt som går att testa.. Hon har varit på gränsen till...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 703
Senast: Minella
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar